ועדת הכספים אישרה את התקנות לפיצוי העסקים והעובדים בעקבות הלחימה וטרור ההצתות בדרום

17 דצמ 2018 המחברת/ת:
ועדת הכספים ועדת הכספים צילום: דוברות הכנסת

צדק לדרום.

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (ב') את התקנות המעגנות פיצויים לעסקים ולעובדים באזור עוטף עזה והדרום לעניין תקופות הלחימה וגל טרור ההצתות ב-8 החודשים האחרונים, זאת בהתאם למתווה שגיבשה הוועדה ואומץ ע"י רשות מיסים. גם היום הכניסה הוועדה מספר שיפורים לטובת תושבי הדרום, בין היתר לדרישת יו"ר הוועדה נקבע שכר יומי גבוה יותר משהציע רשות המיסים, לפיו יחושב גובה ההחזר.

במסגרת הוראת השעה בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, שכוללת את התקופה שמתחילת חודש מאי ועד סוף השנה, נקבע מנגנון למתן פיצויים עקיפים לישובים שנפגעו במהלך תקופות הלחימה או אירועי טרור ההצתות בחודשים אלה, גם אם ישובים אלה אינם נכללים ברשימה המזכה בפיצויים אלה - רשימת ישובי הספר. על רקע דרישת חברי הוועדה והעומד בראשה להפוך את הוראת הפיצוי להוראת קבע, נקבע כי הוראה השעה תימשך עד סוף חודש פברואר ועד סוף חודש אפריל לעניין עסקי התיירות, על מנת לבחון את המשך נחיצותה.

כזכור במספר ישיבות שנערכו בתקופה האחרונה (29.10, 20.11) הציפה ועדת הכספים את הצורך במתן מענה שלם ומהיר ליישובי הדרום והצביעה על החורים השונים בתקנות הקיימות ובהצעה הראשונה שהציגה הממשלה לפיצוי ישובי הדרום, הוועדה אף העמידה מתווה פיצוי מסודר אותו גיבשה. במסגרת התקנות אימצה רשות המיסים את מרבית המלצות ועדת הכספים לפיצוי הולם לעובדים ולעסקים בישובי הדרום ועוטף עזה.

הפיצוי ינתן במסגרת מספר מסלולים:

מסלול שכר עבודה - מתן פיצוי למעסיקים ועצמאיים על הוצאות השכר (כולל שכר בעל העסק עצמו) בימים בהם עובדים לא יכלו להגיע לעבודה בשל הוראה של פיקוד העורף על סגירת מוסד חינוך ברשות או בשל הוראה של הפיקוד על סגירת מקומות עבודה שאינם חיוניים. מסלול זה תקף לישובים המרוחקים עד 40 קילומטר מהגדר.

עבור עובדים שנעדרו עד 10 ימים יינתן פיצוי של 370 ₪ ליום, שהינו השכר הממוצע החציוני באזור הדרום. לעניין עובדים שנעדרו יותר מ-10 ימים, נקבע כי תעשה בדיקה פרטנית והתשלום יעשה בהתאם לשכרו הרגיל של העובד. הסכום נקבע על 370 ש"ח לאור דרישת ועדת הכספים, ובניגוד לנוסח שהביאה רשות המיסים שהציע 330 ₪ בלבד.

מסלול מחזורים - נפגעים ארוכי טווח, עובדי ענף התיירות וענף הדבוראים אשר סבלו ממושכות תחת טרור ההצתות, יוכלו לבחור בין פיצוי בדרך של מסלול שכר העבודה הנ"ל לבין פיצוי בדרך של השוואה בין מחזורי השנה לבין מחזור עסקיהם במהלך התקופה המקבילה אשתקד.
לעניין הדבוראים יינתן הפיצוי לכלל הדבוראים בתוואי 0 עד 7 קילומטרים בגין הנזק העקיף, גם כאלה שהכוורות שלהם אינן נכללות בשטחים הנחשבים בכלל יישובי הספר.

לעניין עסקי התיירות, יכללו כלל העסקים שחוו ירידה במחזוריהם, כולל ישובים שחורגים מתחום 7 הקילומטר ואינם נכללים ברשימת ישובי הספר, בהתאם לרשימת ישובים שגובשה בתקנות. למעשה מדובר בכלל עסקי התיירות הכפרית - צימרים, בתי הארחה וכדומה שנפגעו.

