האם משרד החקלאות נהג באופן סביר? / איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

איילת רייך-מיכאלי, עו"ד איילת רייך-מיכאלי, עו"ד

חקלאים, וודאי מעניין אתכם לדעת האם ניתן לתקוף בבית משפט החלטה שניתנה לגביכם על ידי גורם במשרד החקלאות (פיצו"ח, השירותים הווטרינריים, הגנת הצומח וכו').

התשובה הינה שניתן אולם אני מבקשת להבהיר לכם כי בהתאם לפסיקה, בתי המשפט אינם נוטים להתערב בשיקול דעתם המקצועי של רשויות המדינה, אלא במקרים חריגים. פסק דין* שניתן לאחרונה (18.3.19) בבית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה דן בסוגיה זו ומפאת חשיבותו ראיתי לנכון לסקור את עיקריו בפניכם.

באותו עניין ייבאה העותרת בוטנים ללא קליפה חיצונית מחברה הודית לצורך ייצור בוטנים מצופים בישראל. אולם, סמוך לאחר הגעתו של המשלוח לישראל הודיע משרד החקלאות לעותרת על עיכוב המשלוח בשל העדר תעודת בריאות תקינה. כל ניסיונותיה של העותרת לתקן את תעודת הבריאות לא קיבלו את אישור משרד החקלאות, וגם בקשתה לערוך במשלוח בדיקות מעבדה בארץ נדחתה. לאחר שהמשלוח עוכב בנמל למעלה משבעה שבועות פנתה העותרת לבית המשפט.

במסגרת העתירה נטען, בין השאר, כי גם אם לא היה בתעודת הבריאות ממשרד החקלאות ההודי כדי לשכנע את נציגי משרד החקלאות בישראל, ראוי היה כי אלו יפעלו בהתאם לתקנה 8(א) לתקנות הגנת הצומח (יבוא צמחים, מוצרי צמחים, נגעים ואמצעי לוואי), תשס"ט -2009 המקנה למפקח מטעם המשרד מספר חלופות, וביניהן להורות על חיטוי המשלוח כולו או מקצתו, ו/או על שליחת המשלוח לבדיקה במעבדה רשמית.

מנגד טען משרד החקלאות כי לא נפל כל פגם בהחלטה על עיכוב הבוטנים, החלטה שהתקבלה תוך הפעלת שיקול דעת מקצועי וראוי. לעניין סעיף 8 לתקנות הנ"ל נטען כי בדיקה לאחר אריזת הבוטנים במכולה אינה מהימנה, ונדרשת פריקת הטובין בארץ, מה שעלול להפיץ את הנגעים, לסכן את הצומח בישראל, ולגרום לפגיעה משמעותית לאדם, לטבע ולבעלי החיים. ביחס לחלופה המאפשרת את חיטוי המשלוח טען המשרד כי אין די בחיטוי כדי להפיג את החשש מהכנסת נגעים בישראל.

בפסק דינו קבע בית המשפט כי אכן, בניגוד למתחייב מתקנות הגנת הצומח, תעודת הבריאות שניתנה על ידי משרד החקלאות ההודי, אינה כוללת הצהרה בדבר חופשיות הטובין מנגעים ספציפיים המוזכרים בתקנות. עם זאת, בהתאם לתקנות, אף אם מצא המפקח כי המשלוח אינו חופשי מנגעים, עדיין עומדות בפניו מספר חלופות, ובין היתר, הוא רשאי להורות על חיטוי המשלוח או על שליחתו לבדיקה במעבדה רשמית.

בית המשפט מציין כי התקנה אמנם מנוסחת כתקנה המעניקה סמכות רשות ("רשאי"), ובכך מעניקה למפקח שיקול דעת, אך ההלכה היא כי יתכנו נסיבות מסוימות בהן סמכות המנוסחת במפורש כסמכות רשות תתפרש כסמכות חובה. ההכרעה בשאלה באילו נסיבות מן הראוי לפרש סמכות מסוימת כסמכות רשות או כסמכות חובה אינה קלה, אולם העמדה המקובלת בפסיקה דורשת בחינה מהותית של סבירות החלטתה של הרשות בהפעלת או אי-הפעלת שיקול דעתה, בשים לב לתוצאותיה של החלטה. בית המשפט קובע כי בנסיבות המקרה, לא ניתן להתעלם מהרושם, כי משרד החקלאות סירב להפעיל את סמכותו מכוח תקנה 8(א) לתקנות הגנת הצומח בנימוק של חשש מהכנסת נגעים לישראל, הגם שמלכתחילה הסמכות לנקוט בחלופות המנויות במסגרת זו מתייחסת למשלוחים שאינם חופשיים מנגעים או שהיה לדעתו של המפקח חשד סביר כי המשלוחים נגועים בנגעים מסויימים.  

