חקלאי הערבה התיכונה: הפסדי עתק עקב ביטול ללא התרעה, של חברת החשמל להקמת פרויקטים סולאריים במכרזים שהחברה עצמה פרסמה ועודדה השקעה

09 נוב 2020 המחברת/ת:
‎⁨גגות החממות בערבה. למה לא לנצל את אנרגית השמש.⁩ ‎⁨גגות החממות בערבה. למה לא לנצל את אנרגית השמש.⁩ צילום - מועצה אזורית הערבה התיכונה

חקלאי המושבים עין יהב, חצבה וצופר בערבה התיכונה, הממוקמים על גבול ירדן, זועמים על ההחלטה הפתאומית של חברת החשמל לעצור באופן מידי וללא הודעה מוקדמת, את פרויקט הקמת המערכות לייצור אנרגיה סולאריות ביישובים.

מדובר על מערכות שתוכננו לאספקה של עד 200 קוט"ש, שאמורות היו לקום על גגות מבנים. התושבים מוחים על הצעד החד צדדי של חברת החשמל, זאת לאחר שהגישו כבר בקשות לאישורים באמצעות חברות מורשות, לחברת החשמל וכיום נדחו כולן, ללא התראה מוקדמת, מהיום למחר!

אדיר גולדשטיין, דור שני לחקלאי מושב עין יהב אומר: "ההחלטה וההתנהלות של חברת החשמל ורשות החשמל בפרויקט ייצור החשמל הסולארי במושבי הערבה התיכונה, הינן שערורייה וחוסר אחריות ברמה לאומית! הרי חברת חשמל, היא זו שהוציאה מכרזים לטובת הפרויקטים האלו, זו שעודדה להצטרף אליהם ולחתום, שלחה מהנדסים מטעמה אלינו לשטח, לייעץ ולבדוק התאמת השטח, גודל המבנים וכד'. במידה וידעה חברת חשמל על כך שאין קו עילי מתאים להובלת חשמל ירוק, מדוע דרבנה את התושבים להשקיע מאות אלפי שקלים בפרויקטים הללו? מדובר על זלזול בתושבי הערבה, בפריפריה הרחוקה על גבול ירדן. דבר שלא היה קורה במרכז הארץ למשל. מבחינתנו מדובר על הפסדי עתק ותכנון שלנו להוצאות תמורת הכנסות, שהיינו אמורים לקבל מייצור חשמל ירוק, על פי הבטחות חברת חשמל ורשות החשמל" אומר גולדשטיין ומוסיף: "אבי בן  70, חקלאי ותיק ללא פנסיה ואני זה שדחפתי אותו להשקיע בפרויקטים לחשמל סולארי של חברת החשמל, רק המגרשים עלו 240 אלף שקלים, בנוסף לכך עלות מתכנן, מהנדסים ועוד. עשינו הכול בתיאום עם חברת החשמלאומר גולדשטיין ומוסיף: "על פי רגולציות של רשות החשמל, קיימות מכסות חשמל וניתן להתקין מערכות סולאריות על גבי הגגות. המדינה ממילא אינה עומדת ביעדים שהציבה לייצור חשמל באנרגיה מתחדשת ובמקום לקדם את הפרויקטים כמתוכנן, אנו מקבלים הודעה מפתיעה וחד צדדית, כי בוטלו הפרויקטים ביישובי הערבה התיכונה וזאת בתוך משבר כלכלי עולמי, בתקופה לא פשוטה לענף החקלאות בישראל, עקב סגר הקורונה שהוטל על השווקים בארץ ובעולם והפסדי עתק לחקלאים".  

יריב לוביש, חקלאי מעין יהב אומר: "מצב החקלאים כיום מאוד בעייתי, עקב ייבוא ירקות מטורקיה, עזה וירדן. השוק בישראל מוצף בתוצרת טרייה מייבוא, במחירים נמוכים שמחסלת את החקלאות בישראל, כך שייצור אנרגיה סולארית היה אמור לסייע לנו להתקיים כאן, בלב המדבר ולהמשיך לקיים חקלאות ולשמור על אדמות הלאום על הגבול. זה הרי אבסורד שחברת חשמל בוחרת לבטל פרויקטים של אנרגיה סולארית ירוקה, דווקא במקום האידיאלי ביותר, אזור הערבה, בו שעות השמש והאור הרבות ביום בארץ ומרחבים עצומים להצבת הקולטים" אומר לוביש.

