עו״ד דוד בסון: ⁨הארכת חוק הותמ"ל משרתת את החרדים על חשבון החילונים⁩

16 יונ 2020 המחברת/ת:

הארכת תוקפו של הותמ"ל במתכונת המוצעת על ידי השר דרעי, תפורה למעשה למידותיהם של החרדים ואין בינה ובין תכנון דבר וחצי דבר.  החוק פוגע בזכויותיהם של החילונים ומפלה את בעלי הקרקעות הפרטיים בצורה גסה!

החוק מאפשר לחרדים לתכנן ולבנות קרקע פרטית, חקלאית ומעובדת - לטובת ישובים חרדים אך מונע מחילונים לתכנן על קרקע פרטית שלהם, במתווה המהיר של הותמ״ל, ולמעשה יביא להקפאת התכנון באזורי הביקוש ולעלית מחירים.

החוק כזכור במתכונתו הקיימת הסמיך את הותמ"ל לתכנן רק על קרקע ציבורית ולא על קרקע פרטית ,אך החריג ישובי מיעוטים, ואיפשר להם לתכנן גם בקרקע פרטית.

במסגרת התיקונים לחוק בשנת 2017 - כשהבינו שהחוק לא משרת את מטרתו - ניתנה הסמכות לותמל לתכנן פינוי-בינוי בקרקע פרטית עירונית וכן לכאורה הוספה אפשרות לתכנן על קרקע פרטית , המורכבת מבעלים רבים. בפועל , המגבלות בהקשר תיקון זה ,כגון העובדה שניתן לתכנן עליה לפחות 750 יחידות דיור, גרמו לכך שבפועל לא תוכננו פרויקטים על קרקע מרובת בעלים פרטית.

על פי דוח הותמ"ל הוכרזו עד היום שישה מתחמים על קרקע מרובת בעלים בערים הרצליה, תל אביב – יפו, חדרה ורחובות. רק 2 תכניות נמצאות בהליכים סטטוטוריים (מתוך 66 שהותמ"ל אישרה) ובהן כ-11 אלף יחידות דיור (מתוך 226 אלף יח' דיור שהותמ"ל תיכננה עד כה).

למעשה עד היום רק רמ"י, הרשויות המקומיות ומגזר המיעוטים יכלו ליזום תכנון במסגרת הותמ''ל בקרקע שלהם , וכעת תזכיר החוק שיזם השר דרעי אמור להרגיז כל אזרח חילוני במדינה ,לאור העובדה שהוא מציע שרק לחרדים ולערבים מותר לתכנן על קרקע פרטית.

בנוסף שונתה ההגדרה של "קרקע מרובת בעלים", כך שניתן יהיה לתכנן על קרקע שאינה בישוב ערבי או חרדי ושאינה מיועדת לפינוי-בינוי, 2,500 דירות לפחות וזאת רק במידה שהמדינה חפצה ביקרה של התכנית.

עו"ד בסון מזכיר כי בעבר, בהיותו שר פנים צעיר כשאריאל שרון היה שר הבינוי והשיכון יזמה הממשלה את הול''לים, שאיפשרו את קליטת העליה מברה"מ והצילו את המדינה, אז יכלו בעלי קרקעות פרטיות לתכנן במסגרת הועדה תכנית לבניית מינימום של 200 יח''ד.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.