הזהב הירוק? תלוי איפה קונים

25 נוב 2019 המחברת/ת:

מבדיקה שערכו בחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, שהשוותה את מחירי האבוקדו בין ישראל לאירופה, עולה כי בארצנו הקטנטונת אנו משלמים את המחיר הנמוך ביותר לפרי הירוק!

הבדיקה נעשתה לאורך זמן וסקרה את המחיר בשנה, בשלוש השנים האחרונות, בין רשתות השיווק בישראל לרשתות השיווק בשלוש מדינות: צרפת, גרמניה ובריטניה. המחירים תורגמו לק"ג במקומות בהם המחיר מחושב לפי יחידה, והושוו למחיר הממוצע ברשתות השיווק בישראל. הסקירה אף בחנה את המחיר בסוגי חנויות שונות (חנויות דיסקאונט מול חנויות רשת רגילות בצרפת) ובסוג האריזה (מכירה בתפזורת או מכירה באריזת רשת).

מן הנתונים עולה, כי המחירים בישראל נמוכים משמעותית מאשר בצרפת, גרמניה ובריטניה. המחיר לאבוקדו בתפזורת בצרפת בשבועות האחרונים היה מעל 30 ₪ לק"ג, בגרמניה הוא כ-25 ₪ לק"ג ובבריטניה המחיר הוא 23 ₪ לק"ג. רוב המכר בתפזורת, אבוקדו קטן יותר נמכר גם ברשתות במחירים נמוכים יותר. בחטיבה לאסטרטגיה בדקו את המחירים גם בשנים האחרונות, והפרשי המחירים לטובת ישראל נשמרים לאורך זמן.

לעומת מחירים אלה, המחירים בישראל ברשתות השיווק הם כ-13 ₪ לק"ג בממוצע. המחיר לאבוקדו הנמכר באריזת רשת, אף נמוך יותר (8.5 ₪ לק"ג).

במשרד החקלאות מסבירים כי לפער יש שתי סיבות עיקריות, האחת: כל האבוקדו במדינות שנסקרו מיובא, והשנייה: אחוז המע"מ על פירות וירקות בגרמניה 7%, בצרפת 5.5% ובישראל ובבריטניה יש פטור ממע"מ על פירות וירקות (0%).

מחיר ממוצע לצרכן בש"ח לק"ג ברשתות השיווק (אוקטובר 2019)

ישראל

צרפת

גרמניה

בריטניה

תפזורת

אריזת רשת

תפזורת

אריזת רשת

תפזורת

תפזורת

אריזת רשת

13.2 ₪

8.5 ₪

31 - 33 ₪

18 – 23 ₪

24.8 ₪

23 ₪

11.2 ₪

*מקורות הנתונים: ישראל: סטורנקסט; בריטניה:  mysupermarket; צרפת:  RNM – Réseau des Nouvelles des Marchés; גרמניה:  AMI VERBRAUCHER PREISE

מגדלי האבוקדו בישראל מרחיבים בשנים האחרונות את מטעי האבוקדו, הודות לעליית הצריכה של אבוקדו באירופה ולביקוש הגדול לתוצרת הישראלית. האבוקדו נחשב כ-"מזון על" (super fruit) הודות לתועלות הבריאותיות שלו, ולכן הצרכנים באירופה רוצים עוד ועוד. כמחצית מיבול האבוקדו בישראל מיועדים ליצוא (כ-60 אלף טון). מהמחצית השנייה נהנים הצרכנים המקומיים, במחירים מקומיים נמוכים בהרבה מהצרכן האירופי.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.