עדכון שפעת העופות - צוותי המקצוע של משרד החקלאות משיבים את ניהול האגמון לאחריות קק"ל, בתום שבועיים של מבצע סבוך

11 ינו 2022 המחברת/ת:
עדכון שפעת העופות -  צוותי המקצוע של משרד החקלאות משיבים את ניהול האגמון לאחריות קק"ל, בתום שבועיים של מבצע סבוך צילום: קק"ל

עובדי משרד החקלאות פינו למעלה מ-95% מבעלי החיים המתים במקום, המונים כ-8,000 עגורים. במשרד החקלאות מציינים כי מעבר לפגיעה הקשה והכואבת בכמות כל כך גדולה של עופות בר, האירוע הוא פגיעה בטבע ובסביבה

שר החקלאות, עודד פורר: "מתוך הבנה שרק גוף אחד מקצועי יכול לנהל אירוע קשה זה, ובשיתוף פעולה עם כל הגופים הנוספים, צוותי משרד החקלאות פעלו במטרה למגר את השפעת שעלולה הייתה להביא לפגיעה רחבה עוד יותר בבעלי החיים ואפילו בציבור הרחב. לצוותי משרד החקלאות יש את הניסיון והמומחיות לטיפול בעופות לנוכח אירועי שפעת בשנים הקודמות. הצוותים שעזבו את האגמון עבדו ללא הפסקה וביצעו את משימתם בהצלחה. האירוע קשה שהביא למותם של אלפי חיות בר ולמעלה ממיליון עופות והביא לפגיעה בסביבה כולה. מדובר במבצע מסובך עמו התמודדו לראשונה בעולם עובדי משרד החקלאות. הלחימה בנגיף זה עוד לא מאחורינו, אבל אני מקווה שהשיא כבר כן"

בתום שבועיים בהם פעלו מאות עובדי משרד החקלאות לילות כימים במטרה להשלים את פינוי הפגרים של העגורים, משרד החקלאות מחזיר את אגמון החולה לרשות קק"ל. במסגרת השבועיים האחרונים, פינו עובדי משרד החקלאות כ-8,000 עגורים, המהווים כ-95% מכלל הפגרים שנמצאו במקום. כעת נותרו באגמון עשרות בודדות של פגרים שיפונו על ידי קק"ל ורשות הטבע והגנים. במקביל, יתגברו עובדי משרד החקלאות את כוחותיהם בשאר המוקדים שנותרו בקרב הלולים הנגועים.

כזכור, עוד באמצע חודש דצמבר, דווח לראשונה על שפעת העופות באגמון החולה. באותו הזמן אותרו במקום עשרות בודדות של עגורים הנגועים בנגיף מהזן H5N1. החשד הראשוני לשפעת העופות עלה בעקבות תמותה חריגה של עגורים במקום. אך עד מהרה התברר כי מדובר במוות המוני, שלא נראה כמותו בעולם. תחילה, הטיפול היה בידי האמונים על הטיפול בחיות בר, ובידי האמונים על שטח האגמון. אולם, עקב השתהות הטיפול של האמונים על כך, נטל משרד החקלאות את הטיפול וניהול האירוע לידיו.

במסגרת ניהול האירוע על ידי משרד החקלאות, שולבו גם שאר המשרדים, לרבות: משרדי הבריאות והגנת הסביבה, רשות המים, רשות הטבע והגנים וקק"ל. כל משרד פעל בתחומו, תוך ניהול ובקרה של משרד החקלאות. תחילה פעלו העובדים בתוך המים, שם היו רוב הפגרים. אולם, שם הם התקשו לפעול, כיוון שמדובר במים רדודים – שבהם לא ניתן להשיט סירה – אך מן הצד האחר המים בוציים, ולא מאפשרים ללכת בתוכם. בהתאם לכך, פיתחו העובדים שיטות מיוחדות על מנת להוציא את פגרי העופות. לאחר מכן, החלו לפנות גם את הפגרים בשטחי האכלה, מסביב לאגמון ובשטחים הפתוחים. 

כל זאת במקביל לניהול שאר מוקדי התפרצות שפעת העופות, שנמצאים בשגרה תחת אחריות משרד החקלאות. נכון להיום, נמצאו למעלה ממיליון עופות נגועים בשפעת העופות, הנמצאים ב-20 מוקדים, חוות לולים בשלוחות השונות של הענף, ברחבי הארץ. כל המוקדים בודדו, ברובם הסתיים הטיפול.

נוכח המשך ההתפשטות, משרד החקלאות שב ומחדד את הנחיותיו לציבור: יש להימנע ממגע עם עופות ועופות בר, נתקלתם בעוף חולה או פגר של עוף בר, או יש לכם שאלה בנושא, צרו קשר עם מוקד משרד החקלאות 6016* הפעיל 24/7.

כמו במקרים קודמים השנה, גם במקרה זה מדובר בשפעת עופות שעלולה לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם, ובלבד שננקטו אמצעי זהירות כפי שהובהר לעיל וכי טיפול בעוף נגוע נעשה על ידי אנשי מקצוע ובמיגון מתאים. משרד החקלאות שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.

הנחיות לציבור מגדלי העופות והציפורים בכל חלקי הארץ: יש להחזיק את העופות בכלובים מקורים ומרושתים באופן שלא יוכלו לבוא במגע עם עופות בר או בעלי חיים אחרים; יש לצמצם את הכניסה לכלובים למינימום הנדרש לצורך טיפול נאות בעופות; אין להיכנס לכלובים עם נעליים בהן הולכים מחוץ ללול; יש להימנע לחלוטין מכניסה למשקים ופינות חי שאינם בבעלות ישירה; על כל תסמיני תחלואה או תמותה חריגה בעופות, יש לדווח מידית לרופא הווטרינר המטפל, למוקד העירוני או לרופא הווטרינר הרשותי ובכל מקרה, אין לטפל בעופות החולים או להשליך את פגריהם בצורה לא מוסדרת.

נעמה קאופמן-פס, מנכ"לית משרד החקלאות ופיתוח הכפר: "אגמון החולה הוא אחד מפנינות הטבע המקסימות של ישראל, והקהל הישראלי מצביע ברגליים בתקופת הנדידה ומגיע בהמוניו לראות את העגורים. השנה לצערנו המראות הפסטורליים הוחלפו בצוותי עבודה של משרד החקלאות, אך מטרתנו הייתה להוביל למענה מהיר ויעיל כך שתהיה מינימום פגיעה בעגורים, בשמורה ולבריאות הציבור. מגדלי העופות בפרט והציבור הישראלי בכלל נדרשים לנקוט במשנה זהירות מחמירים בתקופה זו ולדווח לנו על כל מקרה חריג על מנת שנטפל בהקדם. אני מודה לאנשי המשרד ולצוותי העבודה על מסירותם בשבועות לא פשוטים אלו".

למידע נוסף, ניתן להיכנס למתחם שפעת העופות באתר משרד החקלאות

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.