משרד החקלאות דורש לקצר את תוקף צו היבוא ולהגביל את היבוא מכוח הצו

31 אוק 2023 המחברת/ת:
משרד החקלאות במלחמה משרד החקלאות במלחמה

משרד החקלאות בוועדת הכלכלה בכנסת שדנה במדיניות יבוא החלב בתקופת המלחמה: אנו דורשים כי תוקף צו היבוא הנוכחי יקוצר, וכי אם יפורסם כל צו עתידי, היבוא במסגרתו לא יהיה פתוח לכולם באופן חופשי, אלא רק במסגרת מכסות שיחולקו על ידי המשרד בתאם לתנאי היצור המקומי

מנכ"ל משרד החקלאות, אורן לביא: "מתחילת הלחימה, הדגשנו כי יש להגביל את היבוא, ולא לפתוח אותו ללא הגבלה וללא התייחסות למצב בשטח. ענף החלב פועל באופן סדיר, ואין מחסור בחלב גולמי ובמוצרי החלב. פתיחת היבוא, הארכת או הגדלת הצו הנוכחי תהיה מכה ליצרני החלב בישראל. אנו פונים למשרד האוצר, ומבקשים לצמצם את צו היבוא, וכן, להפקיד בידינו את חלוקת המכסות, ולא לאפשר יבוא ללא הגבלה וללא פיקוח של גורמי המקצוע הנחוצים"

היום (ג'), התכנסה ועדת הכלכלה בראשות חבר הכנסת דוד ביטן לדון במדיניות ייבוא החלב בתקופת המלחמה, בהשתתפות משרדי ממשלה, מועצת החלב, נציגי מחלבות, יצרני חלב ועוד. במסגרת הוועדה, תמך חה"כ דוד ביטן בעמדת המשרד, ותהה לגבי נחיצות הצו בעת הנוכחית, מאחר שהנתונים בשטח אינם מראים על מחסור בענף החלב והיקפי היבוא זניחים. במהלך הוועדה, הועלו מספר דרישות ממשרד החקלאות בנושא, ביניהם: קיצור תוקף צו היבוא הנוכחי, וקידום תקנות המאפשרות למועצת החלב לקבוע למחלבות את הייצור שלהן. כמו כן, דרש המשרד כי היבוא לא יהיה פתוח לכולם באופן חופשי, אלא כי המשרד יהיה אמון על חלוקת מכסות באופן אחראי בהתאם לתנאי היצור המקומי.

עם תחילת הלחימה, עלה הצורך לתת מענה לתרחיש עתידי של פגיעה ביכולת הייצור או ההפצה בצפון הארץ, משרד החקלאות המליץ לפתוח באופן מידי מכסה מיוחדת לתקופת המלחמה לייבוא בפטור ממכס של עד 10 מיליון ליטר חלב ניגר לחודש (33% מצריכת החלב בישראל) למשך של 3 חודשים, אשר תחולק בהתאם לתנאי היצור המקומי ואשר תיבחן כל חודש מחדש בהתאם למצב השוק. זאת בניגוד לעמדת משרד האוצר, שתכנן לפתוח את היבוא למשך של 6 חודשים, ללא הגבלה, וללא התחשבות במצב הענף בישראל.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.