עדכון פעילות - מזכ״ל התאחדות החקלאים (25/08/24)

אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן, מזכ''ל התאחדות חקלאי ישראל

הבוקר נפתחה מתקפת המנע בצפון. אנו מחזקים את ידיהם של חברינו באזור הצפון ומתפללים לשלומם של החקלאים, החיילים וכלל ישראל בשעה זו. נמשיך לעדכן ככל הנדרש.

להלן עדכון פעילות ההתאחדות בשבוע שחלף:

  • תקנות לשעת חירום במשק החלב - בהמשך לדיווחים והעדכונים בחודש האחרון, פורסמו בסוף שבוע שעבר להערות הציבור, תקנות לשעת חירום ( הוראת שעה) , המבוססות על תקנות הוויסות לצורך התמודדות עם מחסור בחלב , וויסותים ומלאים. התקנות בעיקרן נוגעות לקשר שבין מועצת החלב למחלבות, ועם זאת, ההצעה הנוכחית מבקשת לבטל את התפלגות החלה על המקומות החמים יותר (בעיקר בעמקים ובערבה) המקלה עימם בחודשי הקיץ ללא הסכמת יצרני החלב. ניתן להגיב בהערות ציבור עד 31.8.24. הקליקו כאן לצפייה במכתב של החקלאות בנושא.
  • מה שטוב לאירופה טוב לישראל (בתחום החי) נפגשנו ביום ראשון שעבר עם ד"ר ריבה בן עזרא מהשירותים הווטרינרים. ריבה הסבירה לנו על הרפורמה הנרקמת בנושא ענף החי והמחשבות של אנשי האוצר בנושא. ריבה הסבירה לנו בקווים כלליים את המהלכים שמשרד החקלאות ובטחון המזון נערך להם. הנושא עדיין לא יוצא לפועל ונמצא בשלבים המאוד ראשוניים שלו בחוק ההסדרים, ולכן אנו בשלב זה "מחכים על הקווים" ובמידת הצורך נסייע ככל שנוכל. אנו מודים לד"ר ריבה בן עזרא על הסיוע והעמידה בחזית בנושא חשוב זה.
  • נוהל "עובדים זרים בבתי אריזה" – ביום שלישי התקיים זום מטעם משרד החקלאות ובטחון המזון בנושא לנוהל החדש - קליטת עובדים זרים בבתי אריזה. מכיוון שנושא זה חדש ופורץ דרך, היה חשוב לדייק אותו ולשמוע מהשטח מה עוד ניתן לשנות ולהכניס בו. הנוכחות המשמעותית  של נציגי בתי האריזה מוכיחה  את הצורך הגדול של בתי האריזה הגדולים בעובדים זרים. אנו מודים למנכ"ל משרד החקלאות וצוותו ולצוות האגף לגורמי יצור, שמסייעים, דוחפים ומניעים נושא חשוב זה. כולנו מחכים שהעובד הראשון יגיע לבתי האריזה ויסייע לפתרון מצוקת העובדים.
  • היערכות בשוק הדבש לקראת חגי תשרי - בחגים הבאים עלינו לטובה, במדינת ישראל לא צפוי מחסור בדבש. למרות זאת כתוצאה ממספר פרוסמים בתקשורת על מחיר הדבש לצרכן, הופעל לחץ כבד מצד גורמים רבים על משרד החקלאות לפרסם מכרז לייבוא דבש פטור ממכס (500 טון). במהלך כל השנה ברציפות, בוצע יבוא של דבש בצוברים (ללא מכס) ע"י המשווקים המורשים כהשלמה לכמות שמיוצרת ע"י מגדלי הדברים המקומיים. בכל הפרסומים הודגש שהתמורה למגדלי הדבורים המקומיים לא השתנתה מזה 10 שנים ולכן הם לא הגורם למחיר הגבוה לצרכן. אנחנו מתנגדים לפתיחת מכרז ליבוא דבש כעת, כי כבר הוכח שיבוא ללא מכס זה לא הפתרון להורדת יוקר המחיה ונתנגד להרס של ענף בעל חשיבות אסטרטגית לגידולי הצומח בשטחים פתוחים ובחממות כפי שקרה לענף השום ,השמן זית וענפים נוספים.
  • שאלון צרכי כח אדם במשק החקלאי - ארגון עובדי הפלחה פועל רבות, לרבות פרויקטים להכשרה והשמה של כוח אדם איכותי בחקלאות. הארגון מתכנן לקיים בקרוב מספר הכשרות המיועדות לשילוב עובדים חדשים בחקלאות. ההכשרות מיועדות לכל ענפי החקלאות. ההכשרות המתוכננות מיועדות להכשיר את המשתתפים לתפקידים הבאים: מפעיל ותחזוקן של מיכון חקלאי, אנשי השקייה, מגדלים בענף הצומח, מטיסי רחפנים בחקלאות.  אנו מעוניינים לבחון אילו מבין התפקידים חסרים במשק החקלאי שלכם והאם קיימת היתכנות לגיוס עובדים חדשים לתחום זה, או לתחומים אחרים בטווח הקצר או הארוך. נשמח לשמוע את דעתכם.  הארגון ישמח לקבל מכם פידבק בלינק הבא בכדי לדייק עבורכם את התוצאות.
  • תכנית אסטרטכית לענף החקלאות האורגנית בעשור הקרוב - משרד החקלאות וביטחון המזון, יחד עם הארגון לחקלאות אורגנית בישראל והמנכ"לית שלו דנה יוסקוביץ, מזמינים אתכן ואתכם לענות על השאלון מטה ולהשפיע על התכנית האסטרטגית לענף החקלאות האורגנית בעשור הקרוב! 

