מובלעת צופר בערבה התיכונה הוחזרה לממלכת ירדן

03 מאי 2020 המחברת/ת:
נועלים לתמיד את הגבול בין ירדן וישראל. מובלעת צופר היום 30.4 נועלים לתמיד את הגבול בין ירדן וישראל. מובלעת צופר היום 30.4 צילום- ארז גיבורי הערבה התיכונה

באוקטובר 2018 הכריז מלך ירדן, כי לא יחודש הסכם החכירה בין ישראל לירדן באזור מובלעת צופר, בערבה התיכונה, על שטח של 1,000 דונם. על חכירה זו הוחלט כחלק מהסכם השלום בין ישראל לירדן. החקלאים מצופר עבדו לאורך השבועות האחרונים בפירוק המבנים וציוד החממות ממובלעת צופר ופינויים לשטח ישראל.

בנוסף, לקושי שבפינוי מפעל חייהם של 30 משפחות חקלאי צופר, בשטח שעובד לאורך 36 שנהקיימת בעיה קשה נוספת, מאחר והמדינה העבירה רק חלק מהתקציב שהובטח, אך לא העבירה את השלמת תקציב להקמת חממות חדשות, בסך של כ- 20 מיליון שקלים (עבור הקבלנים להקמת החממות) והחקלאים לא יכולים להקים חממות בשטח ישראל ונותרו ללא מענה וללא פרנסה!.

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, ד"ר אייל בלום, אומר: "כואב מאוד לפנות אזור חקלאי שעובד לאורך שנים רבות, שהיה אמור להוות שיתוף פעולה בין ישראל לירדן ויישום של השלום ומפונה לצערנו הרב באופן חד-צדדי על ידי הירדנים. הממשלה סייעה לנו בקידום תקציב להכשרת שטח חלופי ואני פונה שוב בקריאה לראש הממשלה ומנכ"ל משרדו, להעביר בדחיפות את השלמת התקציב למעבר החקלאים. יש לזכור, כי המדינה היא ששלחה את החקלאים שלנו לעבד את שטח המובלעת בירדן כמשימה לאומית ביטחונית, בכדי להוות מגן פיזי בגבול בין ישראל לירדן. משפחות רבות נותרו כעת ללא פרנסה. המדינה חייבת להביא תקציבים נוספים ולא לנטוש את החקלאים שפונו משטח ירדן". 

עוד מציין בלום: "בנוסף להפסדים גדולים שספגו החקלאים בישראל, עם התפשטות וירוס הקורונה, הסגר על שווקי הארץ והעולם וחוסר היכולת לשווק תוצרת חקלאית ופרחים, לא יוכלו החקלאים להתפרנס במידה ולא יועבר התקציב המובטח להקמת החממות בשטח החלופי".

אמנון גמליאל, יו"ר ועד מושב צופר אמר: "יום טעון ועצוב היום. כשהחל הסכם השלום, מובלעת צופר עברה לריבונות ירדנית. חששנו להמשיך בעיבוד הקרקע במובלעת, מסיבות ביטחוניות, אך בממשלה ראו את הפעילות כאינטרס לאומי. שר החוץ דאז שמעון פרס ז"ל הגיע לערבה לפגישה עם חקלאי צופר והגדיר את המשך הישארותנו שם כראש חץ וסמל לשלום. שנים רבות עמלו שני הצדדים לשמור על יחסים טובים והמובלעת הפכה לנכס ביטחוני חשוב לישראל. לצערנו לא נעשו מספיק מאמצים הן מהצד הירדני והן מהצד הישראלי ולא הצלחנו לשמור על המובלעת, אשר מעבר לסמל וגשר בין העמים, מהווה מקור פרנסה למשפחות תושבי צופר ועל הממשלה לפעול בכדי שנוכל להמשיך לעבוד כאן בחקלאות ולהתפרנס".

ארז גיבורי, חקלאי ממושב צופר אומר: "מפעל חיינו ירד לטמיון, קשה לפנות ולהרוס במו ידינו שטח חקלאי שהשקענו בו כל כך הרבה שנים. חבל שהשיקולים הפוליטיים בירדן גברו ולצערי מפנים אותנו מהמובלעת על רקע זה. לצערי הממשלה עדיין לא העבירה אלינו את התקציב להקמת החממות כפי שהבטיחה ואני מקווה, כי העברת התקציב תעשה בזמן הקרוב, בכדי שיהיה לנו כושר התפרנסות. מדובר על 30 משפחות שנותרו ללא שטחי חקלאות, על גבול ירדן. אין זה מה בכך ואני קורא לראש הממשלה לסייע לנו בהקדם".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.