ארגון מגדלי הפירות בישראל: עקב חורף עם טמפרטורות גבוהות במיוחד וחוסר במנות קור צפויה ירידה של כ- 40% ביבול פירות הקיץ

11 מאי 2021 המחברת/ת:
מטעי הדובדבן  הריקים בגי'ש מטעי הדובדבן הריקים בגי'ש צילום - עלם לואיס ומאר

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל אומר, כי החורף האחרון אופיין בטמפרטורות גבוהות וכמות משקעים ממוצעת, עם מעט מאוד ימי גשם וחוסר במנות קור, שהינן הכרחיות לעצי פרי הנשירים (תפוח, דובדבן, משמש וכד'), על מנת להתעורר מתרדמת החורף, לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית. בנוסף חודש ינואר היה חם במיוחד והביא לשינויים בזמני הפריחה, שהתאפיינו בימים סגריריים וגשם לפרקים (במרץ), דבר שמנע משלב החנטה (התפתחות הפרי) להתקיים כנדרש.

"מנות קור הכרחיות להתפתחות פירות הקיץ הנשירים, לאורך שעות רבות (מעל 600 שעות קור ב- 0-7 מעלות צלזיוס). מגדלי הפירות עקבו בדאגה לאורך החורף אחר השינויים הקיצוניים במזג האוויר וכאבו לגלות מדי בוקר, כי עצי הפרי מתקשים בהנבת יבול. בחלק מהמטעים נרשם גם חוסר אחידות בגודל הפרי וישנם מטעים אשר לא הצליחו להניב פרי כלל! כל זאת הביא לירידה חדה בכמות היבול של פירות הקיץ בכ- 40% לפחות, ביבול האגס, משמש, אפרסק ונקטרינה ובאחד הפירות האהובים ביותר על הציבור הישראלי - הדובדבן, אשר העונה יבולו קטן ביחס לשנה שעברה ויעמוד על כ- 1,000 טון בלבד, 2,500 טון פחות מאשתקד".

בלחסן מדגיש עוד: "החקלאים הם הראשונים להיפגע מאירועי מזג אוויר קיצון ונמצאים בתחתית שרשרת הרווח של הפרי אותו גידלו. מחסור בפרי וביקוש גבוה בתחילת עונת הקיץ, מעלה את מחיר הפירות, כאשר קיים גם פער תיווך של רשתות השיווק. חשוב לזכור, כי אין החקלאי קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק. רגע לפני חג השבועות אני קורא לאחריות צרכנית הן מצד הציבור הרחב והן מצד רשתות השיווק, על כולנו להתאחד תחת ההבנה, כי עלינו לשמור על החקלאות והחקלאים כאחד, למען שמירה על ביטחון המזון לשנים הבאות, אחרת לא תיוותר לחקלאים אפשרות אחרת מלעקור מטעים בשל חוסר כדאיות ותמיכה", אומר בלחסן.

 

החקלאי לואיס עלם מג'יש (גוש חלב), מגדל מטעי דובדבן ונקטרינה מספר בכאב: "מטעי הדובדבן ריקים מפרי, לצערי המטעים נמצאים במצב של אפס יבול! ולראשונה לא אמכור דובדבן השנה. כבר שנים רבות שלא ראינו מראה קשה כזה של עץ עירום, לא נותר לנו אלא להמתין לזנים המאוחרים הצפויים בחודשים הקרובים. מזה שנים שאנו החקלאים מתריעים על השלכות משבר האקלים העלול להביא למחסור בתוצרת חקלאית, כעת כולנו מרגישים זאת, מגדלי הפירות, רשתות השיווק והציבור הרחב, באם לא נדע לתכנן נכון את עתידנו בחקלאות, היא תיכחד אט אט". 

 

ארגון מגדלי הפירות בישראל מייצג כ- 3,500 מגדלי פירות ברחבי הארץ, המעבדים כ- 360,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים) בגבולות המדינה. הענף מהווה כ- 23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.