היטל עובד זר / שמואל גלנץ, עו״ד

18 פבר 2020 המחברת/ת:
שמואל גלנץ, עו"ד שמואל גלנץ, עו"ד

כזכור, בחוק התכנית להבראת כלכלת ישראל "חוק ההסדרים" לשנים 2003-2004 נקבע היטל על מעסיקי עובדים זרים. בדברי ההסבר לחוק נאמר: "עלות העסקת עובד זר נמוכה מעלות העסקת עובד ישראלי, כדי להקטין את התמריץ להעסיק עובד זר, מוצע לחייב כל מעסיק של עובד זר בהיטל בשיעור של 15% מסך כל הכנסת העבודה ששולם לעובד הזר"*.

במהלך השנים שונה שיעור ההיטל, מ"מ בשנת 2010 נקבע שבחקלאות יעמוד שיעור ההיטל על 10% (בתעשייה ובבניין 15%). בראשית שנת 2016 בהוראת שעה ל-5 שנים בוטל ההיטל בגין העסקת עובדים זרים בחקלאות.

לאחרונה נידונה שוב בעיית ההיטל על עו"ז בערעור מנהלי(1) שהגישו 4 חברות הפועלות בתחום הבניה. החברות ערערו על החלטת פקיד השומה שחייב אותן בהיטל העסקת עובדים זרים.

לטענת החברות דין חיובן להתבטל מהטעם שחיוב זה סותר סעיפי אי ההפליה שבאמנות למניעת כפל מס אמנות עליהן חתומה מדינת ישראל ומדינות המוצא של עובדיהם הזרים (סין, מולדובה, רומניה ובולגריה).

בערעור שנדון בבית המשפט המחוזי בתל אביב הפנתה השופטת שישבה בדין לפסיקת בג"צ שניתנה ב-2005 (2) שם קבע בית המשפט העליון כי ההיטל אינו מפר את איסור ההפליה במיסוי שכן הוא אינו מטיל מס שונה על עו"ז ועל עובדים מקומיים שכן המס מוטל על המעסיקים ולא על הכנסת העובדים. יתרה מכך, בחוק הוראה מפורשת על איסור גביית המס מהעובדים. בית המשפט מדגיש: "החבות המשפטית לתשלום ההיטל מוטלת על המעסיק ולא על העובד הזר...אין בפקודת מס הכנסה סעיף שמטיל על העובד הזר שיעור מס גבוה יותר משיעור המס המוטל על עובד מקומי".

בערעור כאן טענו החברות כי בשוק חופשי, כוחות השוק למעשה יוצרים מצב לפיו בפועל המעסיק מגלגל את ההיטל לעובד הזר. החברות טענו כי בהינתן ששכרו של העובד נקבע על פי כוחות השוק הקובעים את הביקוש וההיצע כי אז ההיטל מגולם בשכר.

בית המשפט המחוזי בעקבות העליון קבע שהחברות לא הוכיחו כי אכן ההיטל גולגל על העובד הזר.

זאת ועוד, בית המשפט מתח ביקורת על טענתן זו של החברות וקבע שאם אכן כך נעשה הרי שיש בכך פגם כפול, האחד, משום הפרת הוראות החוק ויש בכך גם הפחתת השכר לעובדים וגם אין תשלום ההיטל או חלקו לרשות ועל כן מתקיימת כאן האמירה "עשיית עושר ולא במשפט", והשני, החברות "החוטאות" מייצרות לעצמן יתרון לעומת חברות הנוהגות כדין.

בית המשפט הוסיף כי עובד שההיטל גולגל עליו זכאי לתבוע את מעסיקו בערכאות המשפטיות, זאת בנוסף להליכים מטעם הרגולוציה כנגד המעסיק. בית המשפט מסכם: "ככל שהמעסיק מגלגל יותר מההיטל לשכר עובדיו, ההצדקה לגבות ממנו את ההיטל הולכת וגוברת, ולא להיפך".

בית המשפט בפסק הדין קובע* כי עובדה היא שכלל עלות העסקתו של העובד הזר נמוכה מעלות העסקתו של עובד ישראלי* וכי ההיטל נועד לייקר את העסקתו של העובד הזר ובדרך זו לקדם שיוויון בין עובד זר לעובד ישראלי. בית המשפט מוסיף וקובע* "שהיית העובדים הזרים בישראל גורמת למדינה הוצאות ישירות ועקיפות ומהווה נטל תקציבי כבד על אוצר המדינה, חיוב המעסיק, שהוא הנהנה הישיר מהעסקת העובדים הזרים, בתשלום ההיטל, נועדה לאזן את ההשלכות הכלכליות הללו".

סוף דבר הערעור נדחה והחברות חויבו לשלם למדינה כהוצאות משפט סך של 50,000 ₪.

תובנות

למרבה הצער בית המשפט מתייחס למעסיקים ככאלה הנהנים מ"עבודה זולה" של העובדים הזרים. בית המשפט כמו חלק מפקידי הממשלה /הרגולציה מתייחסים למעסיקי עובדים זרים בלא שניתן המגיע לכוחות יצרניים שיש להקל עימם לטובתם ולטובת כלל המשק. יוער, השופטת שישבה בדין הגיעה לכס השיפוט מתפקיד של מנהלת ברשות המיסים.

באשר למעסיקי עובדים זרים בחקלאות יוזכר כי בסוף שנה אזרחית זו יפוג תוקפה של הוראת השעה שלפיה בוטל ההיטל על מעסיקי עובדים זרים בחקלאות. אם לא תחודש ההוראה כי אז בשנת 2021 יחודש ההיטל בשיעור 10% על כלל הכנסתו של העובד הזר בחקלאות.

  • עמ 34974-12-17 דקל עובדים זרים בע"מ, לו באן משאבים בע"מ, צ.ג.י. פרסונל שירותי כ"א 2005 בע"מ ואח' נ' פקיד שומה גוש דן, פקיד שומה גוש דן, פקיד שומה חולון ואח'. ניתן 3.2.2020.
  • בג"צ 2587/04 בוכריס נ' פקיד שומה חדרה.

 

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.