מועצת הדבש: מעודדים את הדור הבא להיכנס לענף

08 אוג 2019 המחברת/ת:

מאות דבוראים מרחבי הארץ, הגיעו למושב חגלה, למפגש השנתי של מועצת הדבש וארגון מגדלי הדבורים בישראל. במפגש התקיימו דיונים והרצאות מקצועיות מפי חוקרים מובילים שדנו בנושא הקריטי של שימור ענף הדבורים ופעילות ההאבקה שמבצעות הדבורים בגידולי החקלאות.

במפגש השתתפו: זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש שהציג את הסיכום השנתי של ענף הדבש וההכנות לקראת חגי תשרי, בועז כנות, יו"ר ארגון מגדלי דבורים, פרופ' אבי בן שמעון, מיכל רויזמן חברת beehero , ד"ר אהד אפיק מנהל תחום גידול דבורים בשה"מ, שלומי זרחין מדריך מחוזי תחום גידול דבורים בשה"מ, חוקרים מהארץ, דבוראים ועוד.

זאב מידן, מנכ"ל מועצת הדבש אמר במפגש: ''בשנים האחרונות דבורי הדבש בעולם בסכנה מתמדת ובעולם המחקר מעניקים למחקרים על הדבורים חשיבות עליונה, מאחר והדבורים מאביקות 80% מייצור גידולי החקלאות בעולם, וללא הדבורה לא תתקיים האבקה ולא יהיה מזון מהצומח לאנושות ולחי. המערכת האקולוגית מתאפשרת בזכות המעופפת הצהובה והקטנה. דבורת הדבש משמשת כמאביקה הבלעדית בחקלאות, בלעדיה יפגע ענף החקלאות כולו".

"כמו בכל העולם גם אנו בישראל מתמודדים עם התופעה הנגרמת בין היתר עקב התרחבות שטחי הערים, הבטון והנדל"ן וצמצום האזורים החקלאיים, על כן אנו מקיימים פרויקט נרחב היקף בשיתוף קק"ל לנטיעות צופניות בכדי שיהיה מספיק מזון לדבורים". כמו כן ציין מידן, כי בשנה האחרונה נכנסו לענף דבוראים צעירים "אנו מעודדים את הדור הבא להיכנס לענף, שנחשב לענף קשה לתפעול עם השקעות רבות ולמרות זאת, דבוראים חדשים נכנסים לענף באופן שוטף, בעזרת ליווי ותמיכת מועצת הדבש". אמר מידן.

מנתוני מועצת הדבש: דבורת הדבש תורמת באמצעות האבקת הגידולים כ- 3 מיליארד שקלים בשנה לתל"ג החקלאי בישראל . כיום, ישנם בישראל 510 דבוראים המטפלים ב- 120,000 כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ וכ- 80,000 כוורות המשמשות להאבקת גידולים חקלאיים של פירות וירקות. למידע נוסף: אתר מועצת הדבש -www.honey.org.il

הישג מרשים למשלחת הדבוראים הצעירים בתחרות הבינלאומית

בתוך כך, משלחת של דבוראים צעירים שנבחרה על ידי מועצת הדבש לייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית לדבוראים צעירים שהתקיימה בחודש שעבר בסלובקיה, חזרה עם הישג מרשים כשהגיעה למקום השני בקטגוריית 'משלחות מעורבות'.

מועצת הדבש בחרה בשלושה תלמידי כפר הנוער ויצו בניר העמק- אורי שחף, לירן אליהו, וקטרין לוקיאנוב, בני ה- 16, תלמידי כיתה י', לייצג את ישראל בתחרות, שבמסגרת לימודיהם עם גם עובדים בענפי החקלאות ואף עושים בגרות מלאה בענף הדבורים. את המשלחת ליוו איתי אויסטרייכר בוגר התחרות לשנת 2018, ושרון ניר ענבר מורתם.

בקטגוריית 'משלחות מעורבות', חולקו הדבוראים הצעירים מהמדינות המתחרות לקבוצות שונות. קטרין לוקיאנוב צוותה לקבוצה בה דבוראים צעירים ממדינות- קנדה, צרפת, סקוטלנד, סלובניה וניגריה. את קבוצה זו הדריך איתי אויסטרייכר, מאמן הקבוצה הישראלית לאורך שלבי התחרות, שכללו עבודת הכוורת, ידע בתחום, התמודדות עם הטיפול בהם, מיומנויות שימוש בכלי העבודה של הדבוראים וכמובן טעימות דבש. קבוצתם של לוקיאנוב ואויסטרייכר זכו במקום השני ונרשמה התרגשות רבה בקרב המשלחת הישראלית.

מנכ"ל מועצת הדבש זאב מידן: "מדובר בהישג המרשים ביותר, שנרשם עד כה עבור ישראל, בתחרויות הבינלאומיות לדבוראים צעירים. אני מברך את הדבוראים הצעירים, על הזכייה הממלאת אותנו בגאווה גדולה, ומחדדת את ההכרה בענף הדבש החשוב לייצור מזון, ומקרב את דור ההמשך של הדבוראים לענף והעשרת הידע החשוב בתחום. עצם קיום התחרות החשובה מביא עימה את המסר החשוב ביותר- כי על האנושות כולה לשמור על דבורת הדבש ולהגן עליה מפני תופעת ההיעלמות, המסכנת את ייצור המזון שלנו ואת חיי כל בני האדם בעולם כולו".

שרון ניר ענבר, מורה למדעים וחקלאות בכפר הנוער ויצו, שליוותה את המשלחת סיפרה: "הדבוראים הצעירים שלנו, התרגשו מאוד והתמלאו גאווה גדולה כאשר זכו במקום השני. בתחילת התחרות כל משלחת הציגה את מדינתם. חברי המשלחת הישראלית בחרה לשיר את הבה נגילה הפזמון העברי מהמפורסמים ביותר בעולם, שזכה למעמד של שיר עם, עם דגלי ישראל בידיהם, וסחפו את כל משלחות הדבוראים והשופטים לריקוד מרגש של מעגלים" ניר ענבר הוסיפה, כי, איתי, אורי, לירן וקתרין משמשים דוגמה לכל בני הנוער בישראל, כתלמידי מגמת הדבורים הם סוכני השינוי, המקדישים את חייהם לדבורי הדבש הנמצאות בסכנת הכחדה.

תלמידי כפר הנוער מתגוררים בישובים הכפריים הסמוכים אליו, בסביבה ירוקה וחקלאית. בכפר הנוער, לומדים תכנים אקולוגיים, ותכנים הקשורים לבעלי חיים, המשולבים בתכנית הלימודים הקיימת בחטיבה ובתיכון, דבר המסייע לתלמידים לפיתוח מודעות סביבתית ולקיחת אחריות אישית על סביבתו הקרובה לטווח ארוך. פתיחת ענף החקלאות ללימודים בכפר הנוער, באה במטרה להגביר את מודעות התלמידים לנושא חשוב זה, ולהביא את בית הספר, למצב בו יוביל את יישובי האזור להישגים טובים בכל הקשור לשמירת על הסביבה, ובעלי החיים בה. המשלחת הישראלית עברה אימונים והדרכות לפני התחרות בהדרכתם של ד"ר ויקטוריה סורוקר ויוסי קמר ממכון וולקני.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.