בענייננו, ועל רקע תעודות הבריאות שהוצגו על ידי העותרת ואשר הונפקו על ידי משרד החקלאות ההודי –הגם שאין הן עומדות כאמור בדרישות תקנות הגנת הצומח, יש בהן כדי להפיג את החשש המקדמי בדבר היותו של המשלוח נגוע בנגעים. לכן, משמתקין התקנות נתן בידי המפקח את הסמכות לנקוט בהליך בדיקה ו/או חיטוי ביחס למשלוחים נגועים, הימנעות נציגי המשרד מלהפעיל סמכות זו לגבי המשלוח הנוכחי לגביו הוצגו כאמור תעודות בריאות השוללות קיומם של נגעים כלשהם, אינה מידתית ואינה עומדת במבחני הסבירות.

בית המשפט קובע כי במקרה הנדון, עולה כי משרד החקלאות כלל לא שקל הפעלת סמכותו מכוח סעיף 8(א) לתקנות, ואף לא הוכיח את הסיכון הכרוך מבדיקת הטובין ו/או חיטויים, ודומה כי החלטתו ניתנה באופן שרירותי, מבלי ששקל למצוא פתרון מידתי המתיישב עם נסיבות המקרה, ואשר היה בו כדי למנוע את התוצאה הקשה של סירוב שחרור הטובין לידי העותרת.

לאור האמור לעיל העתירה התקבלה ובית המשפט התיר את שחרור הבוטנים של העותרת, בכפוף לכך שיישמר בידי משרד החקלאות שיקול דעת האם להעמיד את הטובין לבדיקה במעבדה מוסמכת ו/או לחילופין להורות על חיטוי הטובין כולם או חלקם, והכל כפי שתמצא לנכון, תוך זמן סביר, בהתחשב במכלול הנסיבות, ובמימון העותרת.

* עת"מ (מינהליים חי') 6676-03-19 סובחי נח'לה ובניו בע"מ נ' מדינת ישראל - משרד החקלאות ופיתוח הכפר (פורסם בנבו, 18.03.2019)

* המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לפסקי דין בנושאים:

ֿדיני שליחות אגודה קהילתית אגודות שיתופיות אגרסקו אחריות נושאי משרה איכות הסביבה אי תחרות אנרגיות מתחדשות אפליה כלפי נשים ארגון מגדלי העופות ארנונה אשראי בוררות בחירות בחירות לועד הנהלה בטיחות בעבודה ביטול בן ממשיך ביצים בית מקצועי בן ממשיך ברית פיקוח גודל הנחלה דגי נוי דיני חוזים דיני מכרזים דיני נזיקין דיני עבודה דמי פיתוח הארכת חוזה חכירה הורשת זכויות החלטה 737 החלטה 979 החלטה 1101 החלטה 1261 החלטה 1265 החלטה 1524 החלטה 1547 היוון היחידה השלישית היטל השבחה הסגת גבול הסוכנות היהודית הסכם בין יורשי נחלה הסכם משולש הסכמי פיתוח העברת זכויות הערכת שווי הפקעות הפרשות לפנסיה הקצאות קרקעות חקלאיות הקצאת מגרשים הרחבות הרמת מסך השבות מקרקעין השכרת בתי מגורים השמדת תוצרת חקלאית התיישבות התיישנות ועדות ביקורת ועדות קבלה ועד מקומי ועד קהילה ועדת השגות ותמ״ל זכויות בחלקת המגורים זכויות היסטוריות זכות עיון במסמכי אגודה חובת השבה למעסיק חוזה חכירה חוכר לדורות חוק ההתיישבות חיוב בגין שירותים קהילתיים חכירה חכירה לדורות חלופת האגודה חלף היטל השבחה חקלאות טיפול בבעלי חיים ייבוא וייצוא ירושת משק חקלאי כתב הודאה וסילוק כתבי שיפוי לולים לשון הרע מדור משפטי מדור עסקי מועצות אזוריות מיסוי מיסוי מקרקעין מיסי קהילה מכסות ביצים מכרזים מניות תנובה מסך התאגדות מס מעסיקים מס רכישה מס שבח מערכת המשפט מקרקעי ישראל משבצת משק עזר משרד החקלאות נזיקין נחלה נפוטיזם סדר דין סדרי דין סילוק יד במקרקעין סמכויות בית דין לעבודה סמכות שיפוט סעיף 114 לחוק הירושה סעיף 197 עובדים זרים עובדים פלסטינאים עיגון זכויות ערבון ערבות ערעור על החלטות הרשם פדיון חופשה פינוי מאדמות מינהל פיצוי בגין גריעת שטחים מהמשבצת פיצוי בגין שימוש חורג פיצוי יורשים פיצויי סבל פיצויי פיטורין פיצול נחלה פירוק אגודה שיתופית פירוק שיתוף במקרקעין פלישות חקלאיות פנסיה פקיעת חברות קבורה קורונה קיבוצים קליטה קנאביס קנביס רפואי קניין רוחני קרקע קרקע תפוסה רישוי עסקים רישום זכויות רשות מקרקעי ישראל רשם האג״ש שיוך דירות בקיבוצים שיוך נכסים שימושים חורגים שינויי יעוד שעות נוספות תביעת דיבה תחנות דלק תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תנאי מקפח בתקנון תנובה תקנון אג״ש תרבות וחינוך תשלומים לאגודה קהילתית

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.