האם ביקשה לבטל את מינוי הבן הממשיך- בית המשפט קבע כי המינוי תקף / צבי שני, עו״ד

20 דצמ 2018 המחברת/ת:
צבי שני, עו״ד צבי שני, עו״ד

כידוע, 'בן ממשיך' הוא נושא ייחודי לתחום המושבים. מדובר בהתחייבות בלתי חוזרת של ההורים, בעלי הזכויות בנחלה, להעביר את הנחלה לאחר אריכות ימיהם לבנם או לביתם אותם מינו ל'בן ממשיך'. המינוי הינו בהמלצת האגודה, ונרשם בספרי הסוכנות היהודית, ולעתים גם בספרי רשות מקרקעי ישראל. אך מה הדין כאשר ההורים מבקשים לחזור בהם מהמינוי, והבן הממשיך אינו מוכן לוותר על כך?

שאלה זו נדונה במספר פסקי דין בשנים האחרונות, ולאחרונה ניתן פסק דין חשוב בעניין מאת השופט אלון גביזון, מבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע (תמ"ש 53793-03-15, מיום 6.11.2018).

סיפור המעשה

פאולה (שם בדוי), אישה כבת שמונים, הינה בעל זכויות במושב בנגב, אשר התאלמנה מבעלה בתחילת שנות השמונים. לפאולה ובעלה היו תשעה ילדים. בנה מוטי (שם בדוי) ואשתו שרון (שם בדוי) התחתנו בשנת 1978, התגוררו במשק למשך כשנה, ועברו להתגורר בעיר סמוכה.

בשנת 1986 החליטה פאולה, אז אישה צעירה ועובדת כבת חמישים, למנות את מוטי ושרון כבנים ממשיכים במשק. פאולה התאלמנה מספר שנים קודם לכן, עברה להתגורר במרכז, והותירה את הטיפול במשק למוטי. הדבר התבקש, שכן אחיו של מוטי התגוררו מחוץ למושב ולא רצו לטפל במשק. לשם כך חתמה על ההתחייבות והמסמכים הנדרשים, קיבלה את הסכמת האגודה והמינוי נרשם בסוכנות כדין.

מוטי החזיק את המשק עוד מהיותו נער, מונה כאמור לבן ממשיך, ועיבד את הפרדס והלול המשפחתיים. לשם הטיפול במשק נאלץ מוטי לוותר על השלמת השכלתו התיכונית, ואף על שירות צבאי, ממנו שוחרר לאחר מספר חודשים. זאת עד לשנת 1996, אז הפסיקה בפועל הפעילות החקלאית במשק, נסגר הלול והשטחים החקלאיים עברו לעיבוד על ידי האגודה.

בשנת 2009, כ-23 שנים לאחר המינוי, פנתה פאולה לייעוץ משפטי על מנת לבטל את מינויים של מוטי ושרון כבנים ממשיכים. במכתבים שנשלחו למוטי הן על ידי פאולה והן באמצעות עורכי דין, ציינה פאולה כי היא מבקשת לבטל את המינוי בשל רצונה לחלק את המשק באופן שווה לילדיה לאחר פטירתה. במכתבים מאוחרים יותר נוספו טענות בדבר התנהגות לא ראויה של מוטי כלפיה.

מוטי ושרון סירבו לביטול המינוי, שכן היה להם ברור כי מאחורי הדרישה עומד לחצם של האחים על פאולה, אשר רצו את חלקם במשק.

בשנת 2012 הגישה פאולה תביעה לביטול מינוי הבן הממשיך. בדיון ההוכחות שנערך בשנת 2015 כבר הייתה פאולה חולת אלצהיימר, ולמעשה לא הייתה כשירה להעיד. התביעה נמחקה, והוגשה מחדש באמצעות בתה של פאולה, שמונתה כאפוטרופוס. למעשה, פאולה עצמה לא יכלה להעיד לא בתביעה הראשונה וממילא גם לא בתביעה שהוגשה מחדש, עקב מצבה הרפואי.

טענות הצדדים

לטענת פאולה (באמצעות בתה), החתימה על מסמכי המינוי הייתה עקב הטעיה מצד מוטי, וכן כי אינה יודעת קרוא וכתוב. בנוסף, נטען כי מוטי לא מילא את מחוייבותו כבן ממשיך להתגורר סמוך לאמו, לסעוד אותה ולטפל במשק. כמו כן טענה פאולה כי מוטי התנהג התנהגות מחפירה בנסיונות לסחוט אותה כספית ולא תמך בה כלכלית.

מוטי  טען כי פאולה חתמה על המינוי בהיותה אשה צעירה, בידיעה ובהסכמה מלאה. היא מבקשת את ביטול המינוי בשיהוי ניכר של 25 שנה, וכי הסיבה האמיתית לתביעה הינו רצונה של פאולה לחלק את המשק בשווה בין ילדיה, כך שלמעשה ישנו כאן סכסוך ירושה עוד בחיי האם. כמו כן, מדובר במתנה ללא תנאי נוסף שהושלמה ולא ניתן לחזור ממנה. לחילופין, גם אם הייתה זו התחייבות לתת מתנה בלבד, הרי שלא הוכחה התנהגות מחפירה מצד מוטי שיש בה כדי לבטל את המינוי.

הכרעת בית המשפט

בית המשפט דחה את התביעה, וקבע כי כפי שעולה מן המכתבים ומתצהיר החתום על ידי פאולה עוד בהיותה צלולה, היא חתמה על המינוי בידיעה ובהסכמה, ולא בשל הטעיה או טעות. עוד עולה מעדויות ילדיה של פאולה כי מדובר בסכסוך ירושה ותו לא, וכי סבורים הם כי המשק מגיע להם ולא למוטי.

כן קבע בית המשפט, כי צדק מוטי בטענותיו המשפטיות, לפיהן בהתאם לפסיקה מינוי בן ממשיך הינו מתנה שהושלמה, איננה מתנה על תנאי, ואין פאולה יכולה לחזור בה. עוד קבע בית המשפט כי למוטי הזיקה הרבה ביותר למשק, שכן הוא המשיך לפקוד את המשק, להשקיע בו ולעבד אותו גם לאחר מעברו עם שרון לעיר הסמוכה. מסיים בית המשפט וקובע כי השיהוי הקיצוני בהגשת התביעה, עת הוגשה כ-26 שנים לאחר המינוי, יש בו כדי לפעול כנגד התובעת.

בהתאם, קובע בית המשפט כי מינויו של מוטי (ושרון ז"ל) לבן ממשיך יעמוד על כנו.

למעשה, מדובר בפסיקה חשובה, ונדבך נוסף לקביעה כי מינוי בן ממשיך הינו התחייבות בלתי חוזרת, ולא מסמך ריק מתוכן שניתן לבטלו בנקל. עם זאת, יש לדעת כי הפסיקה בנושא בן ממשיך דנה בכל מקרה לגופו, וכי מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי על ידי עורך דין המומחה בתחום.

תמ"ש (משפחה)(ב״ש) 53793-03-15 פלונית נ׳ פלוני, פס״ד מיום 6.11.2018

צבי שני, עו״ד

משרד עורכי דין צבי שני מתמחה בתחומי המגזר החקלאי ודיני העבודה.

office@shany-law.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.