משרד החקלאות ממליץ להמתין עם קניית קיווי ישראלי

23 אוג 2023 המחברת/ת:
קיווי קיווי Adobe Stock

הקיווי הישראלי שנמצא על המדפים בימים אלו עדיין בוסר ואינו בשל למאכל • זן הקיווי הישראלי הראשון להבשיל הוא "ברונו" שהקטיף שלו יחל רק בתחילת חודש אוקטובר ורק אז ממליצים מומחי המשרד לרכוש אותו • בסוף חודש אוקטובר, יחל גם הקטיף של הזן "היוארד"

איך מבדילים בין הקיווי המיובא לזה הישראלי? איך נדע מתי לקנות כל אחד מהזנים? משרד החקלאות הכין את המדריך לצרכן לרכישת הקיווי  

בימים אלה נדמה כי עונת הקיווי החלה גם בישראל! אולם, מי שיקנה את הקיווי הישראלי, יווכח כי הפרי עדין בוסר - לא יבשיל ולא יתרכך בביתו, כיוון שנקטף טרם זמנו. משרד החקלאות ממליץ להמתין עם קניית הקיווי הישראלי עד לסוף ספטמבר/תחילת חודש אוקטובר, אז יחל קטיף הקיווי מהזן "ברונו". לאחריו, בסוף חודש אוקטובר, יצטרף לשוק גם קיווי מהזן הנפוץ "היוארד". בינתיים, מי שיקנה אותו ייווכח כי הפרי לא יתרכך בבית, מהסיבה שנקטף בוסר, טרם זמנו.

איך נזהה קיווי ישראלי? בימים אלו נוכל למצוא בשוק קיווי מיובא מניו זילנד. על מנת להבדיל בין הפרי הישראלי לבין הפרי המיובא, חפשו את המדבקה. הקיווי המיובא מגיע עם מדבקה הנושאת את לוגו החברה הניו-זילנדית, בעוד שהקיווי הישראלי משווק במארזים מסומנים או בתפזורת, ללא מדבקה. כיצד נזהה קיווי בשל? בהתאם למוצקות הפרי: קיווי שאינו בוסר ומתאים לאכילה אינו קשה.

על מנת להגיע עם המידע המלא לחנויות, מומחי משרד החקלאות הכינו מדריך לצרכן עם הזנים הפופולאריים בשוק:

שם הזן

מאפייניו

מועד שיווק

תמונה

ברונו

צורתו מאורכת

סוף ספטמבר/תחילת אוקטובר -  עד מרץ

מקור: מועצת הצמחים.

היוארד

הזן הפופולארי בשוק הישראלי. צורתו עגולה.

סוף אוקטובר – עד יולי

kiwiHyward.png

מקור: מועצת הצמחים

בנוסף, על מנת להגביר את השקיפות לצרכן ולהעלות את המודעות לאיכותה של התוצרת הטרייה אותה אנו קונים, משרד החקלאות ומועצת הצמחים כתבו בשנתיים האחרונות 32 תווי איכות לפירות ולירקות העיקריים הנסחרים בשוק המקומי. המטרה היא שיקוף מידע לצרכן ולמשווקים על איכותה החיצונית והפנימית של התוצרת אותה הם קונים, ויצירת שפה אחידה במסחר המקומי בפירות ובירקות. באופן זה איכותה של תוצרת טרייה מוגדרת על בסיס ארבע רמות איכות קבועות ואחידות לכל המגדלים ובכל ערוצי המסחר, בהתבסס על מדדים של איכות פנימית (כלומר: רמת סוכר, אחוז חומר יבש וכו') ואיכות חיצונית (גודל, צבע וצורה). הגדרות האיכות מתייחסות גם למועדי הקטיף המומלצים לכל מוצר, בהתאם לזן ולאזור הגידול.

כל תווי האיכות מונגשים חינם, בעברית ובערבית באתר משרד החקלאות. בהמשך, אפליקציית Clarifruit, אשר מנגישה את תווי האיכות באופן דיגיטלי, באמצעות הטלפון הנייד, תהיה זמינה גם עבור הצרכנים, ותוכל לשקף את תוצאות בדיקת איכות הפירות והירקות בזמן אמת בנקודות המכירה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.