חלב חלוצה - רפת חדשה יצאה לדרך ל-12 רפתנים משפחתיים מהיישובים נווה ובני נצרים

01 מאי 2022 המחברת/ת:
רפת חדשה וגדולה על גבול מצרים רפת חדשה וגדולה על גבול מצרים

יוסי מלול – הרפת והחלב

יש הרבה אופטימיות ותעוזה, בהחלטה של יזמים חדשים להיכנס לתחום הרפת, בתקופה זו, ולהשקיע כספים רבים, בהקמת רפת חדשה וגדולה במרחב מדברי ורחוק ממערכות הענף – ציונות במיטבה בחלב חלוצה

התרגשתי מאוד לשמוע ולקרוא, שפרות ראשונות ירדו מהמשאית, לאתר החדש שלהן ברפת חלב חלוצה, בחבל שלום, שליד גבול מצרים.

לפני כשנה וחצי, הפקתי מוסף מיוחד לציון הרפת בגוש קטיף, במלאת 15 שנה לפינוי היישובים. סקרתי בו גם את הרפת המשותפת לשני המושבים בגוש, קטיף ועצמונה, וגלגולה המחודש בכמה אתרים בדרום. השיקום של הרפת מוצלח מאוד בשותפויות חדשות ומצליחות.

וכך, אחרי שקראתי על גזירת הסרט וחנוכת הרפת, חלב חלוצה, החלטתי לנסוע קילומטרים רבים ולהגיע לרפת החדשה והמרגשת. גשם מבורך ירד גם במרחב הדרום, האזור נראה מדהים, שדות צעירים וירוקים, מראות נפלאים של יישובים חקלאיים מושקעים, הרבה מטעים, ירקות והכול בלב המדבר והחולות, שמדרום ליישובי העוטף, וקרוב מאוד לגבול המצרי. ציונות וחקלאות במיטבן...

הגעתי לשער הצהוב של הרפת החדשה ומסביב הכול דיונות של חול צהבהב. את פניי קיבל בנצי הוכמן, בן מושב עצמונה, שנבחר לנהל את הרפת.

מראה מרהיב של רפת חדשה, שנבנית במהלך מהיר ואינטנסיבי, עם מיטב החידושים והטכנולוגיות העדכניות.

אחרי סיור מלא התפעלות מהרפת, ישבנו לקפה במשרד החדש...

איך התגלגלתם להקמת רפת משותפת, במקום כל כך רחוק ואף מבודד?

המקור של השותפים שהחליטו להקים את הרפת מגיע מהחברים ביישובים נצרים ועצמונה, שהיו בגוש קטיף.

ככלל, המתיישבים עברו למגוון יישובים במרחבי הדרום והחלוקה של התעסוקה שלהם היא בערך: 40% מהמבוגרים ביישובים החדשים, נווה ובני נצרים, עובדים בחקלאות מגוונת ומספר דומה עובדים בחינוך, השאר בשירותי היישובים. בהמשך הדרך, התווספו עוד משפחות ליישובים שהלכו וגדלו.
חברים אחדים החליטו להיכנס לתחום הרפת, פנו וקיבלו מכסת חלב אישית ממועצת החלב. 12 מושבניקים משני היישובים, קיבלו 500 אלף ליטר לכל אחד ורוב השותפים הגיעו מקרב אנשי מושב נווה. מנהלי המועצה, איציק שניידר ואלי ג'ורנו, היו לעזר רב ונתנו דחיפה מהרגע הראשון.

האתר שנבחר לרפת, מאוד יבש עם רוחות שמייבשות את השטח, אבל גם סופות חול - בסך הכול מקום טוב לפרות.

 מפת אזור הרפת בלב המדבר שמקבל חיים חדשים

 מפת אזור הרפת בלב המדבר שמקבל חיים חדשים

התכנון והבנייה

התכנון עבר למשרדו של חיים רוקח במושב נוב ברמת הגולן והמתכנן היה אלעד חתנו, שממשיך את הפעילות במשרד, לאחר שחיים נבחר לראשות מועצת רמת הגולן. בשטח היו רק דיונות חול במרחב חלוצה.

