האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

כתובת האתר: https://ihaklai.org.il

לצערנו כולנו חווינו לילה לא שקט מלווה בחששות מהעתיד הלא ידוע. השגרה שלנו שוב מופרת, ואנחנו שוב צמודים לדיווחים ולהנחיות. נקווה לימים טובים יותר ולחזרת כל החטופים בשלום לביתם. השבוע החולף גם כן היה עמוס בפעילויות ואנסה בעדכון להסביר בקצרה על חלק מהם :פיצויים במסלולים "הוורודים", דיונים בועדות הכנסת בנושאים שונים, אימוץ התקינה האירופאית בעניין בריאות הציבור (מזון), עובדים זרים חוזרים והארכת שהות של עובדים זרים.

מאבק על תמיכת הממשלה במתנדבים בחקלאות התרחש בכנסת במסגרת ועדה מיוחדת לפיתוח הנגב והגליל ביוזמת "מועצת ארגוני המתנדבים בחקלאות". במרכז הדיון עמד התקציב הממשלתי הדל המוקצה לפעילות המתנדבים, שעלול להגיע לסיומו בסוף השנה. מאבק המתנדבים כיום מתמקד בהבטחת המשך תמיכת הממשלה בשנים הבאות, ובגידול התמיכה, על מנת להתאים אותה לגידול בהיקפי הפעילות שהגיעו לשיאם במלחמת חרבות ברזל.

לפני כשנה הוגשה עתירה ע"י מספר עותרים באמצעות משרד א. ואש, ג. שטילמן, ואח' כנגד מדיניות רמ"י לפיה "המועד הקובע" שעל בסיסו נערכות שומות רמ"י לצורך תשלום דמי רכישה לרמ"י בעת העברת זכויות בנחלה, הינו מועד יום עריכת השומה. הפרקטיקה ברמ"י הינו שנדרשים כשנתיים בממוצע מיום העסקה ועד להוצאת שומה כאמור, ועל כן לשיטת רמ"י המועד הקובע לצורך הערכת שווי זכויות המגורים אינו מועד העסקה אלא מועד מקרי בו שמאי רמ"י מגיש את שומתו.

ביום 4.4.24 התקבלה החלטת בג"צ לאחר קבלת תגובת המדינה כי יש לדון בעתירת כנגד רמ"י בהרכב של שלשה שופטים. עו"ד עופר נועם ודן פיאלה המייצגים את שתי תנועות ההתיישבות שפעולות בשיתוף  בנושא זה, טענו בשם התנועות כי התיקון עומדת בניגוד לכל הגיון כלכלי ו/או עקרונות שמאיים מקובלים, וכי הפועל היוצא הוא שחיוב דמי הרכישה עומד במנותק משווי המגורים בנחלה כפי שהיה בעת חתימת עסקת המכר.

בעקבות המתקפה על יישובי העוטף שהחלה ב-7 באוקטובר, 2023 הוכרז על מצב מיוחד בעורף, בהתאם לסעיף 9ג לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951. בהמשך הורחבה ההכרזה על המצב המיוחד לשטח מדינת ישראל כולה והכרזה זו מוארכת מעת לעת. בנוסף, הוכרז על מלחמת "חרבות ברזל". לאור המצב הביטחוני, עלה משמעותית הצורך בהגנה על בעלי משקים והחקלאים הפועלים בשטח, בין היתר, באמצעות חלוקת ערכות התגוננות אישית הכוללת אפוד וקסדה לחקלאים עבור פעילויות חקלאיות. התמיכה מיועדת לחקלאים הסובלים משמעותית מירי טילים בעוטף עזה וגבול לבנון.

תאריך אחרון לבקשה : 21/4

יעקב בכר סגן יו"ר קק"ל: כל המדינה בחרדה מאיום העלטה והטילים שיפגעו בתחנת הכוח 'אורות רבין'. אם היו בישראל 100 אלף דונם של מתקני אגרו וולטאי, הם היו יכולים להחליף תחנת כוח! לכן על הרגולטורים לקדם את התחום, אין לנו זמן!

 ד"ר מיכל לוי המדענית הראשית במשרד החקלאות הכריזה על הקמת 'קהילה אגרו וולטאית ישראלית' ראשונה לזירוז התחום

 בוועידה הבינלאומית לאגרו וולטאי ביזמת מכון המחקר מיגל - SunnySide APV 2024

 

התפיסה הינה תולדה של שיתוף פעולה בין מפקחי משרד החקלאות לבין מפקחי היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות, של הרבנות הראשית לישראל. הבשר והדגים הוחרמו והושמדו

על מנת לתת מענה לצורך בידיים עובדות לחקלאים אלו, אישרה הממשלה, ביום 21 בינואר 2023 את הצעתו של שר החקלאות ופיתוח הכפר, להגדיל את מכסת העובדים הזרים בענף החקלאות ב 10,000 עובדים נוספים, כחלף עובדים פלסטינים.

העסקת עובדים זרים לפי קול קורא זה תחייב קבלת היתר להעסקת עובד זר לפי סעיף 1 יג' לחוק עובדים זרים להעסקת עובד זר לשנת 2024 בכפוף לתשלום כל האגרות החלות על פי כל דין ויתר התנאים לקבלת היתר כאמור מרשות האוכלוסין וההגירה.

 

להלן עיקרי ההחלטות שהתקבלו בישיבת המועצה הרלוונטיות למגזר החקלאי: פטור מלא מתשלום לפנלים סולאריים שיוקמו על גדרות, קרקע למיזמי אגירה עצמאיים תוקצה ל 24 שנה והארכת הסדר הביניים המאפשר בניה למגורים בקיבוצים מתחדשים טרם השלמת הליך השיוך עד  ל 31.12.25.  כמו כן, הגדלת הנחות לרוכשים באזורי עדיפות לאומית ולחיילי מילואים

תנועת האיחוד החקלאי ותנועת המושבים (להלן: ״התנועות״) הגישו את עמדתן כ׳ידידות בית המשפט׳ לעתירה כנגד מועצת מקרקעי ישראל ורשות מקרקעי ישראל (להלן: ״רמ״י״) בנוגע לקביעת המועד הקובע לתשלום דמי רכישה.

לטענת התנועות לגישת רמ״י שמחשבת את המועד הקובע לתשלום דמי הרכישה (בעבר ׳דמי הסכמה׳) למועד עריכת השמאות ע״י שמאי מטעם רמ״י  אין כל בסיס וכי שיטה זו גורמת לכך שהמועד הקובע לתשלום מאוחר בין שנתיים לשלוש בממוצע ממועד בו נחתמה עסקת המכר, כאשר הזכויות בנחלה כבר עברו לידי הרוכש.

שיטה זו יוצרת עיוות חמור שיש בו משום פגיעה קשה במוכר, שכן התשלום הוא נדרש לשלם אינו משקף באופן ריאלי את שווי זכויותיו כפי שהיו בעת שמכר את הנחלה ועולה בשיעור ניכר על דמי הרכישה לו התחשיב היה נערך למועד העסקה.

לנוכח עמדה זו סבורות התנועות כי העתירה מוצדקת וכי ראוי להורות על ביטול את ההחלטה של רמ״י ולהורות שהמועד הקובע הינו מועד חתימת עסקת המכר.

העמדה הוצגה בבג״ץ 2834/23 קריין זאב ואח׳ נ׳ מועצת מקרקעי ישראל ואח׳.

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.