משרד האוצר חייב לעצור מיידית את הפעימה השלישית של הורדת המכסים; על המדינה לפעול לשיקום החקלאות הישראלית ביישובי העוטף ובישראל כולה

18 אוק 2023 המחברת/ת:
חקלאות בעוטף עזה חקלאות בעוטף עזה

לאורך כל שנות קיומה של מדינת ישראל ישבו החקלאים בגבולות המדינה והיו כחומה בצורה הניצבת בפני אויבנו. גם באירועי יום שבת הנוראית, 7 באוקטובר, חקלאי ישראל יחד עם תושבי העוטף, היו בקו הראשון של הלחימה. 

כעת, חקלאי הנגב המערבי נקלעו למצב קשה ובלתי אפשרי. כמו תושבי העוטף כולם, חקלאים רבים, וכך גם עובדיהם, נרצחו, נחטפו, נפצעו או שהינם בגדר נעדרים. גם חלק מהשטחים החקלאיים ניזוקו קשות ובתוך כך רפתות, לולים, מטעים ושדות נפגעו. לחלק מהשטחים החקלאיים לא ניתן לגשת מאז הלחימה ובחלק מהשטחים אליהם ניתן לגשת, קיימת בעיה של שינוע התוצרת ושל ידיים עובדות. מדובר במצב חמור שמביא אותנו כפסע מפני מחיקת החקלאות בשטחי העוטף וצפון הנגב. חקלאי העוטף מחרפים נפשם בימים אלה בניסיונם להגיע לשטחים החקלאיים ולהציל את האדמות.

מנגד למחויבותם הגדולה של חקלאי ישראל, לאורך השנים מדינת ישראל הזניחה את החקלאות הישראלית ואף ביצעה צעדים שפגעו בה, הכל בשם ולמען הייבוא, שכבר הוכח שאינו מצליח לטפל ולו במקצת בבעיית יוקר המחייה. בתחילת 2024 אמורה להיכנס לתוקף הפעימה השלישית של הורדת המכסים – צו שנחתם בראשית 2022 וכלל גם תמיכה ישירה בחקלאים. התמיכה לא הגיעה מעולם אך הורדת המכסים ממשיכה להתבצע ולפגוע במפעל הציוני החשוב של ישראל – החקלאות הישראלית. אנו מקווים שבימים אלה ממש מקבלי ההחלטות יתעוררו, יעברו את תהליך ההתפכחות הכה חשוב ויבינו סוף סוף את החשיבות שיש בחקלאות הישראלית ובישיבתם של החקלאים על גבולות המדינה.

אנו קוראים לממשלה לעצור מיידית את הפעימה השלישית של הורדת המכסים, שמשמעותה פגיעה אנושה וישירה בחקלאי יישובי העוטף וחקלאי ישראל בכלל.

בימים קשים אלה, מדינת ישראל חייבת לשלוח מסר של תקומה! עידוד השקעות בחקלאות הישראלית ושיקום מיידי של המפעל הציוני ביישובי העוטף ישלח בדיוק את המסר הזה. מדובר בהשקעה שתועיל למשק הישראלי בשגרה אבל תציל אותו בשעת חירום. באמצעות חיזוק החקלאות הישראלית, יוכלו חקלאי ישראל לייצר כמות מספקת של תוצרת חקלאית לאזרחי מדינת ישראל ואף לייצר עודפי ביקוש שיתורגמו לייצוא.

לצערנו, לאורך השנים ההחלטות על הורדת מכסים והסרת מגבלות הייבוא פגעו קשות בחקלאים המקומיים שאיבדו את האמון ואת הוודאות שהם זקוקים לה על מנת להמשיך ולייצר. יתרה מכך, חלק גדול של תוצרת חקלאית מיובאת כיום ממדינות שבימים אלה ממש נוטות לתמוך באויבינו ועשויות להחליט שהם עוצרות את הייבוא למדינת ישראל. זאת, בנוסף למשבר האקלים והעובדה שכל מדינות העולם מתמודדות עם משבר מזון, מחייבים את המדינה לפעול מיידית למען שיקום, פיתוח והשקעה בחקלאות הישראלית ולמען ביטחון המזון של אזרחי ישראל.

בנוסף, מאז החלה הלחימה שבים ועולים החששות בנוגע למחסור בתוצרת חקלאית. אנו מבקשים להרגיע את הצרכנים כי למרות שיש לא מעט קשיים באזורי הקרבות וככול שאנו יכולים לצפות, לא צפוי מחסורבתוצרת חקלאית. להתאחדות חקלאי ישראל יש אחריות ומחויבות כלפי אזרחי מדינת ישראל ועל כן לא נתנגד לייבוא מוגבל באם יסתמן מחסור מוכח בתוצרת חקלאית. יתרה מכך, אנו רוצים לפנות למשווקים – אין כל אמתלה להעלאת מחירים דווקא בתקופה קשה זו. מחירי התוצרת החקלאית, גם זו המיובאת, הינם שקופים וידועים לכל. אנא מכם – אל תנצלו את המצב הקשה אליו נקלעו אזרחי מדינת ישראל.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.