להגדיל הסיוע לצעירי הקיבוצים בעוטף עזה כדי לאפשר להם שכירות-דירה

13 אוג 2024 המחברת/ת:
קיבוץ בארי אחרי 7 באוקטובר 2023 קיבוץ בארי אחרי 7 באוקטובר 2023 עופר גתי, מתוך אתר פיקיויקי

כך פונה וועדת הצעירים למנהלת תקומה. יו"ר הוועדה ח"כ נעמה לזימי: רבים מצעירים אלו ובני משפחתם, מתקשים רגשית-נפשית לצאת לעבוד לאחר נוראות הטבח. אביאל פנסאפורקר, ממלא מקום סגן ראש המנהלת: המנהלת תדע לתת סיוע ליישובים שעתן את המענה גם לצעירים בתקופת הביניים

ועדת הצעירים דנה היום (שני) במתווה הפיצוי המוצע לצעירים תושבי עוטף עזה, ע"י מנהלת תקומה. יו"ר הוועדה, נעמה לזימי (העבודה) שיבחה את פעילות המנהלת, ועל עבודה מקצועית, עניינית וקשובה. "הנושא החשוב הזה הגיע כפנייה אל הועדה מצעירי קיבוץ בארי, אך רלוונטי כמובן עבור צעירי כלל הקיבוצים שנמצאים תחת מנהלת תקומה. מאז השבת השחורה של ה-7 באוקטובר, תושבי קיבוצי העוטף מפוזרים בכלל רחבי הארץ, חלקם בקהילות וחלקם באופן עצמאי. הטראומה שעברו בלתי ניתנת לתיאור - הם נקרעו מאדמתם, מקהילתם, מביתם. הם היו עדים למראות ומחזות איומים ונוראיים ואיבדו חברים ובני משפחה רבים. בשל המחדל האדיר שפקד אותם, כשהמדינה הפקירה אותם לגורלם ולא הייתה שם ברגעים הקריטיים, מתחדדת ומתעצמת המחויבות של המדינה לעשות הכל כדי לשקם אותם ולענות על כל הצרכים שלהם עד אשר יוכלו לשוב הביתה. התוודענו לפערים המשמעותיים במענים שבמקבלים צעירים בקבוצות גיל שונות, כשהרציונל מאחורי הפרדת קבוצות הגיל אינו ברור".

המנהלת הוקמה במטרה לשקם את יישובי עוטף עזה שנפגעו במתקפה. המנהלת אחראית על 47 יישובים במועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון, שדות נגב ושער הנגב, וכן העיר שדרות. היא פועלת בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות באזור ועם משרדי הממשלה וגופים נוספים.

המנהלת הוקמה לחמש שנים ותקציבה הראשוני עומד על כ-19 מיליארד ש"ח. מטרתה היא לחזק מחדש את החוסן הלאומי והביטחון של תושבי האזור, ולהפוך את החבל לאזור משגשג ומשגשג ופורח מבחינה כלכלית וחברתית. בין תפקידיה שיקום וחיזוק מרקם החיים של הרשויות, היישובים, הקהילות והתושבים שנפגעו בעוטף עזה בדגש על היבטים נפשיים, חברתיים וחומריים, וכן בינוי, שיקום ופיתוח פיזי וסביבתי של חבל התקומה והיישובים שנפגעו בו, תוך מינוף ההשקעות לשיפור התשתית לצמיחה.

אביאל פנסאפורקר, ממלא מקום סגן ראש המנהלת, סיפר על שיח ארוך עם הנהלות היישובים וצעירי העוטף כדי לדייק את הצרכים הנדרשים ועל ההתאמות שנעשו לפי בקשתם כמו דמי כלכלה, סיוע בשכר דירה ותשלומי מים וחשמל וצרכים קהילתיים לישובים המפונים, שטרם חזרו למקומם. לדבריו, ביחס לצרכים של הצעירים המנהלת מקפיאה את הגיל אלא מעדכנת אותו מעת לעת ועתידה לתת מענה גם לשאר הנושאים שעלו בדיון הזה ודיונים אחרים.

כמו גם שיינתן מענה לצעירים בתקופת הביניים.

בנוסף הוא עדכן בהתקדמות התכנית האסטרטגית לבנות את יישובי העוטף יחד עם התושבים בתחומים רבים, בתעדוף לישובים שנפגעו קשה יותר. 800 מיליוני ₪ תוקצבו לקול-קורא שפורסם בשבוע שעבר לפיתוח פיזי בישובים. 17 מיליוני ₪ הוקצו מידית לתכנון קווי התחבורה הציבורית בישובים, ולמעלה מ-100 מיליוני ₪ להפעלת קווי תחבורה ציבורית מתאימים לסביבה הכפרית.

דן שכטר כהן, מנהל תחום הצעירים במנהלת, סיפר על תכניות ייעודיות לצעירים ותכנית למימון, הנחיה והכשרה של רכזי צעירים אשר פועלת מחודש פברואר, על הצורך באיוש מנהלת יחידת צעירים בכל רשות על מנת לממש את התכניות של תקומה, על פרסום קול-קורא משותף עם משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות בעתיד הקרוב לחיזוק שש המכינות קדם-צבאיות באיזור, וארבע שלוחות נוספות של מכינות שמשרד ההתיישבות אישר בחבל התקומה. בנוסף, מנהלת תקומה מתכננת לתמוך במהלך החומש במסגרות של כפרי סטודנטים, גרעיני נחל, גרעיני צעירים באיזור ולתמוך בפעולות נוספות.