קבלן הבנייה שנבחר היה בבאי ערן והאבן הראשונה הונחה ב-1.9.20. לזכותו של הקבלן ייאמר שהוא מבין רפת ובנה כבר רפתות רבות באזור. במהלך הבנייה הוא היה גמיש וקשוב, יש לו קבוצת בנייה מדרום הר חברון שהתגוררה באתר ובסוף השבוע חזרו לביתם. בבאי עשה את כל מגוון העבודות ואנחנו מרוצים מאוד.

עבודה טובה ויפה והעיקר היה ההקשבה והגמישות....

הפרויקטור היה ניר פלג שבא מגוש קטיף ויש לו ניסיון בבנייה וביחד איתי, ליווינו את התהליך הבנייה האינטנסיבי.

כיום (שבוע ראשון של ינואר 22), שבועיים אחרי פתיחת השערים לפרות הראשונות, נמצאים בתהליך התאקלמות מדורג ורק מחצית מהפרות נמצאות באתר. השנה, נייצר כ-4 מיליון ליטר ובסופה, מתכננים ומקווים, לקחת את כל ההשלמה ממשקי האומנה ונתארגן לייצר את כל מכסת ה-6 מיליון שקיבלנו.

 סככה כוללת מרווחת עם מרבץ חול טבעי

 סככה כוללת מרווחת עם מרבץ חול טבעי

בניית העדר

קיבלנו מכסה עם אומנה ב-2020 – 100 אלף ליטר לכל מושבניק וב-2021 זה עלה ל-270 אלף. נגיע למכסת הייעד של 6 מיליון ליטר במהלך 23.

את הסכמי האומנה עשינו בשיתוף יורם שפירר, מנהל רפת כרמיה, ובהסכם - בסוף 21 יש לנו כ-320 חולבות וכ-250 עגלות בהיריון מעל 180 יום. ממשקי האומנה לקחנו פרות משלוש התחלובות הראשונות וברפתות הייתה הבנה וגמישות, גם אנחנו זרמנו והיה בכיף. כולם עבדו על פי ההסכם וניכר שהם מפרגנים ורצו להעביר פרות טובות, להצלחת השותף השכן החדש.

וכך, ב-21.12.21, התחילו להגיע פרות משמונה משקי אומנה גדולים: מבוא חורון, נחל עוז, ניר מעון, כרמיה, באר מילכה, דביר, עין השלושה ודורות. התקשורת הייתה חברית וקולחת. באוקטובר עשינו סיבוב ובחרנו פרות, נעשו בדיקות דם והתקדמנו. המלווים המקצועיים היו אודי שהם מסעד, לני קפלן ממעלה גלבוע ויורם שפירר. הרופא הוא ד"ר מורן לפשיץ מהחקלאית.

אני הגעתי למצב קיים והמוביל הראשי היה שמיל בלברמן, רכז ההתארגנות, שלקח את הפרויקט באופן אישי וטיפל בו באהבה רבה. הוא דאג למכסות וליווה לאורך כל הדרך את יושבי הראש, שלא הכירו רפת כלל.

כשהגעתי לרפת, כל השאלות המקצועיות-רפתניות ירדו אליי. עשינו צינון באבוס ובחצר ההמתנה.

ההשקעה – גדולה מאוד שחלקה תרומה מהארגון היהודי JNF, שנותן גיבוי כספי ומבסס את ההתיישבות. היישובים תרמו את חלקם וגיבו את הרפתנים ועכשיו פועלים שגם משרד החקלאות יתרום את חלקו.

מה הספקנו לבנות עד כה?

