סיכום עונת גידול הירקות בערבה התיכונה

26 מאי 2019 המחברת/ת:
כנס סיכום עונת הירקות בערבה התיכונה כנס סיכום עונת הירקות בערבה התיכונה צילום: קטרינה צעירי

מעל 300 חקלאים, מדריכים, חוקרים ונציגי חברות חקלאות, השתתפו השבוע באירוע סיכום עונת הירקות לשנת 2018-2019 בערבה התיכונה ופתיחת תקופת החיץ.

מסגרת הכינוס שנערך ב'מרכז ויידור' בחצבה ומתקיים באופן מסורתי ב-30 שנים האחרונות, הוצג ניתוח אקלימי של גידול הירקות במטעי הערבה התיכונה לצד שיח על מגמות מתפתחות בענף החקלאות, הגנת הצומח, סקירת יצוא הפלפל, מחקרים לטיפול בפרי הקטוף ועוד. את הכנס חתם פרופ' יוסי יסעור בהרצאה על "קבלת החלטות במצבי אי וודאות".

בכינוס הוצגו נתונים על ידי יורם צביאלי, מדריך גידול וחוקר במו"פ ערבה תיכונה וצפונית, המראים כי במהלך עונת הגידול 2018-2019 בערבה התיכונה והצפונית, עובדו כ-40,600 דונמים, מתוכם כ- 27,700 דונם ירקות, כ-11,600 דונם מטעים וכ-1,160 דונם פרחים, כאשר בהכשרות הקרקע החדשות ניטעו בעיקר תמרים מזנים מובחרים לייצוא.

יחד עם זאת, ענף הפלפל הוא עדיין הדומיננטי ביותר בקרב חקלאי הערבה, המשתרע על פני 12,580 דונם של חממות, אחריו האבטיח הגדל בכ-5,300 דונם, המלון המניב בעונות הסתיו והאביב, בשטח המשתרע על פני כ-3,660 דונם, החציל אשר מתפרש על שטח של כ-1,300 דונם, משקי התבלינים וגידולי העלים המתפרשים על כ-1,300 דונם, עגבניות הגדלות בשטח של כ-1,400 דונם, קישואים המשתרעים על פני שטח של כ- 430 דונם, בצל המשתרע על כ-490 דונם, דלעות בשטח כולל של כ-140 דונם, ומלפפונים הגדלים על פני כ-300 דונם.

בנוסף, בערבה התיכונה כ- 600 דונם של גידולי ירקות אחרים בהיקפים קטנים ארטישוק, בצל ירוק, דלורית, כרוביים שונים, שום, אספרגוס, ותירס. בנוסף נמסרו דיווחים על ענף הקנביס הרפואי ההולך ותופס תאוצה בערבה התיכונה, וכי מתוך 10 בקשות לגידול קנאביס רפואי שאושרו לביצוע בערבה התיכונה והצפונית, שלוש חוות נמצאות בשלבי ההקמה. ניכר, כי בשונה משנים קודמות, גוברת הנטייה לגיוון הרכב הגידולים במשק.

עם סיום עונת גידול הירקות, יוצאים החקלאים לתקופת החיץ מסוף חודש מאי ועד תחילת חודש יולי. עונת החיץ נוצר לטובת הגנת הצומח (ביעור נגעים וצמחים) לפעילות סניטציה וההיגיינה. החקלאים מנקים את שטחיהם החקלאיים מכל גידול, במטרה למנוע התפתחות של מזיקים וכנימות ועל מנת למנוע מעבר של מזיקים בין עונות הגידול. החקלאים כאמור מנקים את השטחים, ופורסים עליהם משטחי מתכת המתחממים מחום השמש ויוצרים כך ניקוי של האדמה ממזיקים. גידול ירקות בסטנדרטים גבוהים כחלק מדרישות האיחוד האירופי לשם מיוצאת רוב התוצרת המובחרת מהערבה בחודשי החורף.

אורן קורין יו"ר הועדה החקלאית אמר בכנס: "חקלאי הערבה התיכונה מגדלים מגוון ירקות עשיר וייחודי. מחמם את הלב לראות את התוצרת המשובחת מיוצאת לכל העולם, ועומדת בסטנדרטים בינלאומיים מחמירים של איכות בריאות שהערבה מפיקה מידי שנה. חקלאי הערבה מהווים את חוד החנית של החקלאות הישראלית והערבה מביאה את בשורת הקדמה החקלאית בכ- 60% מהיצוא החקלאי של ישראל."

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.