הדבורים הוכרזו כיצורים החיים החשובים ביותר על כוכב הלכת שלנו על ידי החברה המלכותית הגיאוגרפית של לונדון אך בו זמנית – מצטרפות הדבורים לרשימת החיות בסכנת הכחדה

29 דצמ 2019 המחברת/ת:
דבורה_על_פרח_צילום_בועז_דבורת_התבור_6 דבורה_על_פרח_צילום_בועז_דבורת_התבור_6 _צילום_בועז_דבורת_התבור

הדבורים הוכרזו כיצורים החיים החשובים ביותר בכוכב לכת על ידי החברה המלכותית הגיאוגרפית של לונדון והחשובות עבור האדם לייצור מזון ולמרות זאת על פי מומחים ומדענים, הדבורים מצטרפות לרשימה הארוכה של חיות בסכנת הכחדה. המחקרים האחרונים מראים ירידה דרמטית של מספר הדבורים מכיוון שכמעט 90 אחוז מאוכלוסיית הדבורים נעלמו בשנים האחרונות. השימוש הבלתי מבוקר בחומרי הדברה, כריתת יערות או חוסר פרחים צופניים (מזון הדבורים) הן הסיבות העיקריות להכחדתן. 80% מהגידולים החקלאיים בעולם תלויים אך ורק בדבורים המאביקות (מפרות) את הצמחים מהן נוצרים הירקות והפירות.  רוב הצמחים אינם מסוגלים להתרבות בעצמם. מחקר שנערך על ידי מרכז יזמות התפתחות הייצור של ראש עיריית יוניברסידאד (CeapiMayor) ותאגיד הגידול של צ'ילה (Cach) בתמיכת הקרן לחדשנות אגררית (FIAמעלה במסקנותיו כי הדבורים הן היצור היחיד שאינו נושא שום סוג של פתוגן, כלומר הדבורים אינן נושאות מחלות, גם לא בעוקץ שלהן (כמו קרציות למשל), אך חשיבותן הינה מעבר לכך- כבר אמר הפיזיקאי אלברט איינשטיין לפני שישים שנה- "כאשר הדבורים ייעלמו, לבני אדם יוותרו רק 4 שנים לחיות", זאת מכיוון שחשיבותם של הדבורים, מכריעה במערכות האקולוגיות של כוכב הלכת שלנו וחובה לפעול במהירות שכן עדיין ניתן להצילן.

טיימס הלונדוני מדווח על קבוצות רבות בעולם שהחלו להתארגן בשנים האחרונות, המנסות לקדם שמירה על דבורי הדבש, גם ידוענים רבים נרתמו לקידום המטרה, כמו הכוכב ההוליוודי מורגן פרימן שהחל לגדל דבורים בחוותו במיסיסיפי על שטח של  124 דונם ,במטרה להגן עליהן. מורגן פרימן אמר בראיון: "קיים מאמץ משולב להחזרת הדבורים לכוכב הלכת. האנושות חייבת להבין שהן הבסיס, לצמיחת כדור הארץ, לצמחייה".

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אומר כי העובדה היא, שעל אף הטכנולוגיות המתוחכמות שהמציא האדם, לא הצליח להתחקות אחר פעולת האבקת הגידולים החקלאיים באמצעים טכנולוגיים. "פעילות ההאבקה של הדבורה הינה קריטית להמשך קיומה של חקלאות וייצור מזון. כשליש מכמות המזון החקלאי הטרי בעולם, מופק מפעולת ההאבקה של הדבורה" אומר מידן.

בישראל, ערך הייצור החקלאי הנובע מהאבקת הגידולים החקלאיים על ידי הדבורים, עומד על כ- 2.5 מיליארד שקלים בשנה. בישראל פועלים כיום 510 דבוראים המטפלים ב-120,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ. 80,000 מהן משמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

הכנס השנתי 'דבורים והאבקה' על שם הטייס והדבוראי המפורסם תא"ל זוריק לב, בן כפר ביל"ו שנפל במלחמת יום הכיפורים, מתקיים זו השנה ה- 27, בצל המשך תופעת העלמות הדבורים. הכנס ביוזמת מועצת הדבש ומשרד החקלאות יתקיים ביום שני, 30 בדצמבר במשרד החקלאות בקריה החקלאית בבית דגן, בהשתתפות: חגי שניר מנהל שה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות), זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש, יו"ר ארגון מגדלי הדבורים דורון ליבנה, אבי לב נציג משפחת לב, ד"ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה"מ, שלומי זרחין מדריך מחוזי תחום גידול דבורים בשה"מ, חוקרים מהארץ ומהעולם, ראשי ארגונים חקלאיים, דבוראים ועוד, במטרה להעלות את המודעות לחשיבותו של ענף הדבורים ושמירתו. בין ההרצאות שיתקיימו בכנסעינת גרזון, שה"מ, משרד החקלאות- פרדסי ישראל ויחסם לדבורים, מיכל רויזמן, -Beehero מיזם חדש לדבוראות מדייקת, שרון שפיר, הפקולטה לחקלאות- דבורי דבש ודבורי בומבוס, אבי אליהו, מינהל המחקר החקלאי- הערכת פוטנציאל יצור הצוף בעצי איקליפטוס והרצאות נוספות של- ויקי סורוקר, קובי שמשוני ורעיה זלצר ממינהל המחקר החקלאי, ניצן כהן מאוניברסיטת תל אביב, יובל בינימיני מחברת לוכסמבורג, בוריס יעקובסון השירותים הווטרינריים, יואל ברקוביץ דבוראי משדה ניצן, וסטודנטים ממינהל המחקר החקלאי ואוניברסיטת תל אביב. כמו כן יציגו- ד"ר אהד אפיק ושלומי זרחין מתחום גידול דבורים בשה"מ - את הסקר האחרון למיגור תופעת היעלמות הדבורים.

 

   למידע נוסף: אתר מועצת הדבש - www.honey.org.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.