עו"ד תמר רותם מעין יהב, המלווה יזמים בערבה בהקמת פרויקטים סולאריים אומרת: "הקמת פרויקטים לייצור חשמל סולארי על גגות, סככות ובתי אריזה, הינה הכנסה חיונית לאוכלוסיית החקלאים במושבי הערבה, המתקשים להתפרנס כיום מענף החקלאות. תזרים המזומנים שהיה צפוי להתקבל מהצבת החולות הסולאריים, אשר מעוגן בחוזים מול חברת חשמל ל-25 שנים, היה מקנה יציבות פיננסית. לפתע מהיום למחר התבשרו אלו שכבר השקיעו בפרויקט בעידוד חברת החשמל והדרכתה, סיחרוב להקמת

הפרויקט בטענה, כי אין יותר מקום ברשת ההולכה וכי כל מי שנכנס לפרויקט והגיש בקשה אסדרה תעריפית, יאלץ להמתין כעת 3 שנים עד לשדרוג הרשת! כאשר חברת חשמל כלל לא התריעה על מצב אפשרי כזה ואפשרה לחקלאים להשקיע ולהיכנס לפרויקטים אלו, בלא שנערכה מראש לשדרוג המערכת במועד, כפי שהייתה צריכה וביודעין, כי קיימת בעיה. אין ספק כי יש כאן מחדל"אומרת עו"ד רותם.

ממועצה אזורית הערבה התיכונה פנו במכתב למנכ"ל חברת חשמל בבקשה לבדוק את הנושא ולהחריג את אזור הערבה התיכונה להמשך ביצוע הפרויקטים שהובטחו לייצור חשמל ירוק כמתוכנן. בנוסף מבקשים בערבה לקדם את הצבת הקו העילי בתוך 6 חודשים ולא יותר.

יש לציין, כי דוח מבקר המדינה שפורסם רק לפני שלושה שבועות מציין, כי ישראל אינה עומדת ביעדים להפקת 30% מהחשמל בישראל באמצעות אנרגיה סולארית, בתוך עשור ולא מצליחה לקדם כראוי מטרות בתחום האנרגיה המתחדשתבסוף שנת 2019 עמד ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות על 5% בלבד, לעומת יעד הביניים שהוצב- 10%. בשנת 2020 ההתייעלות האנרגטית של ישראל הייתה צריכה לעמוד על 20%, אך בפועל שיעור ההתייעלות עומד על 7.5% בלבד.  עוד קובע הדוח, כי בזמן שהשטח הקרקעי הפנוי בישראל הולך ומצטמצם, בגגות הבתים טמון פוטנציאל לא ממומש. 46% מסך הפוטנציאל לייצור חשמל מאנרגיה סולארית מצוי במרחב הבנוי, אך עדיין ישנם חסמים רגולטוריים בתחום.

דוח המבקר מציב סימן שאלה סביב ניהול משק האנרגיה, בעידן שבו יש צורך למנוע את החרפת המשבר הסביבתי ולמתן את טביעת הרגל האנושית בסביבה.

בדוח ממ"י (מידע ומחקר של הכנסת), שפורסם בחודש שעבר נקבע, כי תועלות האנרגיה המתחדשת בישראל עדיין מחושבות בהיבט כלכלי צר לטווח הקצר. הדוח אף סקר את ההתקדמותבעולם בנושא אנרגיה מתחדשת. בסוף שנת 2019, 27% מסך ייצור החשמל העולמי הגיעו מאנרגיה מתחדשת (מתוכם, 58% הידרו אלקטרי, 22% אנרגיית רוח ו-10% אנרגיה סולארית). בעשור האחרון גדל ההספק המותקן בטכנולוגיה הסולארית בשיעור הגדול ביותר מבין טכנולוגיות האנרגיה המתחדשת, בממוצע שנתי של כ-39%. בשל ההוזלה במחירי האנרגיה הסולרית, בשנה החולפת 57% מכלל תוספת ההספק המותקן בעולם היו באנרגיה זו.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.