פתרונות מדעיים לחקלאים הוצגו בכנס הנוטעים בראש פינה

02 ינו 2020 המחברת/ת:
שמעון זית, חיה רק יהלום ומשה ברוקנטל שמעון זית, חיה רק יהלום ומשה ברוקנטל

תחת הכותרת 'ענפי נשירים לחורף 2019-2020.' התקיים הכנס המדעי השנתי, לזכרם של חנה ואבשלום שוורץ ז"ל, בהשתתפות מנהלי ארגונים, חקלאים, מדריכים וחוקרים מהגליל והגולן ביוזמת מו"פ צפון בשיתוף החברה לפיתוח הגליל, מכון המחקר מיגל, מועצת הצמחים ושירות ההדרכה של משרד החקלאות.

חיה רק יהלום, מנהלת מו"פ צפון ברכה את קהל המשתתפים ואמרה כי חוקרי המו"פ חדורי תחושת שליחות ומסירות ונחושים להעניק מענה לכל אחד מהענפים החקלאיים באזור. "אנחנו מוכוונים למצוינות מדעית ולמחקר יישומי אשר יסייע לחקלאים ויספק להם פתרונות מול כל הבעיות והצרכים העולים מהשטח".

משה ברוקנטל, מנהל ענף הפירות במועצת הצמחים אמר בכנס כי ענף הפירות ישקיע בשנת 2020, כ- 25 מיליון שקלים במחקר ופיתוח, מתוכם 9 מיליון שקלים יגיעו מהיטלים אותם משלמים המגדלים. "כנסים מסוג זה מהווים אבן דרך לסיכום השנה החולפת ופלטפורמה למבט קדימה אל השנה שתבוא. אנחנו צריכים לעבוד יחד בצורה מערכתית, כדי לטפל בכל המשימות והאתגרים המונחים לפתחנו, כאשר החקלאים עצמם הם הכוח המניע לעשייה", אמר ברוקנטל.  

בכנס הוצגו מגוון מחקרים עכשוויים הנערכים על ידי חוקרי מו"פ צפון לשיפור התפוקה והרווחיות של הענף ולייעול והקלה בעבודתם של החקלאים. תוצאות מחקר חדש לשיפור רמות הצבע האדום ואיכות הפרי בתפוחים מזני סטרקינג ופינק ליידי, נחשפו לקהל המשתתפים על ידי חוקר מו"פ צפון ד"ר עומר קראין. ד"ר קראין וצוותו בחנו בארבעה מטעים קיימים של קיבוצים בגליל ובגולן, שיטות שונות לעיצוב מחדש של העצים ושל המטע, כך שכל פרי ייחשף ליותר אור, מה שישפר את צבעו ואיכותו.  פרופ' רפי שטרן, חוקר מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, הרצה אודות המחקר שניהל במשך שנים ובמסגרתו הצליח לפתור את בעיית הסדקים בזן התפוח פינק ליידי, שפגעה קשות ביבול בישראל ובמדינות נוספות ברחבי העולם. במחקרו המעמיק ופורץ הדרך גילה פרופ' שטרן כי ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר בשלבים הראשונים של התפתחות הפינק ליידי, כך הסדקים רבים יותר והציע לשפר את מבנה קליפת הפרי באמצעות התוסף הטבעי "ציטוקינין", שאכן פתר את הבעיה לשביעות רצונם של המגדלים.

בין ההרצאות בכנס שהתקיים בסינימטק ראש פינה: "מדדי הבשלה לקטיף אגסי קוסטיה", מפי: ד"ר דני גמרסני מהמעבדה לאיחסון, מיגל; "סיכום כלים להתמודדות עם דמטופורה", מפי: ד"ר מרי דפני - ילין, מו"פ צפון; "מבחן כנות תפוח מרסנות", מפי: שרוליק דורון, מו"פ צפון; פרויקט ממשק עשביה במטעים, מפי: יונתן אברהמס, משרד החקלאות; "מדדים להערכת כושר ההשתמרות של דובדבן", מפי: ד"ר שאול נשיץ מהמעבדה לאחסון, מיגל; "בלבול עש תפוח וכלי ניטור – מסקנות ראשוניות", מפי: ד"ר רקפת שרון, מו"פ צפון ועוד. חלקו השני של הכנס יתקיים בראש פינה ב – 14 בינואר 2020 ובו יוצגו מחקרים נוספים בתחום העצים הנשירים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.