סיפור משפחתי על זיתים ועל אידיאולוגיה ממושב ציפורי

05 פבר 2023 המחברת/ת:
איילת ריש לקיש בית הבד בר קיימא. איילת ריש לקיש בית הבד בר קיימא. צילום נעה נוי מאיר

איילה נוי מאיר, 48, אגרונומית המנהלת את בית הבד " ריש לקיש" במושב ציפורי, דור שני לחקלאים. איילה, אם ל-2 מתגוררת במושב. איילה הצטרפה לעסק המשפחתי בסיום לימודי החקלאות, בגיל 30 כשידעה מראש שחקלאות אורגנית ושיווק תוצרת חקלאית ארטיזינאלית הוא פרוייקט מאתגר.

איילה מנהלת כיום את בית הבד בר הקיימא "ריש לקיש" המבוסס על כרמי הזית בשיטה האורגנית. אביה עסק שנים בחקלאות קונבנציונלית, האחים שלה, שלמדו כולם בתיכון לחינוך סביבתי בשדה בוקר, הבינו שיש אלטרנטיבה לייצור מזון בריא ואת הנזקים העצומים שיש בחקלאות הקונבנציונלית " החלטנו כמשפחה לעשות הסבה ולעבור לגדל זיתים בגידול אורגני ולהתמחות בשמן זית".

כיום איילה ואביה מנהלים עסק משפחתי, מפיקים 9 זנים שונים של שמני זית מ 6,000 עצי הזית שבמשק.  מה שמייחד את העסק שלהם הוא ההתמקצעות בתחום. גם צורת הגידול של הזיתים שהיא מאד מדוייקת, איילה ואביה חוקרים אותה כל הזמן. משקיעים מאמץ  בטיפוח הקרקעות שלהם: זורעים צמחיית כיסוי, מוסיפים תכשירים של חיידקים טובים לקרקע, מפחיתים שימוש בחומרים כמו נחושת שאמנם מותרים באורגני אך משנים את בריאות הקרקע. מייצרים מערכת בריאה עם כמה שיותר אורגניזם בריאים שבסוף הם משפיעים על ההרכב והאיכות של שמני הזית שלהם. "יש לנו בית בד משלנו, תוך שעתיים שלוש מרגע מסיק, בנסיעה של 10 דק' מהכרם הזיתים מגיעים לבית הבד ואנחנו מפיקים את שמני הזית בצורה מבוקרת מאוד. לפני שנה רכשנו את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר שיש כיום בעולם, שמותאמת לשינוי האקלימי ויודעת גם לקרר את הזיתים לפני ההפקה ולעשות זאת בכבישה קרה ובטמפ' מאד מדויקת. כך נקבל שמנים עם ערך תזונתי, ערך בריאותי וקולנרי הכי קרוב למה שהזית ייצר"

איילה מאוד אוהבת לשתף על העשייה והתהליכים שהם עושים במשק ולכן יש להם מרכז מבקרים מסודר ונעים לאירוח שפתוח 6 ימים בשבוע בין השעות 9:00-14:00 , בנוסף בית הבד מוכר את השמנים שם במכירה ישירה, וישנה  אפשרות גם משלוחים לכל רחבי הארץ. מידי שבוע הם גם עושים גיחה למרכז ומחלקים בשווקים ובמעדניות את השמנים שלהם.

האיחוד החקלאי

האיחוד החקלאי היא תנועת התיישבות א-פוליטית המאגדת יישובים חקלאיים. של המעמד הבינוני

התנועה הייתה אחת התנועות המיישבות בארץ ישראל ובמסגרתה הוקמו יישובים רבים מאז שנות ה-20 של המאה ה-20.

כיום, פועלת התנועה לקידומם והמשך פיתוחם של יישובים רבים

להמשך

אתר: https://ihaklai.org.il

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.