  • 2 סככות כוללות לחולבות, עם חצר קיץ גדולה וחולית. כל סככה מיועדת ל-120 פרות והשטח הוא 21 מ"ר לפרה.
  • 1 סככה גדולה לעגלות וליבשות.
  • יונקייה בחממה – 50 כלובים עד 14 יום ואח"כ, שישיות בחממה במשך 4 חודשים ומשם לסככת העגלות. יש כבר המלטות ראשונות ועגלות צעירות.
  • מכון חליבה – אס.סי.אר פרלל, 16X16, עם אופציה להארכה ל-28 עמדות מכל צד.

יש עובדים חדשים וצריך ללמד אותם עבודה תקנית – כל הפטמות מקבלות חיטוי בצורה טובה, המערכת שמה יוד אחרי ההסרה והחשוב, חיטוי הקומץ בין פרה לפרה.     

מובילים חלב 4 פעמים בשבוע, בכשרות בד"צ וכולו הולך למחלבות תנובה.

יורם שפירר הוא התזונאי של הרפת ויחד איתנו ועם אמבר, מכינים את המנה ועוקבים אחריה. כיום לוקחים אוכל מאמבר דרום בהובלתו של איזידור והם מחלקים באבוס באהבה גדולה. אנחנו בבנייה ובסוף 22 נהיה עם מרכז מזון עצמאי ל-6.0 מיליון מכסת חלב וכך, נסגור את מעגל השירות לפרות באופן עצמאי.

צוות העובדים

בנצי ונתנאל שמובילים את ההתמודדות המקצועית עם האתגר הגדול ברפת

 בנצי ונתנאל שמובילים את ההתמודדות המקצועית עם האתגר הגדול ברפת

בנצי המנהל – נולדתי בעצמונה לפני 33 שנים ומגיל צעיר הייתי ברפת בגוש קטיף, כאשר נסים שכני הרפתן, דחף אותי להיות ברפת. עם פינוי הגוש, ליוויתי את מעבר הפרות לבאר טוביה ומשם למשואות. משם יצאתי ללימודי הנדסאי בניין, אחרי שב-2007 למדתי הנדסאי רפת ברופין.

איך נבחרתי? אני מעצמונה והחברים הציעו לי להתראיין לניהול, באתי והתקבלתי. יחד עם שמרית וארבעת ילדינו, חיפשנו מקום להתגורר בו ובחרנו ביישוב יתד שהוא מושב מעורב דתי-חילוני וממוקם קרוב לרפת.

נתנאל נעמן – צעיר מספר 2 שהוא גם חשמלאי מוסמך, ללא ניסיון קודם עם פרות אבל עם מוטיבציה גדולה. היה כחודשיים וחצי ברפת עין השלושה והם עשו הכול ללמד אותו כל מה שאפשר. הוא ראה הרבה נושאים מקצועיים – בריאות, טיפוח, עבודה, אחזקה.

עובדים בחליבה – הרבה חבר'ה מהיישובים השכנים שרוצים השלמת הכנסה ובאים לחליבות. שני תאילנדים קבועים ועוד שניים, שמגיעים מהחממות לחליבה בסוף השבוע וכולם בשלבי הכשרה ולמידה.

יונקייה – בתוכנית, אמורות להיות 300 המלטות בחצי שנה וזה לחץ גדול אנאל אביעד עבדה עם טלאים ושמרית, שמכירה היטב את העבודה עם יונקים, מלווה אותה בחצי השנה הראשונה. בהמשך, אנאל תהיה עצמאית בשגרה.

גלעד פיין – בחור מכפר ידידיה בצפון, שעושה חליבה וגר בסביבה.

הנהלת הרפת

מכון חליבה פרלל scr עם אפשרות הגדלה

 מכון חליבה פרלל scr עם אפשרות הגדלה

יש דירקטוריון שכולל חברים משני המשקים - הם מובילים ומגייסים את הכספים. אריאל מאיר ממושב נווה, מכהן כיו"ר הרפת ומשקיע את כל מאודו בקידום הרפת, מאוד איכפתי וביחד עם שמיל הם דוחפים – חולמים ומבצעים.