רותם, צעיר מפונה מהעוטף, קרא לעדכון מחירי הסיוע בשכר דירה, ואילו הילה חיים שפר, מנהלת מרחב צעירי נחל עוז, טענה כי מדובר בטעות להתייחס רק לפגיעה הפיזית שספגו הישובים – ולא לגיוס משפחות לקליטה, שיקום הקהילה ובניית עתידה, בדגש על נחל עוז שהתקשה בעבר לגייס כאלו ובוודאי יתקשה בעתיד. היא קראה להגדלת הכמות של יחידות דיור למשפחות צעירות, עד 200 יחידות, כדי לעודד צעירים ואת המכינה הקדם-צבאית בישוב. בנוסף, היא קראה להוסיף קווי אוטובוסים לישובים ולהקים מרכזי תעסוקה וסחר. 

שמעון וייס, מנהל תחום בכיר צעירים במשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי הבטיח כי כל רכז צעירים בכל ישוב יכול לפנות אליו ישירות, גם כאשר אין רכז צעירים במועצה האזורית.

יניב רם חסון, מנהל רמת שירות באגף רכבות במשרד התחבורה, סיפר על הסעות-חינם הניתנות מתחנות הרכבת, ועל עדכונם באתר הרכבת וביישומון. השבת קו-הרכבת בין אשקלון לנתיבות תלוייה במשרד הביטחון ובפיקוד העורף. 

בסיום הדיון הוועדה ברכה את מנהלת תקומה ורשות הצעירים על קיום השיח ופעילותם מול צעירי העוטף לקידום עדכונים במתווה הצעירים שהוצע להם תחילה, בדגש על ביטול הקפאת גיל הזכאות והגדלת הסיוע לניר עוז, בארי וכפר עזה מעבר להסכם הקיים. הוועדה ביקשה מהמנהלת להעביר לרשותה דיווח בכתב באשר לעדכונים הסופיים בסיוע.

הוועדה שבה על בקשתה להשוות את כלל הזכאויות של 18-26 - בדגש על גיל 21 ומעלה - לאלו של צעירים מעל גיל 26, או לפחות ליצור מנגנון נוסף מגיל 23, כדי לצמצם את הפער של 8 שנים בין גיל 18 לגיל 26, באופן שקוטע את הרצף שלהם להשתלב חזרה בקיבוץ ולשקם את חייהם. הוועדה מבקשת מהחשב הכללי ומהמנהלת - לתקן את ההסתכלות באשר לגיל המוכר כ"יחידה כלכלית עצמאית" במתווה, שכן בקיבוצים גיל העצמאות צעיר משמעותית מאלו של צעירים ביתר יישובי הארץ. 

כמו כן, הוועדה פונה למנהלת לפעול מול הקיבוצים לאפשר זכאות להגדלת הסיוע לצעירים אלו באופן שייאפשר להם שכירות-דירה. רבים מצעירים אלו ובני משפחתם, מתקשים רגשית-נפשית לצאת לעבוד לאחר נוראות ה-7.10.

הוועדה סבורה שהסיוע לצעירים צריך להינתן ישירות לצעירים ושלא באמצעות בסיוע קבוצתי. הוועדה פונה למנהלת תקומה למצוא את הדרך להבטחת הסיוע לצעירים אלו, כך שלא ייעשה שימוש בכספים אלו לצרכים אחרים של הקיבוצים. הוועדה מבקשת ממנהלת תקומה לעדכן את הוועדה בכתב. בנוסף, נוכח קרבתו לגבול והקושי רב השנים לגייס דור המשך לנחל עוז, הוועדה מוצאת שנדרשת התערבות נוספת של מנהלת תקומה, משרד האוצר ורשות הצעירים, למרות שהפגיעה הפיזית ביישוב זה פחותה מאלו של שלושת היישובים שלהם ניתן סיוע מוגדל. הוועדה שמעה על צרכים של הכפלת יחידות הדיור להשכרה לצעירים, תגבור הנגשת התחבורה הציבורית למקום והקמת אזור סחר שייספק לצעירי המקום תעסוקה במקום.

באשר ל"קולות קוראים" שבאמצעות מכינות הפועלות ביישובי העוטף - הוועדה פונה למנהלת ורשות הצעירים לגדר את תקצוב ה"קול הקורא" עבור הסניפים שביישוב עצמו, כך שלא יועברו לסניפים אחרים של מכינה ארצית כזו או אחרת. הוועדה פונה למנהלת לזרז מפגש עם צעירים מכפר עזה למשל, ולא להמתין לשלב חתימת ההסכמים עם הקיבוצים באופן שייקשה על שינוי הפתרון ביחס לצרכים שעולים. במטרה לוודא ייצוג ראוי של צרכי הצעירים כפי שעלה בישיבות הוועדה, הוועדה מוצאת הכרח בשיתופם במפגשים של מנהלת תקומה עם הקיבוצים.

הוועדה בירכה את משרד התחבורה על השיח שהתקיים עם קהילות העוטף במהלך יולי לטובת הגברת הנגישות התחבורתית והכפלת ההסעות המאורגנות, ומבקשת מהמנהלת תקומה וממשרד התחבורה לתעדף את הנגישות התחבורתית לנחל עוז גם בטווח המיידי (מעבר לתעדוף לתכנון ארוך הטווח), בדגש על פתרון תחבורתי למכללת ספיר.

 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 הותמ״ל החברה לפיתוח הגליל החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חבל תקומה חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חומרי הדברה חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מבקר המדינה מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מזכ״ל התאחדות החקלאים מחירי תוצרת חקלאית מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מס הכנסה מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פעילות לא חקלאית (פל״ח) פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קדחת מערב הנילוס קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שקדים שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.