    מטרת התכנית הינה בניית אסטרטגיה ותכנון ארוך טווח להגדלת הייצור והצריכה המקומית של תוצרת אורגנית, כמענה על אתגרים של החקלאות הישראלית בהתמודדות עם משבר האקלים, ייצור מזון בטוח ובריא לצרכנים, פיתוח מו"פ וחדשנות כמענה לאתגרי העתיד, עידוד דור צעיר בחקלאות, ועוד. מטרתו של שאלון זה הינו איסוף מידע מבעלי העניין המגוונים בתחום בכדי לקדם מדיניות מותאמת לשטח.

    אם אתם  - חקלאים, יצרנים, ספקי תשומות והדרכה ומתעניינים בחקלאות האורגנית? משווקים, סיטונאים, קמעונאים, יצואנים ויבואנים בתחום האורגני? נשמח אם תקדיש/י מספר דקות לענות על השאלון.  זו ההזדמנות להשפיע על ענף החקלאות האורגנית בישראל!

    שאלון לחקלאים, יצרנים וספקי תשומות: https://moag.insights.us/organicfarming

    שאלון למשווקים, סיטונאים וקמעונאים: https://moag.insights.us/organicfarming2
  • סיור של ארגון מגדלי הירקות לדרום – ביום שלישי שעבר, ארגון מגדלי הירקות ערך סיור בדרום. ביקרנו במושב נבטים, במרכז ליהדות קוצ'ין. ביקרנו במוזיאון ובבית הכנסת ושמענו על המושב כיום ובעבר. לאחר מכן המשכנו לקיבוץ חצרים וביקרנו במפעל נטפים. במפעל קיבלנו הסבר על המפעל (מבחינה בינלאומית ומה מייצרים במפעל ולאיזה ענפים) וראינו איך בסיוע טכנולוגיה ניתן למקסם את השימוש במים בסיוע הטפטפות שכל הזמן משתכללות. היינו אמורים גם לבקר במיקום החדש של קיבוץ בארי שהולך וקם צמוד לקיבוץ חצרים (קהילות שכנות) אבל לצערנו לא יכולנו להגיע למקום בגלל שמתבצעות במקום עבודות בניה רבות. עדכנו אותנו שכל ענפי הגד"ש חזרו לעבודה מלאה בדרום, וגם גד"ש בארי חזרו לעבודה עוד בשבוע הראשון וכעת הקהילה מתקרבת אליהם, שלב א – בחצרים ושלב ב – הבייתה לבארי. הסיור הסתיים בישיבה של מזכירות הארגון שבה נמסרה סקירה על מצב ענף הירקות ע"י מזכירי הארגון. תודה רבה למארגנים, חגית ופרחיה.
  • עדכוני נהלים - משרד החקלאות ובטחון המזון ממשיכים להוציא נהלים לקול קורא ולהגשה במגוון תחומים. לחלקם חיכינו זמן רב.
  • תמיכה לקידום ביטחון המזון  באמצעות שיפור תשתיות לגידול עגבניות, מלפפונים, פלפלים וחצילים – פרסום להערות הציבור - גידול עגבניות, מלפפונים, פלפלים וחצילים מבוצע כיום בעיקר באמצעות טכנולוגיה בסיסית שאינה מאופיינת ברמת פריון גבוהה. מרבית הגידול הינו בבתי צמיחה פשוטים (חממות ובתי רשת בסיסיים), מצב המביא לידי חוסר רציפות באספקת התוצרת החקלאית ויוצר פוטנציאל לחוסרים בתוצרת המשווקת לשוק המקומי. על מנת לתת מענה לאתגר זה, להגדיל את היקף התוצרת החקלאית המקומית ולשפר את רציפות האספקה, משרד החקלאות וביטחון המזון יפרסם "נוהל תמיכה המקדם את הקמתם של חממות ובתי רשת, בתעדוף בהתאם לאמות המידה הקבועות בנוהל. כמו כן, נכללת בנוהל תמיכה לשדרוג ובניית בתי אריזה וחדרי קירור ולרכישת מערכי מיון ואריזה לחקלאים.

