האם הדבורים יכולות גם לחלום?

20 מאי 2023 המחברת/ת:
‎⁨דבורת הדבש בהאבקה ‎⁨דבורת הדבש בהאבקה צילום יוסף (גו'חה) אנגל⁩

יודעות לנווט, לפתור בעיות מורכבות ולתקשר; עובדות חדשות ומרתקות על דבורי הדבש בספרו החדש של פרופ' סטיפן בוקמן מאוניברסיטת אריזונה; לכבוד חגיגות יום הדבורה הבינלאומי וחג השבועות.

מלבד חשיבותן להאבקת גידולים חקלאיים, והפקת הדבש העשיר בסגולות רפואיות, לדבורי הדבש גם יכולות קוגניטיביות וחושיות מתקדמות, המאפשרות להן לנווט, לתקשר, לפתור בעיות מורכבות, וייתכן שאף לחלום. מידע זה מציג האנטומולוג פרופ' סטיפן בוקמן מאוניברסיטת אריזונה, בספרו החדש 'What a Bee Knows'.

"עבור רבים מאיתנו, זמזום של דבורה מעורר בהלה, אך בפעם הבאה שתשמעו את צליל הזמזום, זכרו כי הדבורה ניווטה לאותו מקום ספציפי מסיבה כלשהי באמצעות סט כלים מרתק. ייתכן שהשתמשה באיברי הריח הרגישים שלה, המספקים מפת ריח תלת ממדית של סביבתה, שעקבה אחר ציוני דרך חזותיים או הוראות המועברות על ידי חברתה לכוורת, או שעקבה אחר עקבות אלקטרוסטטיים שהותירו דבורים אחרות על הפרחים" אומר פרופ' בוקמן, בעל ניסיון של 50 שנה בחקר הדבורים.

יכולות קוגניטיביות גבוהות ופתרון בעיות מורכבות- הדרך שבה דבורי הדבש תופסות את העולם שונה מאוד לזו של האדם, אך אין בכך כדי להוריד ממורכבותה. הדבורים הן חיות אינטליגנטיות שעל פניו חשות כאב, זוכרות דפוסים וריחות, מסוגלות לזהות תווי פנים אנושיות, ואף קיימות מספר אינדיקציות לכך שהן מסוגלות גם לחלום.

מחקרים מראים שדבורים מודעות לעצמן ולממדי גופן, וייתכן שאף בעלות צורה פרימיטיבית של תודעה. במהלך 6 עד 10 השעות שהדבורים מבלות בשינה מדי יום, הזיכרונות מתגבשים בתוך מוחן המדהים. הן מסוגלות גם לפתור בעיות מורכבות, כגון יכולת לנווט במבוכים בדומה לעכברים, ולהשתמש בכלים בסיסיים.

מחקר שהתפרסם בשנה האחרונה לדוגמה, על ידי צוות חוקרים מאוסטרליה וצרפת, מצא כי דבורי הדבש מסוגלים לרכוש באופן ויזואלי את היכולת להבחין בין מספר זוגי ואי-זוגי, ואף לעשות אקסטרפולציה (הערכה בקירוב של נתונים לא ידועים על סמך נתונים ידועים) ממש כמו בני האדם.

חושי-על וזיהוי דפוסים אולטרה-סגולים- גם החוויה החושית של הדבורה שונה באופן ניכר מזו של האדם. לדוגמה, בני אדם רואים את העולם דרך צבעי היסוד אדום, ירוק וכחול, לעומת צבעי היסוד ירוק, כחול ואולטרה סגול בקרב הדבורים. ראיית הדבורה היא 60 פעם פחות חדה מזו של בני אדם, כאשר במהלך מעופה, דבורה אינה מסוגלת להבחין בפרטים של הפרח ממרחק של מעל 10 סנטימטרים. עם זאת, היא יכולה לזהות דפוסים אולטרה-סגוליים בפרח, הנסתרים מהעין האנושית ומובילים אותה לצוף הפרחים, כמו גם להיעזר בחוש הריח, הרגיש פי 100 משל האדם, לזיהוי פרחים מרחוק.

מדענים אף השתמשו בדבורים כדי לרחרח כימיקלים הקשורים למחלות הסרטן והסוכרת בנשימה של החולים וכדי לזהות הימצאות של חומרי נפץ מרסקים.

גם חוש המישוש של הדבורה מפותח מאוד, היא מסוגלת לחוש חריצים זעירים דמויי טביעת אצבע על עלי הכותרת של מספר מיני פרחים. הדבורה כמעט חירשת לרוב הקולות הנישאים באוויר, אלא אם כן היא קרובה מאוד למקור הרעש, אך היא רגישה כשהיא נעמדת על משטח רוטט.

דבוראית נגה ראובן קרדיט צילום תקשורות יעל שביט⁨דבוראית נגה ראובן- קרדיט צילום- תקשורות יעל שביט⁩

מנכ"ל מועצת הדבש, אופי רייך: "חושיה ויכולותיה של דבורת הדבש ממשיכות להדהים את החוקרים בעולם, ספרו של פרופ' סטיפן בוקמן ממחיש עבורנו בני האדם, את יכולתן הקוגניטיבית הגבוהה של הדבורים. קיימת חשיבות עליונה להרחבת הספרות והמחקר בתחום דבורי הדבש, מאחר והן מאביקות חלק ניכר מגידולי החקלאות", אומר רייך.   "השנה דבוראי ישראל חוגגים יחד את יום הדבורה הבינלאומי (20.5) ואת חג השבועות- חג החקלאות- שני אירועים המהווים הזדמנות מופלאה לבקר במכוורות ישראל, וללמוד על דבורת הדבש, וחשיבותה" אומר רייך.

בשנת 2018, הוחלט בעצרת הכללית של האו"ם, לציין את יום הדבורה הבינלאומי כל שנה ב-20 במאי, באמצעות חינוך ופעולות להעלאת מודעות לחשיבות דבורת הדבש, הסכנה להכחדתה, והתרומה שלה לפיתוח בר-קיימא. זאת מאחר שהחל משנת 2006- מתמודדים בעולם עם היעלמות של שליש מכמות הדבורים, הנגרמת בין היתר מאיומים ממשיים של משבר האקלים, התחממות גלובלית ואורבניזציה מואצת.

‎⁨הדבוראי רן פורת מכוורת פורת בעין יהב- צילום תאיר מלכא⁩‎⁨הדבוראי רן פורת מכוורת פורת בעין יהב- צילום תאיר מלכא⁩

מועצת הדבש ודבוראי ישראל יקיימו השבוע ועד חג השבועות, עם תחילת רדיית הדבש מפרחי האביב- פעילויות להכרת ענף הדבש והדבורה, לצד טעימות דבש זני- הנוצר מסוגי פריחה שונים, מפגש עם דבוראים, להיכרות עם עולמן הקסום של הדבורים, וחשיבותה של דבורת הדבש בהאבקת פרחי ירקות ופירות ההופכים למזון מן הצומח

על פי נתוני מועצת הדבש לכבוד יום הדבורה הבינלאומי 2023, ולקראת חג השבועות חג ה"חלב והדבש"-  כי בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות, כאשר כ- 80,000 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים. בישראל למעלה מ-30 זני דבש, דבורת הדבש תורמת באמצעות האבקת הגידולים לתוצר החקלאי בישראל כ- 3.5 מיליארד שקלים בשנה, ובעולם 215 מיליארד דולר.

למידע נוסף על פעילויות הסברה לכבוד שבוע הדבורה הבינלאומי וחג השבועות במכוורות ברחבי הארץ,

באתר מועצת הדבש - www.honey.org.il

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.