ארגון מגדלי הפירות בישראל: קטיף האגס החל בימים אלה היבול צפוי לעמוד על כ- 22 אלף טון

מטעי אגס בצפון מטעי אגס בצפון ארגון מגדלי הפירות בישראל

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות: למרות שפע הפרי בישראל- ממשיכה הממשלה במדיניות יבוא פרוע של אגסים ופירות נשירים

בימים אלה החל קטיף האגס בגליל העליון, רמת הגולן, ובמטעים באזור ירושלים- וימשך עד סוף חודש אוגוסט.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר: "השנה מסתמנת סירוגיות במטעי הפרי, זאת עקב החורף האחרון שאופיין בטמפרטורות גבוהות, כמות משקעים ממוצעת, וחוסר במנות קור, שהינן הכרחיות לעצי פרי הנשירים (על מנת להתעורר מתרדמת החורף, לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית), על כן ההערכה הראשונית היא כי, יבול האגס יעמוד על כ- 22 אלף טון, כמות קטנה יותר ביחס לשנה שעברה, אז עמד היבול על כ-28 אלף טון, אך הפרי העונה מובחר, יפה וטעים במיוחד", אומר בלחסן.

בלחסן מציין כי את האגס הישראלי יהיה ניתן למצוא בשווקים לאורך כל השנה עד אפריל-מאי 2024, הודות לשיטות חדשניות לשימור חיי המדף של הפירות בתנאי איסום וקירור מבוקר, כך שניתן לשווקם טריים ועסיסיים לצרכנים עם כלל הערכים התזונתיים.

על פי נתוני ארגון מגדלי הפירות בישראל, יקבל החקלאי עבור קילו אגס בין 3.5 שקלים ל- 4 שקלים בממוצע בשער המשק (לפני הוצאות עיבוד ואחזקת המטע), והמחיר לצרכן ברשתות השיווק תלוי אך ורק ברצונם של בעלי הרשתות להוזיל מחירים ולאפשר לצרכן הישראלי צריכת פירות בריאים תוצרת ישראל.

בלחסן מוסיף כי זו השנה השנייה שממשלת ישראל פועלת להורדת מכסים ומציפה את השוק בפירות וירקות מיובאים, כאשר האגס הינו בין המינים המובילים ברשימה, זאת למרות שברוב המקרים

אין מחסור בפרי ישראלי (!) וההבטחות לצרכנים שיבוא יוריד את מחירי הפירות והירקות- אינו מתקיים, בשל פערי תיווך שגוזרות רשתות השיווק.

בנוסף, מקבלי ההחלטות לא עומדים בהבטחותיהם, וטרם הועברו תמיכות ממשלתיות והשקעות לחקלאים הנפגעים מהייבוא, על מנת שיוכלו להמשיך ולגדל תוצרת חקלאית.

"אנו בסכנה ממשית להמשך קיומם של אותם ענפים החשופים לייבוא (תפוח, אגס, קיווי, שקד ועוד), וכפסע מחוסר כדאיות לגדל, בדיוק כפי שקרה בענף השום הישראלי שחוסל, עקב ייבוא של שום נחות מסין. אנו קוראים לממשלת ישראל להתעשת ולפעול לשמירת הייצור המקומי וביטחון המזון של אזרחי ישראל", אומר בלחסן ומוסיף, "אני קורא לציבור הרחב לרכוש פירות וירקות תוצרת ישראל אותם גידלו החקלאים על אדמת המדינה, ולא מייבוא, אשר מקורו ואופן גידולו לא ידוע. לשמחתי אושר לאחרונה החוק לסימון ארץ מקור לתוצרת חקלאית, שהציעו ח"כ ינון אזולאי וח"כ רם בן ברק, ובעידודו של ח"כ דוד ביטן יו"ר ועדת כלכלה, ומביא בשורה של שקיפות עבור הצרכן, שיוכל לדעת מאיזו ארץ יובאה הסחורה".

נתוני ארגון מגדלי הפירות בישראל: היקף מטעי האגס בארץ עומד על כ- 11,000 דונם, בעיקר בגליל העליון וברמת הגולן. קטיף הזן המקדים קוסצ'יה לקראת סיום, מוצאו באיטליה, צבעו ירקרק צהבהב, מתוק ובעל צורה מאורכת. בעוד כשבוע ייקטף זן ספדונה המהווה כ- 80% מהיקף יבול האגס בישראל- פותח בספרד והינו מצטיין בעסיסיות וחמאתיות. באוגוסט ייקטף גם זן האגס הישראלי 'עדן' שהינו פציח ומתוק במיוחד, בעל לחי ורדרדה, שפותח במשך 12 שנה בחלקות המחקר של "משתלות בן-דור" ביסוד המעלה.

על פי ארגון מגדלי הפירות בישראל, ענף הפירות בארץ מונה כ-3,500 מגדלים, המעבדים כ-856,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים), המניבים כ-950,000 טון פרי בשנה ומספקים מגוון פרי איכותי לשווקי ישראל וליצוא. ערך תפוקת ענף הפירות (ללא הדרים) בישראל כ-7.5 מיליארד שקל, הענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.