ביכורי דובדבנים

19 מאי 2019 המחברת/ת:

יבול הדובדבן השנה יהיה גדול משנה שעברה ויעמוד על כ- 3,800-4,000 טון (בשנה ממוצעת עומד היבול על 3000-3500 טון) מהם: 3,200 בגולן (במגזר היהודי והדרוזי), בגליל העליון כ- 500 טון דובדבן ובאזור הרי יהודה כ- 300 טון. ההיקף הכספי של ענף הדובדבן בישראל, מגיע קרוב ל- 100מיליון ₪ בשנה.

במו"פ צפון של החברה לפיתוח הגליל אומרים, כי הדובדבן השנה יהיה מתוק, גדול ואיכותי וזאת בשל החורף הארוך, בו זכו מטעי הדובדבן למנות קור טובות ופיזור נכון של הפרי על העץ המאפשר לפרי לגדול ולעלות ברמת הסוכר. עונת קטיף הדובדבן החלה מאוחר מהרגיל, עקב החורף הארוך במיוחד, עם זן הבורלא המקדים והזן רויאל דן המתוק והטעים ובשבועות הקרובים תחל בצפון הגולן. עונת קטיף הדובדבן תסתיים בסוף חודש יוני.

מנכ"ל מו"פ צפון, אלקנה בן ישר אומר, כי לאחר מספר שנות מחקר יחלו העונה בשיווק הראשוני בכמות קטנה, של זן דובדבן חדש אדום ומתוק "רגינה" REGINA, זן שמבשיל מאוחר, מתוק במיוחד, בשרני ומוצק, פירותי בעל ארומה של פירות יער. הפרי הבודד גדול יחסית ויכול להגיע למשקל של 11 גרם.
זן הדובדבן החדש אוקלם על ידי חוקרי מו"פ צפון במטעי הגליל והגולן ומצטרף לזנים נוספים שאוקלמו בשנים האחרונות כמו הרויאל דון ומיני רויאל.
מו"פ צפון ומכון וולקני עוסקים לאורך השנה במחקרים הכוללים אקלומם של זני דובדבן חדשים, איקלום זני דובדבן חדשים מחו"ל, הקדמת ההבשלה של הפרי, ייעול העבודה, הדברה ידידותית, איכות, טעם וגודל הפרי. בן ישר מציין, כי חוקרי מו"פ צפון בעיצומה של עבודה על הקדמת קטיף הדובדבן ופירותיה הראשונים של עבודה זו נקטפו ושווקו החל מסוף אפריל ממטע רמת מגשימים בגולן על ידי "בראשית".

המדינות המובילות בגידול דובדבן הן איטליה, צרפת ואזור מערב ארה"ב. בישראל היבולים גבוהים יותר מאירופה כמעט בטון בשל המיקרו אקלים. פילוח השוק בזנים בישראל: בורלא- 15%, רויאל דון- 10% צ'ינוק- 5%, רנייר- 20%, בינג- 30%, ואן- 5%, סטלה- 5%, הידל פינדל- 7%, סאם- 3%, אחרים- 5%. הענף מתאפיין במגוון זנים רחב מאד וגדל בכ- 40 יישובים בארץ. למעלה מ- 90% מיבול הדובדבנים בארץ גדל בגליל ובגולן.

עץ הדובדבן הינו ממשפחת הנשירים, דורש שני עצים לפחות להפריה, זקוק לאקלים קר ומנות קור הנעות סביב 1,000 שעות. גם פריחת הדובדבן מושפעת מהאבקה של דבורי הדבש, בלעדיה פריחתו לא תתאפשר. לפרי הדובדבן ערכים תזונתיים רבים וחיוניים כמו: תועלת לראייה, לכולסטרול הטוב, מטיב ומווסת את מערכת העיכול, עוזר מאד במקרה של הרדמות ידיים ורגליים ובעל ערך קלורי נמוך.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.