משרד החקלאות מציג את כמויות ומחירי התוצרת הטרייה שנמכרו ברשתות בשבוע המלחמה הראשון

18 אוק 2023 המחברת/ת:
תוצרת טריה תוצרת טריה

לא נרשם מחסור בתוצרת טרייה ברמת המאקרו • עלייה של כ-5% במחיר לצרכן של ירקות • עלייה חריגה בצריכת ביצים וחלב לנוכח בהלת המלחמה

מניתוח החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות על פי נתוני "סטורנקסט", עולה כי בשבוע הראשון למלחמה ביחס לשבוע שקדם לו נרשמה עלייה של 5%-10% בצריכת מזון טרי במחלקות השונות, למעט בצריכת ביצים וחלב, בהם נרשמה עלייה של כ-40% וכ-30% בהתאמה.

 כלכלני המשרד מסבירים כי בהלת המלחמה הובילה את הציבור לצרוך יותר מהרגיל. על כל פנים, לא נרשם מחסור בתוצרת הטרייה ברמת המאקרו, ברמת הפרט לעיתים הצרכן חווה מחסור על המדף לאור "ההתנפלות" על המדפים וחיסול המלאי בחלק מהמוצרים. במחלקות הירקות עלתה הצריכה ב-7%, בפירות ב-10%, בבשר בקר ב-5% ובעוף טרי הצריכה נותרה ללא שינוי.

באשר למחירי המזון, נרשמה עלייה ממוצעת של כ-5% במחירי הירקות ברשתות השיווק. מבין הירקות, שיעור עליית המחירים הגבוה ביותר נרשם בכרוב (13%), אחריו בגזר (12%) ובמלפפון (11%). מחירי העגבניות הטריות עלו בממוצע בכ-7%. לעומתם, נרשמו ירידות מחירים בבשר בקר בשיעור ממוצע של 9% ובפירות הטריים בשיעור ממוצע של כ-3%. בשאר מחלקות התוצרת הטרייה – ביצים, חלב לשתייה ועוף – המחירים נשארו זהים לשבוע שקדם ללחימה.

לשם שמירה על רציפות אספקת המזון לציבור, המשרד מתגבר מתחילת הלחימה את התוצרת המקומית באמצעות ייבוא. מפקחי משרד החקלאות ממשיכים גם בעת הזו לפעול תחת אש בנמלי הים של אשדוד וחיפה, בנתב"ג ומעבר הגבול עם הירדן, במטרה לשחרר את הסחורות המתקבלות. מתחילת הלחימה טופלו ושוחררו מהנמלים כ-10,300 טון של פירות וירקות, המשווקים כבר בחנויות לציבור הרחב.

אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר: "מתחילת הלחימה, נקטנו מספר צעדים שהתבררו כחיוניים לשמירה על רציפות תפקודית לכל אורך שרשרת אספקת המזון, כדי להבטיח מזון טרי ובריא לכל בית בישראל. אני  מקיים מספר הערכות מצב מדי יום, בהן אנו מנטרים את מצב השוק ומקבלים החלטות בהתאם.  גם בשעות אלו, עובדי המשרד פועלים בכל הזירות כדי ליישם את החלטות מצב החירום ולענות על כל צורך שעולה מהשטח, בין אם מול החקלאים, הצרכנים והיבואנים. אני שב ומזכיר כי מוקד השירות של משרד החקלאות זמין לכל פנייה 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע, בטלפון 6016*".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.