בתיאום עם נציגי החקלאים ומועצת הצמחים, משרד החקלאות פתח מכסות יבוא פטורות ממכס לעגבניות ומלפפונים לאור עלייה חריגה במחירם

07 אפר 2019 המחברת/ת:

משרד החקלאות עוקב בשגרה אחר מחירי ירקות ופירות. בימים האחרונים המחיר הסיטוני של עגבניות עלה ל-6.90 ₪ לק"ג, ומחיר המלפפונים עלה ל-5.90 ₪ לק"ג. על פי מדיניות המשרד, הנוהל הוא שכאשר מחירם הסיטוני של עגבניות עולה על 6 ₪ והמלפפונים עולה על 5 ₪ במשך 5 ימי עבודה ברצף, פותח המשרד מכסות יבוא פטורות ממכס. ועל כן פתח המשרד מכסות פטורות ממכס לייבוא, כבר לפני שבוע.

שוק העגבניות והמלפפונים הוא שוק תנודתי וזאת בשל משתנים בלתי תלויים כגון מזג אוויר לעומת היקפי שטחי הזריעה. משרד החקלאות עוקב באופן רציף אחר האספקה הסדירה של פירות וירקות טריים לטובת הצרכנים, ועושה הערכות מצב תכופות. מחסור בעגבניות ומלפפונים עלול להוביל לעלייה במחיר לצרכן, לכן פותח משרד החקלאות מכסות יבוא פטורות ממכס לתקופה מוגדרת מראש.

מדיון שנערך אתמול שמשרד החקלאות בנושא אספקה תוצרת חקלאית לפסח עולה כי עקב מחסור קל במלפפונים ובעגבניות יעלה מחירם עד חג הפסח. על מנת לתת מענה למחסור קל זה, כפי שהוסבר גם לעיל, פתח המשרד מכסות פטורות ממכס לייבוא עגבניות ומלפפונים מחו"ל, אולם, היקף הייבוא קטן מאחר ומחיר העגבניות והמלפפונים בחו"ל גם גבוה בימים אלה.

בנוסף, מחיר הבצל ירד לאור פתיחת היבוא.

בענף הפירות, מנתוני משרד החקלאות עולה כי ישנו שפע של פירות ומלאי גדול, אך  למרות זאת מחירם בשוק נותר גבוה. זאת, פרט להדרים ובראשם מנדרינות, שמחירם נמוך יחסית, ומשקף את ההיצע הקיים.

בענף החלב, המשרד העריך מראש מחסור בחמאה לקראת חודשי הקיץ, וכבר מסוף 2018 פעל להגדלת מכסות היבוא לחמאה. לצערנו פעולות אלה טרם נסתיימו, עקב עיכובים מצד משרד המשפטים והאוצר, ורק בתחילת שבוע הבא יחולקו המכסות לייבוא. מרגע חלוקת המכסות ועד להגעת החמאה לארץ לוקח כחודשיים עד שלושה. המשמעות היא שבתקופה הנוכחית והקרובה אנו צופים מחסור קל גם בתחום החמאה.

כמו בכל עת, משרד החקלאות קורא לצרכנים לבדוק ולהשוות מחירים, ולדרוש מבעלי הרשתות ומהמכולות לשמור על סביבת מחירים הוגנת.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.