מחקר חדש: הסידן האמורפי מהערבה התיכונה יאפשר לאסטרונאוטים שהות ממושכת בחלל

23 ינו 2019 המחברת/ת:
חוקרים את השפעות הסידן האמורפי בחלל חוקרים את השפעות הסידן האמורפי בחלל צילום יעל צור

שהות ממושכת בחלל גורמת לסכנה נפוצה בקרב האסטרונאוטים הסובלים מאיבוד מסת שריר ועצם של כ- 1.5% מידי חודש (!).מדובר על החמרה של המחלה הנקראת "אוסטאופורוזיס", המכונה "המחלה השקטה", מכיוון שהיא לרוב מתפתחת במשך שנים וללא סימנים מוקדמים, ומתרחשת בשכיחות גבוהה בקרב אסטרונאוטים הנחשפים למחלה זו בעת שהייה בחלל, עקב חוסר הכבידה בחלל. עיקר הבעיה בקרב אסטרונאוטים קיימת באזור הגב התחתון, האגן והירכיים, עקב שחיקה זו של עצמות הגוף, לכן מורשים האסטרונאוטים לשהות בחלל רק עד חצי שנה, שכן משך ההחלמה ארוך ומתיש ואורך בין שלוש לחמש שנים. כעת, יותר מ-50 שנה לאחר שהאדם הראשון נחת על הירח, מביא הפיתוח הישראלי של חברת "אמורפיקלמהערבה התיכונה, לשינוי בכדור הארץ ובחלל.

הניסוי בסידן האמורפי בחלל, נערך כחלק מתוכנית "רמון ספייסלאב" (שייסדה רונה רמון ז"ל) ביוזמתם של תלמידי כתה י' מבית ספר "דקל וילנאי" ממעלה אדומים, שהחליטו לבחון האם כמוסות הסידן האמורפי יסייע לבריאות האסטרונאוטים בחלל כפי שהוא כבר מסייע לחולים על כדור הארץ. בשיתוף קרן רמון, על שם האסטרונאוט אילן רמון ואסף בנוסוכנות החלל הישראלית, סוכנות החלל האמריקאית נאס"א משרד המדע והטכנולוגיה ומשרד החינוך.

באמצעות הסידן הייחודי, ACC, המכונה "סידן אמורפי", נחקרה הגדלה משמעותית בייצור תאים בוני עצם (אוסטובלסטים), זאת בהשוואה לניסויים שנעשו עד היום בחלל, במצב של גרביטציה (חוסר כבידה). החוקרים ביססו השערה זו על שתי הנחות קודמות: הראשונה, שהוכחה על ידי מדענים מארצות הברית, בשיתוף עם סוכנות החלל האמריקאיתנאס"אכי תאים אוסטואובלסטים (בוני עצם) מתחלקים לאט יותר בתנאי כח המשיכה של החלל (מיקרוגרביטציה): והתוצאות הוכיחו, כי התאים גדלו לאט יותר במשך 4 ימים עד אשר קובעו (55 לעומת 141 תאים בכדור הארץ).

תוצאות מחקר פרה-קליני נוסף, שערכה חברת "אמורפיקל" מהערבה התיכונהעם חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון המוכיח, כי לסידן אמורפי קיימים יתרונות רבים על פני סידן פחמתי גבישי המוכר: הראשון נספג בכ-40% יותר בתאי העצם, לעומת השני המקובל ותורם בכך למניעת שברים, הזמינות הביולוגית שלו גבוהה יותר משמעותית עד פי 4.6 יותר מסידן רגיל והמסיסות של הסידן האמורפי גבוהה פי 120. 

