עשרות כוורות וחלות דבש נגנבו בגליל המערבי בשווי עשרות אלפי שקלים

13 אוג 2020 המחברת/ת:
עשרות חלות דבש נגנבו עשרות חלות דבש נגנבו כוורת פרחי הגליל

הדבוראית נגה ראובן ממושב מנות, הגיעה הבוקר (13.8) אל נקודות הצבת הכוורות, הפזורות בגליל המערבי, בשטחים הפתוחים, לצד צמחי בר ושדות חקלאיים, לטובת האבקה של הגידולים החקלאיים והבר, במטרה לבדוק את מצבן ושלומן של הדבורים, וגילתה לאסונה, כי נגנבו תכולתן של מעל ל- 60 כוורות דבש (!)  ושאר הכוורות בשטח הושחתו, זאת גניבה נוספת וכואבת לדבוראית הוותיקה נגה ראובן, לאחר שבחודש האחרון נגנבו לראובן כוורות נוספות,הפסד קשה של עשרות אלפי שקלים ואבדן עבודה של שנה שלמה בטיפוח ודאגה לדבורים.

ממועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים בישראל נמסר כי, החל מחודש יולי השנה, נרשמה עלייה חדה במקרי הגניבות בכוורות בצפון ובדרום הארץ, מנתונים שנאספו עד כה בחודש יולי ותחילת אוגוסט- נמצא כי מדובר בהיקף גניבות ונזקים של מעל ל- 400 כוורות, וכ- 800 חלות דבש, כ- 8500 ק"ג דבש, עלייה ביחס לשנה שעברה בעונה זו בה נגנבו כ- 100 כוורות, באותו פרק זמן. ההערכה ראשונית לנזק הכלכלי עומד על מאות אלפי שקלים. בנוסף- עם המצוקה הכלכלית השתנה גם אופי גניבות הכוורות, בעבר היו גונבים את הכוורת בשלמותה עם הדבורים למטרת הפעלת עסק דבוראות לא חוקי, ולאחרונה ניתן להבחין כי נגנבות לרוב חלות הגדושות דבש בעונה זו, אשר היו אמורות להיות בשלב הרדייה (תהליך הפקת הדבש), לקראת חגי תשרי הנמצאים בפתח, דבר המעיד על גניבה ממוקדת של דבש כמוצר מאכל ומכירתו.

נגה ראובן דבוראית ממושב מנות מכוורת "פרחי הגליל": "לצערנו, מדי שנה בעונה הזו מתבצעות גניבות של כוורות הגדושות דבש. השנה קיימת עלייה בכמות הגניבות. הבוקר הגעתי לנקודות הצבה של כוורות בגליל המערבי, אותן היה צריך לרדות ממש כעת, אך תכולתן נעלמה ומספר כוורות נגנבו ולא ניתן לאתרן. מראה הכוורות ההרוסות והדבורים שנעלמו, הינה חוויה מטלטלת וקשה עד מאוד ושברה את ליבי. חברי הדבוראים ברחבי הארץ חווים זאת גם הם, ואנו מקווים כי ממשלת ישראל תשים את החקלאות בסדרי העדיפויות שלה, הרי ללא דבורת הדבש לא תהיה האבקה, וכך לא יהיו פירות וירקות".

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש: "תופעת הגניבות בענף הדבש היא רחבה וקשה מאוד. אופי הגניבות בחודש האחרון, של חלות דבש, מעיד על מצוקה כלכלית קשה בשל הקורונה וכן ניכר כי התגברותן נעשית לקראת חגים ומועדים, ובזמן בו הכוורת נחשבת כלכלית ביותר וגדושה בדבש. אני קורא לממשלת ישראל להגן על החקלאות וענף האבקה והדבש ולהקצות תקציבים למלחמה בתופעה החמורה של פשיעה חקלאית!".

במאמץ למיגור התופעה שותפים משטרת ישראל, היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות (פיצו"ח- פיקוח על הצומח והחי), 'השומר החדש' המוביל עם הדבוראים פיילוט לתכנית ארוכת טווח למיגור התופעה, מג"ב והסיירת הירוקה של רט"ג, הפועלים בשיתוף פעולה ובאופן מידי בסיוע לתפישת הגנבים, ויצירת הרתעה, במטרה להביא לשמירה על ענף הדבש והאבקה אשר הינו קריטי לחקלאות בישראל, שכן מעבר לייצור הדבש, דבורת הדבש הינה המאביקה העיקרית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.