10 עובדות חשובות על אבוקדו

05 דצמ 2019 המחברת/ת:
 אבוקדו אבוקדו צילום: Depositphotos

להלן עשר עובדות חשובות שכדאי לדעת על האבוקדו:

האבוקדו נחשב לשומן בריא, הוא הפרי היחיד המכיל שמן, חוץ מזיתים ואגוזים. כ- 20% מהרכבו התזונתי הם שמנים, בעיקר שמנים בלתי רוויים, השמנים הבריאים עבורנו, בעלי תכונות המונעות כולסטרול, תהליכי חמצון ומחלות לב, ובמיוחד חומצה לינולאית, המסייעת לגוף לייצר הורמונים חשובים.

יש בו כמות גבוהה של ויטמינים מאחר ותכולת השמן בו גבוהה, הוא מכיל גם ויטמינים מסיסים בשמן, שעיקרי ביניהם הוא ויטמין E. זהו נוגד חמצון חשוב ביותר, שכמו תפקידו בטבע, להגן על רקמות הצמחים מפני נזקי חמצון, קרינה והרעלה, כך גם תפקידו בגופנו, בנוסף לתפקידיו האחרים.

האבוקדו מכיל את כל חומצות אמינו החיוניות, מה שהופכו לבעל חלבון מלא. יש לכך ערך רב לצמחונים, לטבעונים, לתינוקות, לילדים ולאנשים בתהליכי הבראה. הוא מכיל גם פחמימות – בעיקר סיבים תזונתיים שאינם מתעכלים, אך עוזרים לתהליך העיכול.

האבוקדו עשיר מאוד באשלגן ודל בנתרן ולכן מתאים לבעלי נטייה למחלות לב, כולסטרול וטריגליצרידים. יש בו ברזל, סידן, מגנזיום וויטמין C.

בישראל נקטפים זני אבוקדו ונארזים החל מאוגוסט עד יולי. הזנים נבדלים ביניהם בטעם, במרקם, בגודל ובאחוזי השמן שבהם. הזנים הפופולריים, דוגמת האס, נקטפים בין נובמבר לאפריל וזו תקופת השיא של העונה. כדאי להכיר את הזנים השונים ולדעת מהי ההעדפה האישית שלכם ובהתאם לבחור אבוקדו.

לרוב אין למראה השפעה על הטעם או על המרקם של פרי האבוקדו, שפשופים או כתמים קלים על פני הקליפה אינם פוגעים באיכות הפנימית של הפרי. אולם קורה שמכה חזקה במיוחד תשפיע על פנים הפרי ובמקום הפגוע עלול להתפתח ריקבון. רצוי לבחור אבוקדו ללא שריטות וצלקות עמוקות שמעידות הן על פגיעה של ברד או מכות חזקות.

מטעי האבוקדו בישראל מאופיינים בכמות מזיקים ומחלות קטנה יחסית לגידולי מטע אחרים. המשמעות היא הימנעות מוחלטת מחומרי הדברה חריפים וכתחליף התבססות על הדברה ביולוגית הכוללת שימוש במגוון חרקים מועילים הפוגעים באוכלוסיית המזיקים.

רמת המוצקות של האבוקדו היא הפרמטר העיקרי המעיד על מוכנות הפרי למאכל. אבוקדו בשל ומוכן לאכילה יהיה אבוקדו רך ונעים למגע , אך לא רך מאוד שעלול להיות בשל יתר על המידה. אם קונים אבוקדו קשה רצוי להפריד את הפירות ולשמור כל פרי במקום אחר כדי להבטיח הבשלה הדרגתית.

אבוקדו מסוג אטינגר המצוי כעת בשווקים, הינו הזן העיקרי הפותח את עונת האבוקדו.  האטינגר נחשב לזן בכיר והוא מבוקש מאוד על ידי הצרכנים הישראלים. העץ עמיד לטמפרטורות נמוכות יותר מכל הזנים האחרים ולכן ניתן לגידול גם באזורים בהם קיים סיכוי לאירועי קרה. הפרי – אגסי, בעל צבע ירוק כהה וקליפה חלקה ומבריקה. מועד קטיף – אמצע ספטמבר עד סוף דצמבר. נחשב כזן מבוקש ע"י הצרכנים הישראלים.

מחיר האבוקדו בישראל נמוך משמעותית מאשר בצרפת, גרמניה ובריטניה. מבדיקה שערכו בחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, שהשוותה את מחירי האבוקדו בין ישראל לבין אירופה, מתברר כי בישראל אנו משלמים את המחיר הנמוך ביותר לפרי הירוק! בחטיבה לאסטרטגיה במשרד החקלאות, בדקו את המחירים גם בשנים האחרונות, והפרשי המחירים לטובת ישראל נשמרים לאורך זמן.

 בית אריזה חקלאי גרנות צילום חגי נתיב

 

באדיבות "אבוקדו גרנות" - הבית של האבוקדו, מקבוצת "חקלאי גרנות"  

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.