החורף עדיין לא כאן אך בפרדס עין גב מתבצע קטיף האשכוליות האדומות לייצוא

28 נוב 2019 המחברת/ת:

החורף ממאן להגיע, אך פירות החורף, ההדרים לייצוא, כבר נקטפים. בפרדס בקיבוץ עין גב יסתיים בקרובקטיף האשכוליות האדומות, ענף שידע עליות ומורדות לאורך השנים, אך נמצא בעלייה מתמדת בכל העולם, עקב המודעות לצריכת מזון בריא. על פי מועצת הצמחים גדל במהלך עשרים השנים האחרונות, היקף היבול העולמי של אשכולית אדומה מ- 70 מיליון טון ל- 100 מיליון טון.

אושר סבג, מנהל הפרדס בעין גב אומר, כי בעין גב מגדלים את זן האשכולית האדומה 'ריו רד', בפרדס המשתרע על שטח של 200 דונם, סמוך לכנרת וכי בכל יום נקטפים עשרות טונות וההערכה היא כי היבול בעין גב יגיע העונה למעל 2000 טון, שרובו מיועד לייצוא. על מנת לזכות במחירים טובים בשוק העולמי, נקטף הפרי במועד מוקדם יחסית לשאר העולם

מהנתונים הארציים עולה, כי כמות היבול הארצי הממוצע לאשכולית אדומה עומד על 525 אלף טון. 

לא לכל גידול כמות משקעים גדולה מועילה- בשנה שעברה עקב משקעים מרובים, ( 130% מעל הממוצע) נרשמה דווקא ירידה של 10% ביבול האשכוליות האדומות, כמו גם צמצום ימי הקטיף, עקב הצפות בחלקות מסוימות בארץ ופרי שנקטף מאוחר ונשלח לתעשיית המזון. בנוסף התמודד הענף עם ייבוא פירות הדר, בעיקר מדרום אפריקה, שדחק את שיווק הפרי הישראלי בשווקים המקומיים. עם זאת נמשכת המגמה של גידול בייצוא הדרים, ארה"ב וקנדה, אליו מופנה 26% מייצוא פרי ההדר הישראלי, השוק הרוסי אליו מופנים רק 7% מהייצוא והשאר משווק ליעדים רחוקים כמו סין, קוריאה ויפן.

נתוני מו"פ (מחקר ופיתוח) צפון מראים, כי האשכוליות האדומות הינו זן גידול ההדרים הדומיננטי באזור הגליל והגולןהפרדסים משתרעים על שטח של מעל 6,000 דונם, מהם 4,500 דונם בעמק החולה. באזור הגליל העליון עומד ממוצע היבול השנתי על כ- 5.5 טון לדונם. 

עקב התייקרות המים לחקלאות, עומדת נקודת האיזון בכדאיות הגידול, על 5 טון לדונם. מבדיקות שערכו חוקרי מו"פ צפון עולה, כי על מנת להפוך את גידול האשכוליות האדומות רווחיות לחקלאים, בתנאי האקלים בעמק החולה, יש להעלות את התפוקה ל- 5.7 טון לדונם לפחות. על פי הנחה זו החלו בשנים האחרונות, בניסיונות להגברת היבול באשכוליות והתוצאות שהתקבלו בחוות המטעים של מו"פ צפון והחברה לחקלאות מעודדות ונראה, כי ניתן בהחלט להעלות את היבול באשכוליות בצורה משמעותית, על ידי מרחקים רבים יותר בין העצים, עיצוב שונה של העץ ועוד.

האשכולית האדומה המאוד בריאה דווקא פחות פופולרית בקרב הצרכנים, מבין פירות ההדר, בשל טעמה המר לעיתים, אך יש בה מגוון ויטמינים כמו:B , A ,  E ומינרלים רבים כמו: סידן, אשלגן ואבץ, ומגנזיום, ורק 42 קלוריות. הטעם המר של האשכולית בקליפה הוא נרינג'נין ממשפחת הפלבונואידים, התורם לייצוב רמות הסוכר בדם ומסייעת בייצוב כולסטרול רע ומגן על כלי הדם והלב, ניקוי וחיטוי הכבד ורעלים נוספים בגוף.

בחצי אשכולית אדומה יש 70% מכמות ויטמין C הדרושה לאדם בוגר ביום. 

בעין גב ממליצים לצרוך בעונת הקור והחורף אשכולית אדומה טרייה ביום, או כוס מיץ טרי של אשכולית אדומה ולשלב את הפרי בסלטים טריים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.