הצעירים יצילו את החקלאות הישראלית

23 מרס 2020 המחברת/ת:

אתמול נחתם הצו המאשר התנדבות של נוער מגיל 18 ומעלה  בחקלאות. מדובר בצעד חיובי דרמטי עבור החקלאים והחקלאות בישראל שיאפשר  לתגבר משמעותית את הסיוע לאלפי משקים חקלאיים אשר נקלעו למחסור בידיים עובדות בשל עזיבת העובדים התאילנדים והסגר שהוטל על העובדים הפלסטינים, להגדיל את היצע המתנדבים אשר יסייעו להם לטפל בפירות והירקות הנרקבים בשדות ללא עובדים שיכולים לבצע קטיף ולטפל ביבול.

לפי נתונים שפרסמה מועצת הצמחים, מאז תחילת משבר הקורונה עונת הקטיף הנוכחית חסרה 2,700 ידיים עובדות. המחסור נוצר בשל יציאתם מהארץ וביטול אישורם לכניסה לארץ של 15 אלף פועלים תאילנדים ו5,000 פועלים פלסטינאים אשר נמצאים עתה בסגר. העדרן של קבוצות פועלים אלה, אשר איישו את ענף הקטיף, שגם בעיתות שגרה חסרות ב- 16,000 ידיים עובדות, עם 60% מהקטיף שנקטף עד כה. כיום, כך על פי נתוני המועצה, נותרו בשדות ועל העצים 20 אלף טון אבוקדו המכומתים ל20-  אלף ימי עבודה, 20 אלף טון בננות המכומתים ל- 4,000 ימי עבודה, 40% מההדרים שלא נקטפו המכומתים שהם 400 אלף טון או 103 אלף ימי עבודה ו260,000 ימי דילול וגיזום עצים ושיחים לצורך יצירת פירות גדולים. לקטיף

הצו הנוכחי, שנחתם באמצעות המרכז הלאומי לסיוע אזרחי סייע,  אשר סייעו בקידומו ואישורו,  מאפשר לבני נוער מגיל 18 ומעלה, להתנדב בעבודה חקלאית בלי לעבור על תקנות הבריאות ולסכן עצמם בהדבקות. ואכן, מנתונים שנאספו על ידי אפליקציית סאנדו, פלטפורמה חברתית מבית השומר החדש המחברת בין חקלאים ומתנדבים בחקלאות, ניכרת עלייה משמעותית בבקשות חקלאים לידיים עובדות בהתנדבות לקטיף בכל רחבי הארץ.

לפי תקנות הצו, הצעירים יעבדו בקבוצות מתנדבים בהתאם להוראות המתעדכנות של משרד הבריאות, תוך שמירה על 2 מטרים מרחק האחד מהשני. המשתתפים יקפידו כמובן על שמירה כללי ההגיינה של שטיפת ידיים מרובה, אלכוג'ל, הצטיידות במסיכות וכפפות וציוד נוסף אשר יכול להקטין את סכנת ההדבקות. ההתנדבות היא לתקופה של 10 ימים ברצף על מנת למנוע תנועה ותחלופה שתגרום למתנדבים לבוא במגע על אנשים מבחוץ בעת התחלופה.

הצעירים יצטרפו לאלפי המתנדבים שהתנדבו רק השבוע אצל מאות חקלאים ברחבי הארץ והצילו כבר מאות טונות של ירק ופרי.  הייתי כותבת במקום, נוסף על הצעירים, ניכרת עלייה דרמטית של מתנדבים בקרב אנשים רבים שיצאו לחל"ת ומחפשים להיות משמעותיים במצב הנוכחי מאשר להישאר בבית. משהו כזה.

יואל זילברמן מנכל השומר החדש: אתמול קיבלנו בשורה חשובה ביותר למדינת ישראל כולה, משרד החינוך מאפשר כעת לצעירי ישראל לעסוק בהצלת המזון של המדינה, בקטיפים של פירות ושל ירקות בכל רחבי הארץ, תחת ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות. יש לכך משמעות אדירה במצב שבו החקלאים חווים משבר אדיר של מחסור בידיים עובדות המאיים באופן מסוכן וישיר על המזון של אזרחי מדינת ישראל ועל האפשרות של חקלאי ישראל לעבור את משבר הקורונה. מי יתן והמהלך הלאומי הזה יהיה גם סממן לשינוי אווירה ומחשבת פתרונות שתסמן את תחילתו של סיום המשבר!

"בתקופה בה מנועים מלצאת מזה תקופה ארוכה, צו כזה הוא הצלה של ממש" אומרת בתאל אסולין מנכ"לית מיזם סאנדו, רשת חברתית המחברת בין מתנדבים  לחקלאים.  "הצו מגדיל את מאגר המתנדבים אשר יכולים לסייע להציל את החקלאות הישראלית בתקופה כזו ומנגד מסייע גם לצעירים לצאת מבתיהם לאוויר הפתוח תוך אפשרות לתרום לעבודה ציונית של ממש".

אודות SunDo

http://sundoapp.co/Share סאנדו הינה רשת חברתית מבית השומר החדש,  המחברת בין מאות חקלאים ברחבי הארץ לאלפי מתנדבים שמחפשים לעשות טוב לאדמה ולסביבה.

סאנדו מאפשרת לכל חקלאי

לפתוח את המשק שלו למתנדבים - החקלאים מפרסמים דרישה לידיים עובדות והמתנדבים בוחרים מתוך שלל הפעילויות איפה הם מעוניינים להתנדב.

סייעה למאות חקלאים באמצעות אלפי מתנדבים שנתנו מעל 7,000 ימי סיוע ברחבי הארץ. זו מהפכה אמיתית.

עוד לפני המשבר האחרון סייעה סאנדו באמצעות אלפי מתנדבים למאות חקלאים בזמן חירום שנתנו מעל 7,000 ימי סיוע שהצילו מטעים ושדות רבים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.