⁨מחלת הלישמניה: משרד החקלאות נעתר לבקשת בית המשפט ויציג בפני העמותות דרישות למתקן המתאים לבידוד בעלי החיים הנגועים במחלת הלישמניה ⁩

10 אוק 2018 המחברת/ת:

אתמול (9.10.18) התקיים דיון בבית הדין לעניינים מינהליים בנושא הלישמניה, במהלכו הסכים משרד החקלאות, בהמשך להמלצת בית המשפט, להציג בפני העמותות את דרישות המתקן שיש להקים, לצורך החזקת בעלי החיים שנחשפו למחלת הלישמניה, לרבות כיסוי המתקן בבד אטום שימנע את כניסת הזבובים, מעבירי המחלה. המשמעות בפועל של הקמת מתקן זה היא שבעלי החיים ישהו בו לכל חייהם בבידוד, ולא ניתן יהיה למוסרם למשפחות מאמצות. על העמותות לתת מענה במתקן זה גם לנושא צער בעלי החיים של הכלבים המוחזקים אשר אינם יכולים לצאת מהמתקן, ולמנוע את הידבקות בני האדם שיטפלו בבעלי החיים שבמקום.

על אף עמדת העמותות, משרד החקלאות עומד על דעתו כי בעלי החיים שבמקום מהווים סכנה לבריאות הציבור ולבריאות בעלי החיים, ועלולים להפיץ את המחלה בחלקים נוספים בארץ. על כן, לדעת מומחים ממשרדי הבריאות והחקלאות, בכירים באקדמיה ובמכון הווטרינרי וכן רופאים המומחים בבריאות הציבור יש להמית את בעלי החיים שנחשפו למחלה במתקן של עמותה בצפון הארץ.

תחילתו של הסיפור אירע לפני כשלושה חודשים, כאשר פינו מפקחי משרד החקלאות עשרות כלבים וחתולים ממתקן של עמותה בצפון הארץ שהוחזקו בתנאים מחפירים ובניגוד לחוק צער בעלי חיים. עוד בזמן הפינוי, ראו המפקחים כי בעלי החיים במתחם סובלים מתחלואה ומבעיות גופניות קשות. בעלי החיים הועברו למתקן מוגן של משרד החקלאות לצורך טיפול. במתקן המשרד, נתגלה כי רוב בעלי החיים נגועים בטפיל לישמניה אינפנטום  הגורם ל-"לישמניאזיס ויסצרלית". יצוין כי אין מדובר בטפיל הלישמניה שגורם ללישמניאזיס של העור, שושנת יריחו, כי אם במחלה קשה ומדבקת לבעלי חיים ולבני אדם, שפוגעת באיברים פנימיים עד כדי מוות, ומסוכנת במיוחד לתינוקות ולאוכלוסיות עם מערכת חיסונית מוחלשת.

בתחילת שנות ה-2000 נפטר תינוק כתוצאה ממחלה בעקבות הידבקות מהטפיל. ככלל, טפיל זה אינו נפוץ בכל הארץ, אך הוא עלול לעבור מחיות נגועות אל בני האדם ולבעלי חיים אחרים דרך זבובי חול. זבובי החול המעבירים את הטפיל נמצאים כמעט בכל הארץ, כך שקיימת סכנה להפצת המחלה לאזורים שעד כה היו נקיים ממנה. שימוש בתכשירים ובאמצעים הדוחים חרקים מפחית את הפצת הטפיל, אך אינו מונע אותו. טיפולים תרופתיים בבעלי החיים חולים או נשאים של הטפיל, גם הם אינם מונעים הדבקת זבובי חול בטפיל זה.

יתר על כן, מחלת הלישמניה הויסצרלית אין אפשרות מניעה וגם טיפול תרופתי ארוך בתרופות המשמשות כיום כנגד המחלה לא מרפא את החולים לחלוטין, אלו נשארים נשאים ועלולים להדביק את האחרים. בנוסף, אין עדות בספרות המקצועית לתחלואה כל כך נרחבת בטפיל לישמניה אינפנטום בקבוצה מרוכזת של בעלי חיים במקום אחד, במיוחד בקרב חתולים, דבר שהגביר את החשש במשרדי החקלאות והבריאות לפוטנציאל הפצת המחלה.

גם הבדיקות הקיימות אינן מאבחנות בצורה מדויקת את הנגיעות בטפיל, כך שבעלי חיים הנושאים את הטפיל עלולים להיות מאובחנים כשליליים, ולסכן את בריאות בני האדם ובעלי החיים. בהתאמה לכך, כדי למנוע את הפצת המחלה בארץ ואת הדבקתם של בני אדם ובעלי החיים בריאים בטפיל, לאחר התייעצות עם משרד הבריאות, בכירים באקדמיה ובמכון ווטרינרי וכן רופאים המומחים בבריאות הציבור, הוחלט להמית את בעלי החיים שבמקום.

ההחלטה התקבלה לאחר דיונים רבים ובכובד ראש מתוך הבנה כי העברת בעלי החיים לאימוץ מהווה סכנה ממשית לבריאות הציבור, בעיקר לאוכלוסיות בסיכון עם מערכת חיסונית מוחלשת  ותינוקות, למרות הרצון להציל ולשקם את בעלי החיים שחולצו, התגבשה עמדה משותפת למשרדי החקלאות והבריאות על פיה יש להמית את בעלי החיים הנגועים, בעקבות החשש לבריאות הציבור ובמטרה למנוע את התפשטות המחלה. כאמור, בהתאם להמלצת בית המשפט, הגורם המוסמך במשרד החקלאות יבחן את האפשרות של העמותות להקים מתקן מבודד  העומד בדרישות שיציב לשם כך.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת גבולות ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חומרי הדברה חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מחירי תוצרת חקלאית מטה הדיור מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק איכרים שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.