מחקר חדש במו"פ ערבה תיכונה: מנגו מתוק ואיכותי כבר באביב!

08 ינו 2018 המחברת/ת:

החקלאות הישראלית ממציאה עצמה כל פעם מחדש. חוקרי מו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בשיתוף עם דר' יובל כהן חוקר מוולקני, שוקדים על מחקר חדש, שמטרתו הקדמת עונת המנגו באופן משמעותי ולספק פרי מתוק כבר באביב.

פרי המנגו הראשון בעונה מגיע לשווקים בכל שנה החל מחודש יולי, פרי ראשוני זה לעיתים אינו בשל מספיק ורמת המתיקות שלו לא גבוהה במיוחד. במחקר החדש שמתבצע בערבה תיכונה בוחנים דרך חדשה להקדמת העונה, תוך ניצול היתרון היחסי של תנאי החום בערבה. על פי התקדמות המחקר, יתכן וכבר באביב הקרוב יוכלו בערבה תיכונה לקטוף מנגו מתוק!

המנגו נחשב לפרי טרופי הזקוק לחום משמעותי, מסיבה זו הוא גדל בעיקר באזורים כמו הערבה ובסובב כינרת. כיום, המנגו פורח בסביבות פברואר-מרץ וכעת במו"פ ערבה תיכונה וצפונית מנסים להקדים את התהליך ולאפשר פריחה באמצעות עקה, כך שיפרח בסתיו (נובמבר). לאחר שלב זה, באמצעות חימום מלאכותי במהלך חודש ינואר, יעניקו לעצים תחושה, כי הקיץ כבר כאן: "באמצעות החימום ניתן להעריך שנצליח להתחיל לשווק מנגו כבר באביב, בחודשים אפריל ומאי, דבר שיעניק יתרון משמעותי לחקלאי הערבה על פני כלל החקלאים בארץ ובעולם" אומרים במו"פ.

"המטרה הינה פיתוח פרוטוקולי, גידול שיאפשר שיווק, חנטה והתפתחות פרי איכותי שתאפשר שיווק פירות מנגו טריים ואיכותיים מחוץ לעונה" ציינה דפנה הררי ממו"פ ערבה תיכונה וצפונית. לדבריה, בערבה תנאי החורף נוחים לגידול המנגו שסובל מטמפרטורות נמוכות. "בעיקר בלילה בערבה יש פחות שעות קור, מאשר באזורים אחרים ולכן ניתן לראות באזור זה את עיקר הפוטנציאל ליישום מסחרי של השיטה" הוסיפה הררי.

המנגו נחשב לאחד מענפי המטע החשובים בארץ, נטוע על כ- 20,000 דונם המניבים יבול של כ- 40,000 טון בשנה. הצפי הוא שהיבול יעלה לכ-60 אלף טון בחמש השנים הקרובות. כמו כן, בערבה תיכונה עושים החקלאים שימוש בתעלות הזנה של טוף מרום גולן, המאפשרות קליטה טובה יותר של ברזל, משפרות את כמות ואיכות היבול בצורה ניכרת. אבי מעוז, מחברת טוף מרום גולן מסביר: "לצד מחקרים בתחום ההשקיה וכו', במחלקת המו"פ (מחקר ופיתוח) בטוף מרום גולן, בחנו את מצעי הקרקע ואבחנו, כי גידול המנגו זקוק לכמויות גדולות של ברזל. באדמה רגילה הברזל חודר לקרקע והעץ מתקשה לשאוב אותו. לכן נבחן מצע שכולו טוף איכותי ומאוורר, המקל על העץ לצרוך את הברזל לו הוא זקוק ומאפשר יבול גדול הרבה יותר".

מחקר המנגו בערבה וכן מחקרים וגידולים חדשים נוספים, יוצגו במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, תחנת 'יאיר' בחצבה בט"ו בשבט- חג האדמה והחקלאות, בתאריכים 31.1-1.2.2018. במהלך התערוכה יציגו כ- 250 חברות מובילות את החידושים בתחום. כמו כן, ניתן יהיה להתרשם ולטעום מהגידולים החדשים. בתערוכה המשתרעת על שטח של 15 דונם, פותחים חוקרי המו"פ את שערי החממות ומאפשרים ללמוד, לראות ולטעום מהתוצרת החקלאית והפלא שמתקיימים בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד!.

הכניסה חינם!

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.