ואנחנו נאחל לרפת החדשה, לעובדיה ולבעליה, הצלחה גדולה, תוך הערכה ענקית להחלטה להיכנס לענף בימים אלה, עם עתיד לא ברור וסיכונים גדולים.

ברכות רבות ונמשיך לעקוב אחר העשייה הנפלאה בהפרחת השממה בפריפריה...

הנחת אבן פינה ברפתות נווה ובני נצרים, בסמוך לגבול מצרים – 4.11.2020

איציק שניידר ואלי ג'ורנו, יוצקים את אבן הפינה לרפת – צילום יעל בוחבוט

 איציק שניידר ואלי ג'ורנו, יוצקים את אבן הפינה לרפת – צילום יעל בוחבוט

בתאריך 4.11.2020 הונחה אבן פינה ברפתות החדשות של היישובים בני נצרים ונווה. לא בכל יום קמות רפתות חדשות בישראל, בטח שלא במציאות של ענף החלב כיום, אשר מתמודד עם חוסר וודאות ומאותגר פעם אחר פעם על ידי גופים בעלי אינטרס, ונאלץ שוב ושוב לבצע רפורמות ולהתייעלות בלתי נגמרת.

זה ממש לא מובן מאליו!

בשם ענף החלב כולו, אנו מקבלים את בעלי המכסות החדשות באהבה רבה למשפחת הרפתנים, יצרני החלב .

אנו גאים על האמונה וההחלטה להשקיע חרף כל הקשיים.

 

חנוכת רפת חלב חלוצה – 6.1.21

רפת יפהפייה שאחרי שנת השמיטה יטעו סביבה הרבה עצים, שיחים ופרחים...

 רפת יפהפייה שאחרי שנת השמיטה יטעו סביבה הרבה עצים, שיחים ופרחים... 

בשבוע שעבר, הצטרפו היישובים בני נצרים ונווה, באופן רשמי, למשפחת יצרני החלב בישראל, לאחר שחנכנו באירוע חגיגי את הרפתות ומכון החליבה שהוקמו בהם. 

האירוע שהתקיים במעמד שר החקלאות, עודד פורר ובהשתתפות מנכ”ל מועצת החלב, איציק שניידר, מנכ”ל איגוד יצרני החלב, ליאור שמחה ויו”ר המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, אירוע חנוכה של רפתות חדשות היה הראשון מאז שנת 2017, אז נחנכה הרפת במושב עידן. 

ההצלחה בבני נצרים ונווה היא חלק ממהלך כולל, שלו שותפה מועצת החלב, לעידוד החקלאות ברחבי הארץ, במסגרתו גם זכו המושבים בשנת 2016 במכסות חלב. כעת, מאחר והושלמה ההקמה של הרפתות ומכון החליבה, וכן, וקליטת החולבות, יוכלו היישובים לשווק חלב למחלבות ברחבי הארץ. 

מנכ”ל מועצת החלב איציק שניידר בירך באירוע ואמר: ״ההקמה של רפתות דווקא ביישובים בני נצרים ונווה, היא התשובה הניצחת בעבורי, לכל אלה אשר מטילים ספק בחשיבות התכנון ובתרומתו לחיזוק ולפריסת ההתיישבות, שמירה על הגבולות, אחיזה בקרקע ויצירת מקורות פרנסה בפריפריה, לצד חיזוק ביטחון המזון של ישראל. 

כל אלו הינן סגולות שלא היו מתקיימות, לולא התיכנון. בטח שלא במציאות משתנה כמו שלנו. 

אם לא הייתה פה חקלאות, ספק אם היו קמים פה יישובים על ציר פילדלפי, בגבול בין רצועת עזה ומצרים. 

