הרפורמה בענף ההטלה: "בדרך הזו במקום חקלאים יהיו מוצבים באביבים, לא יישארו חקלאים בישראלי. כן לרפורמה לא להחלפת החקלאי הישראלי בטורקים ובאוקראינים"

08 דצמ 2021 המחברת/ת:
פאנל ענף ההטלה לאן פאנל ענף ההטלה לאן

וועידת ישראל לחקלאות ה-12 נפתחה היום(רביעי) ותימשך גם מחר (חמישי)   במעלה החמישה בסמוך לירושלים. הרפורמה בענף ההטלה מעסיקה את העולם החקלאי בחודשים האחרונים, במשרד החקלאות מעוניינים לפתוח את הענף לייבוא באופן גורף וחד צדדי, מה שלדברי החקלאים יפגע קשות בענף ויסכן את בריאות הציבור שכן ביצים יעברו מסע של ימים רבים באוניות בים עד שיגיעו אל הצרכן.

לעומת המצב כיום, בו אלפי לולנים שהתיישבו לפני עשרות שנים על גבולות המדינה ומהווים גדר אנושית וחייץ מול אוייבנו בגבולות המדינה, בעיקר בצפון דואגים לספק ביצים בטריות מירבת תוך פחות מ24 שעות משלב ההטלה עד להגעת הביצים לרשתות השיווק.

הנושא הבוער שבליבו ביטחון המזון והחקלאות הישראלית פתח את וועדת ישראל לחקלאות במושב מיוחד בסוגיה זו.

השר לשעבר יצחק וקנין אמר: "אל תתמנו את ראשכם בחול אנחנו נקבל מוצבים צבאיים באביבים אם החקלאות תקרוס והחקלאים יפלו המנכ"לית לא יודעת על מה היא מדברת היא לא מסוגלת לרדת לעומק כשהייתי בכנסת לא היו מסוגלים להביא רפורמה כזו. חקלאי מקבל על ליטר חלב גולמי שקל ו 98 אגורות בלבד, רוצים מזה להוריד עכשיו 20 אגורות לחקלאי- ממה שהוא חיי ממנו, ובמעדנים מרוויחים 1300 אחוז היצרנים- יוקר המחיה זה לא החקלאים והרפש שמלבישים לנו. החקלאים כבר בלי כוח ייאשו אותם לגמרי"

שמעון ביטון אחד מהלולנים הוותיקים במושב אביבים בגבול הצפוני אמר: "אנחנו לא נפסיד במערכה הזו, זה לא יקרה במשמרת שלנו אף אחד לא נתן לנו פריבילגיה לוותר, אם צריך  להחליף שרים ומנכ"לית יש בכוחנו לנצח, רק באחדות והיום היא קיימת- יש כאן בוועידת ישראל את החקלאים הערבים, הקיבוצים המושבים התאחדות חקלאי ישראל- מעולם לא היה איחוד כוחות כזה ובאיחוד הזה אנחנו ננצח, כן לרפורמה אבל לא לרפורמה שתחליף אותנו בטורקים באוקראינים!"

 חבר הכנסת ויו"ר וועדת הכלכלה מיכאל ביטון: "יש בסופר 80% ששייך לחמישה ספקים, ראינו בקורונה שאנשים הפסידו מקומות עבודה ועסקים קרסו המלונות התייקרו ב 40% ורווחי שיא בענף המזון בימים הכי קשים של הכלכלה הישראלית. גם אם נפרק את הפעילות הזו אין ביטחון. משרד החקלאות ושר החקלאות לא אחראים על הבעיות של המדינה, הם אחראים על החקלאות והמדד להצלחתם- כמה חקלאים יש, כמה יציבות פיננסית יש להם, כמה דונם מעובד בישראל והאם משק החקלאות צומח. זה המדד של השר- שהענף ייצמח!"

מנכ"ל מועצת הלול שמואל לוויט: "ענף זקוק לרפורמה, בכל העולם הבייצים הם בייצור של המדינה עצמה, אולי בהולנד ובלגיה מזיזים ביצים 20 ק"מ, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו גם לא בעת שלום ובטח שלא בעת קורונה ובעת מלחמה. בשביל ביטחון המזון אנחנו חייבים שמוצר בסיסי- ביצה ייוצר במדינת ישראל על ידי חקלאי ישראל ולא על ידי 5 חקלאים כפי שיהיה אם יוסרו המכסות- אלה על ידי אלפי חקלאים כך נבטיח  את ביטחון המזון ובטחון המדינה בגבולות"

אלעד מלכא מייסד 'האינטרס שלנו': "לא לולים שומרים על הגבולות אנשים שומרים על הגבולות ובמקום לתמוך בלולים אפשר לתמוך באנשים ולתת להם סיוע ישיר.  בקשר לביטחון המזון- המחסורים במדינה היו בענפים מתוכננים, כשרוצים לוודא ביטחון תזונתי צריך ייצור מקומי ויבוא אם אחד מהם נפגע אפשר להישען על השני, אם נשענים רק על תוצרת מקומית ייווצר מחסור"

מוטי אלקבץ מזכיר ארגון מגדלי העופות הוסיף: "המדינה ומשרד החקלאות יקבעו אם תישאר חקלאות, אנחנו מדינת אי ואסור לנו להישען על תוצרת מבחוץ, לא אמליץ לילדיי להישאר בחקלאות עם המדיניות הזו של הממשלה, באופן הזה לא יישארו חקלאים במדינת ישראל".

במסגרת הוועידה משתתפים: השר לביטחון פנים עומר בר לב, שרת המדע- אורית פרקש הכהן, סגן שר הביטחון אלון שוסטר, ח"כ מנסור עבאס,  יו"ר וועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון,  ח"כ ניר אורבך, ח"כ אופיר סופר, ח"כ רם בן ברק, ח"כ ענבר בזק, ח"כ מופיד מרעי, ח"כ רם שפע, ח"כ לשעבר איתן ברושי, ח"כ לשעבר חיים ילין,נעמה קאופמן-פס -מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר, יו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג, מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה גלית כהן פס יו"ר קק"ל אברהם דובדבני, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום וילן, מנכ"ל קנט שמוליק תורג'מן, מנכ"ל מועצת הלול שמואל לוויט, מנכ"ל מועצת החלב- איציק שניידר, מנכ"ל מועצת הגפן צחי דותן, מנכ"ל ארגון מגדלי דגים אלי שריר ועוד.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.