משרד החקלאות מפרסם את תמונת המצב באספקת מזון מהחי ומהצומח

12 נוב 2023 המחברת/ת:
ירקות בסופר ירקות בסופר Adobe Stock

בחודש אוקטובר נרשם שיא ישראלי בכמות הביצים שנאספו מהמגדלים בחודש אחד, בהיקף של 220 מיליון ביצים(!), וזאת למרות המלחמה.

יחד עם זאת ולאור משבר כוח האדם, הפוקד את החקלאות, צופה משרד החקלאות ירידה בייצור המקומי של ירקות טריים בחורף ביחס לשנים רגילות.

כחלק מהערכות המצב היומיות השוטפות בחמ"ל המשרד,  עורכים מידי יום גורמי המקצוע במשרד סקירה מקיפה של השוק לטובת שיקוף ענפי המזון השונים של תוצרת טרייה. הסקירה נועדה על מנת למצוא פתרונות נקודתיים בעת הצורך, לשמירה על רציפות תפקודית לאורך שרשרת האספקה ולשמירה על ביטחון המזון הישראלי. כמהלך ליישום שקיפות למול הציבור, המשרד מפרסם את צפי אספקת התוצרת הטרייה מן החי ומן הצומח.

בענף הביצים, כ-70% מלולי המטילות של ישראל מרוכזים בגליל ובגולן, והם מייצרים כמיליארד ו-600 מיליון ביצים בשנה – כ-73% מסך התוצרת הארצית. סך האספקה עמד על כ-40 מיליון ביצים בשבוע, בנוסף, בחודש אוקטובר נרשם שיא ישראלי אי פעם בכמות הביצים שנאספו מהמגדלים בחודש אחד, בהיקף של 220 מיליון ביצים(!), וזאת למרות המלחמה.

בענף הפטם, בלולי הפטם יש עופות די והותר. נכון לעת זו, בעקבות המצב הביטחוני נפגעו מספר מצומצם של לולים, שתי משחטות לא פועלות, וישנו חוסר בעובדים במשחטות שרובם מגיעים בשגרה משטחי יו"ש. ולמרות זאת, קצב השחיטה עומד מעל הביקוש היומי, ולכן לא צפוי מחסור. המשרד פועל נקודתית למתן מענה שיאפשר את המשך אספקת הביקוש לעוף טרי.

בענף החלב, כל הרפתות עובדות, למעט הרפת בכיסופים, שאת הפרות בה פינו לרפת אחרת. יחד עם זאת, איסוף החלב מעוטף עזה עומד על כ-60% מגובה האספקה בימים רגילים, ולמרות זאת אספקת החלב הגולמי מספקת את כלל הביקוש המקומי.

בתוצרת מן הצומח לשם שמירה על רציפות אספקת המזון לציבור, המשרד מעודד צריכה, בראש ובראשונה, מתוצרת מקומית, שתושלם באמצעות ייבוא. בעונה זו בירקות, ככלל ישנה כעת אספקה מלאה וסדירה של ירקות מתוצרת מקומית לרבות השלמות מיבוא.

לאור המחסור בידיים עובדות ושטחי גידול תחת אש ישנים קשיים בעיבוד והכנת שטחים חדשים ליבול בתקופת החורף. לאור זאת צפויה ירידה בייצור המקומי של ירקות בחורף ביחס לשנים רגילות. משרד החקלאות פועל בנחישות למציאת פתרונות לחיזוק החקלאים והחקלאות המקומיים, ביניהם: גיוס עובדים חדשים ומתנדבים והכנת שטחים חדשים. כמו כן המשרד נערך להבטחת אספקת תוצרת ממקורות שונים.

משרד החקלאות נערך לסייע ככל הניתן באספקה ובהנגשה של המזון הטרי לאוכלוסייה. המשרד ממשיך לקיים הערכות מצב שוטפות, ולעקוב אחר השינויים בשוק, ויעדכן את הציבור ככל שיידרש. משרד החקלאות מפרסם ומעדכן מידע כל הזמן באתר המשרד, וכן מעמיד לרשות הציבור הרחב פורטל המיועד לעדכונים השוטפים בכל הנוגע למלחמת חרבות ברזל, ואת מוקד משרד החקלאות, בטלפון: 6016*. 

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.