לקראת ט"ו בשבט – מועצת הצמחים בקריאה לצרכנים: על רקע הקורונה, זה הזמן לעודד את החקלאים הישראלים; העדיפו פירות טריים מקומיים על פני הפירות המיובשים המיובאים

24 ינו 2021 המחברת/ת:
קלמנטינות קלמנטינות Photo by Yiannis Papadimitriou from FreeImages

לקראת ט"ו בשבט, מועצת הצמחים יוצאת בקריאה לציבור הצרכנים לצרוך פירות טריים ישראלים במקום פירות מיובשים ומיובאים. מדי שנה בט"ו בשבט צורכים אזרחי ישראל פירות מיובשים. מדובר במנהג עבר שהשתרש - ונשאר; היהודים שחיו בגלות סבלו ממחסור בפירות טריים בעונת החורף, ולכן צרכו במקומם פירות מיובשים שהובאו לגולה מישראל. אבל היום, בשנת 2021, ניתן למצוא על המדפים עשרות סוגים של פירות טריים תוצרת הארץ. אין שום סיבה להמשיך ולצרוך פירות מיובשים מיובאים ומעובדים, עתירי סוכר מוסף, חומרים משמרים וצבעי מאכל, כאשר הפירות הטריים טבעיים לחלוטין ומכילים ויטמינים וערכים תזונתיים רבים, ללא כל צבע מאכל או עיבוד תעשייתי.

לדברי צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, "מגדלי ישראל משווקים מדי שנה לשוק המקומי כ-2 מיליארד ק"ג פירות וירקות טריים, כאשר לכל אחד מהם סגולות וערך תזונתי גבוה. השנה היא שנה מיוחדת; לאורך כל משבר הקורונה הוכיחו החקלאים את חשיבותם הגדולה כפקטור משמעותי בשמירה על בטחון המזון של ישראל וסיפקו לאזרחים תוצרת חקלאית טרייה ובריאה. אני קורא לאזרחי ישראל להוסיף השנה לצלחת ט"ו בשבט המסורתית גם פירות טריים לצד הפירות היבשים – וכך גם יתרמו לבריאותם וגם יתמכו בכלכלה המקומית ובחקלאים הישראלים".

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית ויועצת מדעית למועצת הצמחים, מסבירה כי "מלבד התמר, הגדל בישראל ומתייבש על העץ באופן טבעי ללא צורך בתוספת סוכר או חומרים משמרים, מרבית יצרני הפירות המיובשים נאלצים 'לטפל' בפירות הטריים באופן מלאכותי על מנת להפוך אותם למיובשים. תהליך זה כרוך בשימוש בטמפרטורות גבוהות ובחומרים משמרים כגון גופרית דו-חמצנית כדי לשפר את צבעם של הפירות, למנוע חמצון וקלקול ולהאריך את חיי המדף שלהם. לחלק מהפירות המיובשים מוסיפים גם שמנים, חומרי הזגה (ליצירת מראה מבריק) וצבעי מאכל מלאכותיים – האחרונים גם עלולים לגרום לתופעות שונות בקרב אנשים רגישים וילדים. לכן, מומלץ לצרוך פירות טריים - הם טבעיים לחלוטין, מלאים בוויטמינים ואינם מכילים כל תוספת".

ומיהם הפירות הפופולאריים בישראל? לפי נתוני משרד החקלאות – הפרי הפופולארי בישראל הוא בננה, שמהווה 20% מכלל מכירת הפירות בישראל (כלומר – כל פרי חמישי שנמכר בארץ הוא בננה). אחרי במידת הפופולאריות נמצאים תפוחי העץ (17%) ותפוזים (10%). בין הפירות הטריים הישראלים שנמצאים כרגע על המדפים (רשימה חלקית): בננה, תפוח, תפוז, תות שדה, אגס, קיווי, קלמנטינה, מלון, אפרסמון, אננס, אשכולית, רימון, פומלה, אשכולית אדומה, תמר, שקד, ענבים, פפאיה, פסיפלורה, פיטאיה, גויאבה ועוד.

***

השוואה בין החומרים הנמצאים בפירות מיובשים לעומת פירות טריים

 

פירות טריים

פירות מייבשים

סוכרים מוספים

--

לעיתים

חומרים משמרים

--

לעיתים קרובות (בעיקר גופרית דו-חמצנית)

צבעי מאכל

--

לעיתים 

שמנים, חומרי הזגה

--

לעיתים

ריכוז פחמימות ואנרגיה 

בינוני

גבוה

השוואה בין תכולת ויטמין c במבחר פירות טריים ומיובשים

 

פרי טרי (ל-100 גר')

פרי מיובש (מנת תחליף של כ-20-30 גר'; מנת תחליף בעלת תכולת אנרגיה - קק"ל - שווה)

בננה

8.7

1.1

תפוח

5.8

1

תאנה

2

0.4

משמש

10

0.2

שזיף

9.5

0.1

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.