בשם ענף החלב כולו, אני שמח ומברך שוב על ההצטרפות למשפחת ענף החלב”.

בית הכנסת המרכז במושב בני נצרים

 בית הכנסת המרכז במושב בני נצרים 

על נווה ובני נצרים:

נווה

נווה הוא מושב דתי לאומי בחבל שלום. היישוב הוקם ב-2008 בעקבות ביצוע תוכנית ההתנתקות, על ידי משפחות מהיישוב המפונה בני עצמון ומשפחות נוספות מרחבי הארץ שהצטרפו אליהן.

הקמה - לאחר ביצוע תוכנית ההתנתקות בשנת 2005, הועברו למושב יתד כשליש מתושבי היישוב עצמונה מגוש קטיף, כמקום מעבר זמני, עד בניית יישוב עצמאי. המתיישבים החליטו להקים את יישובם בחולות חלוצה, מתוך רעיון הפרחת השממה, וכן עקב סמיכות האזור לשטחים החקלאיים המעובדים של המשק השיתופי.

המשפחות עברו מיתד לנווה, החל מסתיו 2010 ועד סוף קיץ 2011. ביישוב מתגוררות כ-130 משפחות, נכון לאוגוסט 2021.

חינוך - המכינה הקדם-צבאית עצם, שלאחר תוכנית ההתנתקות, עברה עם התושבים מעצמונה ליתד, ועברה באפריל 2011 לאתר זמני בנווה. בדצמבר 2011 נחנך הקמפוס החדש והקבוע של המכינה ביישוב. הקמפוס נבנה מכספי פיצויים ומתרומות נוספות.

בנוסף למכינה פועלים ביישוב גם "ישיבה תיכונית נווה", "אולפנת חלוצה", תלמוד תורה לבנים, בית ספר לבנות, גנים ופעוטון. באלול תשע"ח הוקמה ביישוב הישיבה הגבוהה ישיבת ממדבר מתנה בראשות הרב מרדכי (מוטי) הס, רב היישוב. בשנת ה'תשפ"א עברה ליישוב ישיבת חלוצי דרור.

תעסוקה - תושבי היישוב עוסקים בעיקר בחינוך ובחקלאות. היישוב הקים, בשותפות עם היישובים בני נצרים, דקל ואוהד, את פרויקט האנרגיה הסולארית הגדול במדינה המשתרע על שטח של 1,000 דונם וכולל שדה סולארי המתקדם מסוגו.

בהיותו יישוב חקלאי או יישוב באזור פיתוח, עובדים המעתיקים את מקום מגוריהם ליישוב וגרים בו לפחות שישה חודשים רצופים, נהנים מכך שאם התפטרו לשם כך מעבודתם, ההתפטרות תיחשב להם כפיטורים.

תמונה 12 – בית הכנסת המרכז במושב בני נצרים – צילום ויקיפדיה

בני נצרים

בְּנֵי נְצָרִים הוא מושב דתי בחולות חלוצה שהוקם ב-2008 על ידי משפחות שפונו מהיישוב נצרים, במהלך תוכנית ההתנתקות, וכן משפחות נוספות שהצטרפו אליהן. המושב נמצא 800 מטר מגבול מצרים. תושבי נצרים פונו בתחילה למושב יבול באופן זמני, לקראת הקמת יישוב קבע בחולות חלוצה. בבני נצרים מתגוררות כ-130 משפחות.

ביישוב ישנם מעונות, גנים, בית הספר היסודי "נעם נצרים", בריכה, מדרשת נצרים - הדרכה ואירוח חלוצה - עמותה לחינוך בלתי פורמלי ולה אכסניית נוער, ישיבה תיכונית חקלאית "רגבים בנגב". יש בו גם כולל אברכים, ובאלול ה'תשע"ה הוקמה בו גם הישיבה הגבוהה בני נצרים.

תושבי היישוב עוסקים בעיקר בחינוך ובחקלאות.

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.