ירון בלחסן מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות: על ממשלת ישראל הנוכחית והבאה ללמוד מהמחיר הכבד שמשלמת בריטניה הנמצאת באיום ממשי למחסור במזון עם סגירת שעריה עקב התפשטות מוטציית הקורונה

23 דצמ 2020 המחברת/ת:
‎⁨פקק משאיות לבריטניה - צילוםMCT⁩ ‎⁨פקק משאיות לבריטניה - צילוםMCT⁩

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל קורא לממשלת ישראל, דווקא היום עם פיזורה, לממשלה העתידית ורגע לפני סגר שלישי, ללמוד שיעור חשוב מהכאוס בו נמצאת בריטניה אשר תלויה בייבוא מזון מארצות אחרות: "אלו כבר לא רק השערות או תחזיות המנבאות את תוצאות האימים של סחף הייבוא, כולנו נוכחנו בימים האחרונים, כי אם שיטת הייבוא הנוכחית במדינת ישראל תמשיך גם בממשלה הבאה, נמצא עצמנו בקריסה של אספקת מזון לישראל בתקופות של בידוד מדיני וסגירת גבולות המדינה לסחורות, בדיוק כפי שמתמודדת איתה ממש ברגעים אלו בריטניה, התלויה בייבוא מזון ולא בייצור עצמי של מזון ורגע לפני חג המולד. עקב החשש העולמי מהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה באנגליה, אוסרות המדינות המייצאות לבריטניה הכנסת סחורות. כתוצאה מכך, תקועות מאות משאיות מזון ואספקה בפקק בתעלת למאנש, סמוך לנמל דובר אותו חוצות מדי יום כ-10,000 משאיות, המספקות כ-20% מהסחורות לבריטניה. החשש הינו למחסור במוצרי מזון לקראת חג המולדוהתושבים בממלכה חוששים ונמצאים בפאניקה של קניות. כאשר ברקע נשמעות אזהרות ממשיות של רשתות השיווק הבריטיות טסקו וסיינסבורי המתריעות, כי בהמשך השבוע עלול להיות מחסור בפירות וירקות טריים, כולל חסה, ברוקולי, כרובית ופירות הדר!".

בלחסן מוסיף, "החשש הוא מציאותי וקיומי ומתרחש כדוגמה חיה, ממש לנגד עינינו. זו נורת אזהרה ענקית למקבלי ההחלטות, לשקול בכובד ראש את סחף הייבוא שקיים בישראל, כאשר הממשלה האחרונה אף קידמה את הצעת משרד האוצר לחוק ההסדרים, הדורש לבטל את המכסים על תוצרת חקלאית טרייה, מגמה אשר תגרום להצפת השוק, הורדת המחיר לחקלאי, הנמוך ממילא, הרס החקלאות בישראל וכעת ברור, כי הדבר יביא למחסור אמיתי במזון לאזרחי ישראל, בתקופות של משבר בטחוני, בריאותי או מדיני, כפי שקורה בשנה האחרונה בעולם כולו, אם לא למדה ממשלת ישראל משיעור הקורנה אז כדאי שתלמד עכשיו, מהשיעור הבריטי!".

"על פי נתוני הייבוא שאספה החטיבה למחקר במשרד החקלאות והוצגו אתמול בוועידת ישראל לחקלאות ה-11 של קבוצת משוב, ניתן לראות בבירור את העלייה העקבית בשלוש השנים האחרונות של ייבוא ירקות ופירותבשנת 2017- התקיים ייבוא של 113 אלף טון פירות וירקות ובשנת 2019- התקיים ייבוא של 178(!) אלף טון פירות וירקות. רק בענף הפירות, בשנת 2017 התקיים ייבוא של 33 אלף טון פירות, בשנת 2018- 45 אלף טון פירות ובשנת 2019, כבר התקיים ייבוא של 51 (!) אלף טון פירות. מדובר בעלייה מדאיגה שאמורה להדליק נורה אדומה למקבלי ההחלטות אשר עתיד בטחון המזון של אזרחי ישראל נמצא בידיהם".

בלחסן קורא בעת קשה זו, לקדם נושאים קריטיים כגון: עידוד ייצור מזון עצמאי, תמיכה בתעשייה חקלאית, חוק האוסר על העלאת מחיר המים לחקלאות, תמיכה במו"פ חקלאי ובעידוד החקלאות, שליטה על פערי התיווך בין היצרנים לרשתות השיווק וייבוא רק בשעת מחסור אמתית בהתייעצות עם ארגוני החקלאים ללא תלות פוליטית ושיקולים זרים, כפי שלעיתים מתרחשים כיום בלחץ של פורומים כאלה ואחרים המייצגים יבואנים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.