תפוחים ורימונים לראש השנה: במו"פ צפון והחברה לפיתוח הגליל פיתחו ואקלמו זני פטנט חדשים של רימונים ותפוחים

26 אוג 2018 המחברת/ת:

ענפי התפוח והרימון בישראל ממשיכים להתפתח ולהצעיד את החקלאות הישראלית לקדמת ענף החקלאות העולמי. רגע לפני ראש השנה, טעימת תפוח בדבש וגרגירי הרימון בסדרת ברכות החג, במו"פ (מחקר ופיתוח) צפון של החברה לפיתוח הגליל, מציגים את הזנים החדשים- 'זני הפטנט', שעברו תהליך בחינה ואקלום במשך שנות מחקר בחלקות ניסויעל ידי חוקרי החברה לפיתוח הגליל.

החוקרים והמגדלים מחפשים כל העת אחר זנים חדשים, זנים המתאימים לאקלים המשתנה ולצרכים החדשים, טעימים יותר, יפים יותר ופוריים יותר מהקיימים. על פי נתוני החברה לפיתוח הגליל ומועצת הצמחים, יבול התפוחים השנה הינו כ- 120 אלף טון, כשאזורי הגידול העיקריים הם הגליל והגולן. 

כמו כן, בישראל מגדלים רימונים על שטח של כ- 25 אלף דונם, בעיקר מהזן "וונדרפול", כשהיבול נאמד על כ- 65,000 טון, כ- 40% ממנו מיועד לייצוא לשווקים ברחבי העולם.

אלקנה בן ישר, מנהל מו"פ צפוןאמר: "במחלקת המחקר והפיתוח של החברה לפיתוח הגליל עוסקים בפיתוח אקלום והחדרת זנים חדשים ואיכותיים מכל העולם, לשיווק בישראל. הפעילות משתרעת בכל חוות המחקר בצפון. הזנים החדשניים הוצגו למגדלים, אליהם נעביר את הידע לגידול עתידי של הפרי במטעי הפרי בגליל ובגולן כחלק מהפעילות לחיזוק החקלאות וסיוע לחקלאים".

הזנים החדשים טופחו על מצעי קרקע איכותיים שפותחו על ידי מכון המחקר והפיתוח של חברת טוף מרום גולן ובטיפול ובחינה של אגרונום החברה יוני אוסרוביץ, כך שכל מצע מותאם לצורכי הגידולים השונים ולאקלים המשתנה באזורים השונים בארץ, כחלק מפעילות חברת טוף מרום גולן ליצר התאמה מקסימלית בין הרכב מצעי הגידול לגידול עצמו וכך למקסם את הצלחת הגידול.

עמוס לוין, סמנכ"ל פיתוח חקלאות בחברה לפיתוח הגליל ויו"ר שולחן התפוח במועצת הצמחיםהוסיף: "ראש השנה, שיא עונת התפוחים, יש לנו בגליל ובגולן תפוחים טעימים, איכותיים, יפים ובריאים, הגדלים בכמויות שיא. אנחנו גאים בחדשנות המביאה בשורה לענף ולחקלאות. עלינו להתגאות בהישגי מו"פ צפון העמלים על פיתוחים חדשים, כדי לייצר כמות פרי מיטבי ואיכותיים במיוחד לחך הישראלי. למרות החום, טיב התפוחים השנה מעולה וזו הוכחה עסיסית וטעימה להישגיהם". שמעון זית, מנהל תחום נשירים וכרם במו"פ צפון הוסיף, כי הזנים החדשים המגיעים לארץ, נבדקים על ידי השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות: "אנו בוחנים את הזנים בחלקות סגורות בגליל העליון ובגולן, לאחר שנים של בדיקה מעמיקה הזנים הנבחרים מוצעים לחקלאים".

זני התפוחים הבולטים שעברו בהצלחה את השלבים המוקדמים בניסוי:

Pinkgold" פינק-גולד- זן פטנט המשדרג את ה'פינק ליידי' המוכר. מכיל רמות סוכר גבוהות במיוחד המעניקות לתפוח מתיקות רבה. צבעו צהוב עם 30% כיסוי ורוד.

"ניקולאי"-'התפוח של סינדרלה' התגלה ע"י ניקולאי סילנדר ז"ל מקיבוץ מרום גולן. תפוח בצבע בורדו, טעים מתוק ועסיסי. דומה לזן סטרקינג. מקבל את הצבע מאד מוקדם. יהיה על המדף בעוד שנתיים.

"דאלינט"- זן צרפתי, פרי גדול במיוחד ומתוק מאד, בעל צבע סגול כהה.

"אדמס"-זן שהחוקרים איתרו בארה"ב ואקלמו בארץ, עסיסי במיוחד. לאדמס צבע אדום עז בכיסוי מלא, והינו זן המבשיל במהלך חודש ספטמבר. 

"אורורה"- הזן במקורו מקנדה. צבעו צהוב-לבן ובעל ניחוח וטעם של הזן המתקתק גאלה. הבשלה במחצית השנייה של אוגוסט. זן הבשלה מוקדמת ייחודו זן בטעם של הזן גאלה, טעים ומתוק אבל בצבע צהוב לבן ולא בשני צבעים ורדרדים כמו הגאלה. הזן נבחן שנה שלישית. הזן המתוק ביותר שצבעו צהוב.

זני הרימון החדשים ומרחיבים את ענף הרימון הנמצא בצמיחה:

זן 'עמק'- זן בעל טעם מתוק במיוחד. נמצא, כי הוא מבשיל באקלים הישראלי החל מתחילת חודש אוגוסט. צבעו חיצוני והפנים של זן זה אדום במיוחד ונמצא כזן איכותי המתאים גם לייצוא למדינות אירופה השונות.

'נטע'- זן הנמצא בתהליך איקלום בארץ, מבשיל מוקדם יחסית, כבר לקראת סוף חודש יולי. צבעו מבפנים ומבחוץ אדום כהה. בעל מתיקות רבה  ונחשב לרימון רך מאוד.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.