ב-29 ביולי 2018, הושק הניסוי בסידן האמורפי על ידי נאס"א, לבדיקת השפעתו על האוסטואובלסטים בחלל, בהשוואה להשפעתם בכדור הארץ.  תוצאות המחקר שנערך בחלל בסיוע נאס"א הוכיחו, כי תאים שנשלחו לחלל בתוספת סידן אמורפי,הצליחו להתפתח ולהתמיין, על אף התנאים המגבילים שבהם שהו זמן ארוך, בתנאי מיקרוגרביטציה, כמות מוגבלת של שטח גידול ועוד. מעבר לכך, נצפתה עדות ברורה לכך שהתאים אכן התמיינו לתאים בוני עצם  משמעותית בעזרת הסידן האמורפי בחלל, בדומה לניסוי הבקרה שנערך במעבדות בכדור הארץ.  המשמעות המובהקת היא, כי הטיפול בסידן האמורפי שיפר את הגדילה של התאים והתמיינותם לתאי עצם מגובשים. היווצרות תאים בוני עצם משופרת הושגה לא רק בחלל אלא גם בכדור הארץ, שכן כאמור, הניסוי בוצע במקביל בארה"ב לצורך סימולציה ובקרה. בעקבות תוצאות הניסוי בחלל, בספטמבר 2018 ביקרו שני אסטרונאוטים מארה"ב במפעל "אמורפיקל" בערבה בכדי ללמוד על הפעילות של הסידן האמורפי והיכולת שלו לפתור בעיות של שהייה בחלל.           

יוסי בן, בעלים ומנכ"ל חברת "אמורפיקל" מהערבה התיכונה אומר: "מדובר בפיתוח פורץ דרך, בתחום חקר שמירת בריאות האסטרונאוטים בחלל, אשר נפגעת באופן עקבי כתוצאה משהייה ממושכת בחלל. המטרה הינה לבחון את הסידן האמורפי בשהות ממושכת יותר של אסטרונאוטים בחלל".

זיו מזרחי, אחד התלמידים הישראלים שלקח חלק במחקר אומר: "כמעט 50 שנה לאחר שהחלו לטוס לחלל, קיימת לראשונה אפשרות שניתן יהיה לסייע לבריאותם של האסטרונאוטים בחלל על ידי נטילת הסידן". "אנחנו ממש שמחים עם התוצאות ושמחים להיות חלק מהמחקר"

"אמורפיקל" מהערבה התיכונה, חברת ביוטכנולוגיה חלוצית, נוסדה ב 2004 ועוסקת בפיתוח תרופות ותוספי תזונה מהפכניים לטיפול ומניעה של מחלות עצם מטבוליות. הכל החל מהתבוננות של הבעלים, יוסי בן ,בסרטנים הכחולים מאוסטרליה, הוא גילה תופעה מעניינת: "הסרטנים גדלו באופן חריג וגידלו את שריוניהם בקצב מואץ, תוך 72 שעות, לעומת כחודש בממוצע אצל זנים אחרים" אומר בן. בניסיון לחקור את התופעה החריגה, התקיים מחקר ע"י חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע,פרופסור אמיר שגיא ואמיר ברמן, שגילה כי הגידול המואץ נובע מכך שלסרטנים הכחולים, סידן בעל מבנה אמורפי, לא במצב גבישי. הסרטן הכחול ממחזר את הסידן באיבר אגירה המכונה גסטרוליט ומשתמש בו בתהליכי הגדילה של השריון.  החוקרים הצליחו לחקות בצורה סינתטית את אופן ייצור הסידן אצל הסרטן הכחול ובכך לאפשר ייצור המוני וזול של החומר הפעיל.

החברה פועלת כיום בשלושה מישורים: ייצור תוספי תזונה שכבר אושרו לשימוש על ידי משרד הבריאות הישראלי והסיני, רישום ופיתוח תרופות בארצות הברית, אירופה ויפן והוספת הסידן האמורפי למוצרי מזון. "אמורפיקל" חתמה באחרונה על הסכמי הפצה של הסידן האמורפי עם  'צ'יינה מהקו'', חברת תרופות ממשלתית בסין.

תוצאות המחקר מהחלל יוצגו לראשונה, עם חידושים טכנולוגיים נוספים, במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו"פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, תחנת 'יאיר' בחצבה, בט"ו בשבט-חג האדמה והחקלאות, בתאריכים 30-31.1.2019.

מו"פ ערבה תיכונה וצפונית - 077-5681603http://www.aravaopenday.co.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.