במסגרת הערכות מצב: משרד החקלאות נערך לשמירה על רציפות תפקודית לאורך שרשרת האספקה ולשמירה על ביטחון מזון בישראל

11 אוק 2023 המחברת/ת:
משרד החקלאות משרד החקלאות

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא, מקיים מדי יום מספר הערכות מצב במסגרת היערכות המשרד לתרחישי פגיעה באספקת המזון מן הצומח ומן החי לציבור ועל מנת לדאוג לרציפות תפקודית ולביטחון מזון לציבור.

במסגרת הערכות מצב במשרד, ומתוך קשר ישיר של גורמי המקצוע והחקלאים בשטח, עלו מספר אתגרים מרכזיים. עיקר הסוגיות שעלו אינן נוגעות למחסור בתוצרת חקלאית בשדות או במשקים, אלא ללוגיסטיקה לאורך שרשרת אספקת המזון בכלל, ובפרט מאזור הדרום לכלל הציבור הרחב, כך לדוגמה: עובדים רבים לאורך כל שרשרת האספקה גויסו או לא התייצבו לעבודה (סדרנים, מלקטים, נהגים, עובדי פס ייצור במחלבות, בתי מטבחיים ומשחטות וכו'). על מנת למזער ככל הניתן את הקושי במתן מענה מלא לביקוש, משרד החקלאות נערך לסייע בשטח, אך בעיקר בשינוע לתעשייה ובנקודת הממכר באמצעות מספר צעדים:

עוד בסוף השבוע האחרון, עוד בטרם החלה המלחמה, נקטפו ונאספו על ידי החקלאים עשרות ק"ג של ירקות שיועדו למכירה, אך לנוכח המצב, אלו נותרו בדרום. על מנת להמשיך ולענות על הביקוש של הצרכנים, משרד החקלאות פעל ביממה האחרונה בשיתוף עם צה"ל במטרה להוציא את הסחורה מן הדרום ולהעביר את התוצרת החקלאית "במסדרון לוגיסטי בטוח" אל רשתות השיווק ונקודות ממכר ברחבי הארץ.

כמו כן, לנוכח הקשיים הקיימים במצבת כוח אדם ברשתות השיווק, משרד החקלאות החל בפנייה לרשויות המקומיות במטרה לגייס כבר בימים הקרובים תלמידי תיכון לסיוע במלאכת הליקוט ברשתות השיווק, ולהביא לאספקה מהירה יותר למדפים, שתענה על הביקוש של הצרכנים.

על מנת לתגבר את התוצרת המקומית, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות עושים את מירב המאמצים לשחרור מהיר ככל הניתן של התוצרת, תוך שמירה על בריאות הצמח ומניעת חדירת נגעי צמחים ומינים פולשים לשטחה של מדינת ישראל. מפקחי משרד החקלאות פועלים גם תחת אש במעברי הגבול, במטרה לשחרר את הסחורות המתקבלות מהר ככל הניתן. בתוך כך, מתחילת השבוע טופלו ושוחררו מהנמלים כ-3,500 טון של פירות וירקות. אלו יגיעו לחנויות כבר בימים הקרובים.

בענף החלב, בשלב זה, כ-93% מייצור ואספקת החלב פועלים באופן סדיר. עם זאת, לאור המחסור בעובדים לאורך כל שרשרת האספקה, השינוע והלוגיסטיקה, יש קושי בייצור המוצרים ושינועם לנקודות המכירה. לאור פגיעה זו, הנחה שר החקלאות, אבי דיכטר, את המשרד להיערך ליבוא חלב באופן מבוקר בעת מלחמה. על פי העמדה שמתגבשת בשל מצב המלחמה שהוגדר, העוצר ביישובי הדרום, הצורך לתת מענה לתרחיש עתידי של פגיעה ביכולת הייצור או ההפצה בצפון הארץ, משרד החקלאות ממליץ לפתוח באופן מידי מכסה מיוחדת לתקופת המלחמה לייבוא של עד 10 מיליון ליטר חלב ניגר לחודש (33% מצריכת החלב בישראל) למשך של 3 חודשים במכסה פטורה ממכס. המשרד ייבחן את השוק כל העת בהתאם לאירועים ולמצב הלחימה, ויעדכן את המלצתו בהתאם.

בענף הביצים, רוב לולי המטילות של ישראל מרוכזים באזור הצפון, ובשלב זה אין מחסור בביצים. עם זאת, כמו בחלב, לאור המחסור בעובדים לאורך כל שרשרת האספקה, השינוע והלוגיסטיקה, יש קושי בשינוע המוצרים לנקודות המכירה, על כן המשרד פותח מכסת מסגרת פטורה ממכס לייבוא 50 מיליון ביצים.

יתר על כן, משרד החקלאות יסייע לעובדים הזרים בחקלאות אשר נמצאים בדרום ואין באפשרותם לצאת לעבודה, ולא רצו לחזור לתאילנד. המשרד בעזרת ובשיתוף רשות האוכלוסין פועלים לנייד חלק מהעובדים, ופינו אתמול כ-80 עובדים זרים שלא הצליחו לצאת מאזור הדרום, לקטיף מלפפונים באחיטוב, המהווה אסם המלפפונים של מדינת ישראל, וכן כ-200 עובדים לאזור רמת הנגב והערבה. המטרה הייתה הן לדאוג לעובדים הזרים ולהוציאם משטחי אש, והן להביא לידיים עובדות נוספות שימלאו את המחסור בעקבות הסגר שמונע הגעת עובדים פלשתינאים, ויסייעו לספק את התוצרת החקלאית ולענות על הביקוש.  

בנוסף, כדי לדאוג לחיות המשק בשעת חירום, משרד החקלאות ממליץ ליישובים, המועצות האזוריות, ארגוני המגדלים ומועצות הייצור, כמו גם האגודות החקלאיות במרחב הכפרי למלא את מאגרי המים שבמילא נמצאים בתחומם, ולהסב בריכות שחייה למאגרי מים לעת חירום, כך שתתאפשר אספקת מי שתייה ראויים לבעלי החיים במשק, גם אם תהיינה תקלות באספקת המים.

המשרד ממשיך לקיים הערכות מצב שוטפות, ולעקוב אחר השינויים בשוק, להיות בקשר עם החקלאים בשטח, ויעדכן את הציבור ככל שיידרש. המשרד מעמיד לרשות הציבור הרחב את מוקד משרד החקלאות, בטלפון: 6016*.     

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.