מה הקשר בין עץ האקליפטוס לצנצנת הדבש?

14 ספט 2020 המחברת/ת:
דורון לבנה יור ארגון מגדלי הדבורים וחכ רם בן ברק דורון לבנה יור ארגון מגדלי הדבורים וחכ רם בן ברק

עץ האקליפטוס מהווה את המשענת החשובה ביותר לענף הדבש בישראל. עץ בוגר מספק כמויות רבות של צוף ואף עשוי לספק את צרכיה של כוורת אחת בשנה. מאז תחילת העשור, הכריזה בפתאומיות הרט״ג (רשות הטבע והגנים) על עץ האקליפטוס כעל ״מין פולש״ מה שהוביל לכריתה של כ-5,500 עצי אקליפטוס בין השנים 2011-2016.

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד): "הבוקר הגעתי לכפר ביל״ו לסייר במכוורת של אלעד וגנר, דבוראי שמזהיר מהסכנה לענף הדבש עם עקירת עצי האקליפטוס שהוגדרו כ״מין פולש״ אך ללא סימוכין ותמיכה מדעית לכך. בשל שינויים שחלו בחקלאות וצמצום שטחי הפרדסים והכותנה, התמעטו משאבי הצוף ונגרם נזק לכלכלת הענף. ענף הדבורים והדבש בישראל מתמודד בשנים האחרונות עם קשיים רבים ביניהם הצורך בהאבקה איכותית כפונקציה ישירה לייבול ושמירה על שליטה ובקרה בהצבת הכוורות ותכנון הענף למען שמירה על שירותי האבקה איכותית לחקלאות הישראלית. יש צורך מידי בהסדרת הענף ויישום תהליך חקיקה שיוודא זאת. לפני כשבועיים העברתי פנייה ליו״ר ועדת הפנים חה״כ מיקי חיימוביץ, בבקשה לנהל דיון דחוף בוועדה, בנוגע לעקירות של עצי אקליפטוס בשמורות טבע וגנים לאומיים, אנו נקיים את הדיון בנושא ונמצא את הפתרון הנכון ביותר להצלת ענף הדבש וציבור הדבוראים למען שמירה על תוצרת חקלאית איכותית במדינת ישראל".

דורון לבנה דבוראי מכפר ביל"ו ויו"ר ארגון מגדלי הדבורים בישראל: "שמחנו לארח את ח"כ רם בן ברק במכוורת ולהציג בפניו את ענף הדבש והדבוראות, אנו מודים לח"כ בן ברק המקדיש מזמנו לענף, אשר יציבותו נחשבת לקריטית ביותר עבור המשך קיום החקלאות בישראל, שכן דבורת הדבש אינה רק יצרנית דבש, אלא גם המאביקה המרכזית בטבע, שאחראית להאבקה (הפרייה) של 80% מהיקף הגידולים החקלאיים. כאשר כורתים את האקליפטוס בעצם גוזלים את מזון הדבורה, אשר כבר נמצאת בסכנת הכחדה. אנו תקווה כי הגורמים יראו לנגד עיניהם את ערכי שמירת הטבע והנוף ובריאות אלפי כוורות הדבורים המוזנות מצוף העצים, ומבטיחות את אספקת המזון מן הצומח לעם ישראל. שנה טובה מכל דבוראי ישראל".

על פי נתוני מועצת הדבש, פועלים כיום בישראל כ- 510 דבוראים המטפלים במאה ועשרים אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן 80,000 כוורות משמשות להאבקה.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.