    במסגרת הנוהל התמיכה, משרד החקלאות וביטחון המזון ישתתף במימון הקמתם ורכישתם של בתי צמיחה, אמצעים מחוללי פריון ותשתיות נוספות.  תקציב הנוהל יעמוד על 10 מיליון ₪.לצפייה בנוהל הקליקו כאן. המועד האחרון להגשת הערות הציבור הינו יום ג' ה- 3/9/2024. הערות הציבור יוגשו לדוא"ל This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .
  • הגדלת נוהל תמיכה בהקמת ושדרוג לולים נטולי כלובים בענף ההטלה - הסיכום הבין משרדי בענף ההטלה מיום 15.6.22, שנערך בהסכמת נציגי המגדלים בענף, קבע כי המגדלים יהיו זכאים לתמיכה לצורך מעבר מלולי כלובים ללולים נטולי כלובים, זאת באמצעות תקציבי השקעות שיוקצו על ידי משרד החקלאות וביטחון המזון. לשם יישום הסיכום הבין משרדי, מתפרסם בזאת נוהל לתמיכה בהקמת ושדרוג לולים נטולי כלובים בענף ההטלה. לצפייה בנוהל הקליקו כאן .

    במסגרת נוהל התמיכה, משרד החקלאות וביטחון המזון ישתתף במימון מגוון השקעות:
    • הקמת מבנה לול נטול כלובים חדש ו/או שדרוג מבנה קיים ללול נטול כלובים, לצורך עמידתם בתנאי הדין.
    • הקמת מתקן איסוף ביצים מקומי.
    • הקמת מתקן מקומי לטיפול בזבל עופות.

      היקף התקציב לשנת 2024 עומד על סכום של עד 100 מיליון.  ניתן להגיש בקשות לתמיכה במסגרת נוהל זה החל ממחר (יום ב' ה- 26.8.2024). הגשת בקשות התמיכה תבוצע באמצעות מערכת התמיכות המרכזית של משרד החקלאות וביטחון המזון - מערכת התאנה.

לתשומת ליבכם - כעת שהכנסת בפגרה, אזורים, ענפים או חקלאים, שמעוניינים שנגיע לסיור או להיפגש איתנו מוזמנים לפנות ליהודית אושרי מנהלת הלשכה בהתאחדות בטלפון 03-7719092

אנו עדיין סופרים את הימים ועברו  הרבה יותר מידי ... (עברנו את ה- 320 ימים) ואנחנו עדיין מקווים ומאחלים לשקט ולרוגע ושהחטופים ותושבי הישובים שפונו ישובו לביתם והשקט ישרור שוב במדינה האהובה שלנו.  

 

אורי דורמן

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.