בנוסף אישרה הוועדה 2 תקנות נוספות:

הוספת 11 ישובים לרשימת ישובי הספר בעוטף עזה, זאת במסגרת תוכנית הממשלה "לחיזוק החוסן האזרחי בשדות ובישובי עוטף רצועת עזה". הוספת הישובים לרשימה תאפשר מתן פיצויים עקיפים שנגרמו בתחומם, בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן הפיצויים.
זו רשימת הישובים: אבשלום, איבים, גברעם, זמרת, יכיני, כפר מימון, שובה, שדרות, שלומית, תושיה ותקומה.

הוספת הישובים נווה ובני נצרים לרשימת היישובים הנכללים בצו הסיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי, המעניק הטבות שונות ובמרכזם הטבת מס, לתושבי ישוביי קו העימות בדרום, אשר עפ"י עמדת הגורמים המקצועיים במשרד הביטחון ובהמלצת שר הביטחון מתקיימים בהם שיקולים ביטחוניים המצדיקים הוספתם לרשימת קו העימות.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "אנחנו דנים היום בתקנות לעניין הפיצוי לעוטף עזה והדרום, אני משבח את רשות המיסים ומשרד האוצר על העבודה, לצד כך ביקשנו להפוך את ההוראה להוראת קבע, על מנת למנוע את הזעזוע בכל פעם ונדון בכך היום וכן בתיקונים ליצירת מתווה אפילו טוב עוד יותר, כפי שדחפנו לאורך כל הדרך".

מירי סביון, משנה למנהל רשות המיסים: "התקנות שהבאנו כאן באות לפטור כמה בעיות שהתקנות הקיימות לא יכולות לפטור בשל המצב הביטחוני. החל מחודש מאי בעקבות טרור העפיפונים והטרור בכלל, זיהינו כמה לקונות בחקיקה הקיימת, ולנקודות האלה נתנו מענה. לעניין פיצויים בגין שכר, היו 5 ימים עד כה בהם הורו לא לקיים פעילות עסקית או לימודים. לתיירנים הייתה פגיעה מאוד, ההזמנות ירדו עד כמעט אי ביצוע הזמנות בכלל, לכן נפצה בגין ירידה בשכר או בהשוואה למחזורים קודמים".

ח"כ אמיר פרץ: "הגיע הזמן למסלולים מהירים יותר, מי שרוצה לקבל משהו כללי ומי שרוצה להגיע להסכמה עד גבול השקל יוכל".

ח"כ יצחק וקנין: "תמיד אמרתי שעדיף ללכת על מסלול מהיר ובטוח – הירוק".

ח"כ מיכל בירן: "אני שמחה שהתקנות עברו אך חבל שלקח 8 חודשים, חבל שאנשים צריכים לספוג תקופה כ"כ ארוכה, למרות שזה עניין חוזר וניתן היה לחשוב על כך מראש".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין: "הוועדה הזו הפכה לבית לכל מיני בעיות שהכנסת מתחמקת מלעסוק בהם. אנחנו צריכים לעסוק גם במלחמה שבין המלחמות, אנחנו צריכים להיות במקום אחר לחלוטין מבחינת מוכנות ומתן פתרונות לציבור לעניינים האלה".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "היה לנו ויכוח, אני ביקשתי הוראת קבע, הבאתם לנו הוראת שעה. אנחנו בסוף דצמבר, מאוד יכול להיות שתצטרכו לבוא לכאן בעוד שבועיים ושוב להתחיל את הסאגה מחדש, כאשר אפשר להחיל את זה כהוראת קבע והכל מסתדר".

מירי סביון: "כשאנחנו יוצאים לדבר כזה אנחנו צריכים לקחת בחשבון את גודל האירוע, אנחנו צריכים להתבסס על חישובי עבר, אנחנו צריכים להביא הוראות המתאימות לאירוע הספציפי, המקרה כאן לא דומה למקרה של צוק איתן. אנחנו בהוראת שעה יכולים לקחת בחשבון את הנסיבות. בדרך קבע העלויות התקציביות של השכר יהיו מאוד גבוהות. כפי שעשינו בעבר, אנחנו לוקחים את הדברים לפי המקרה. לכן אנחנו חושבים שזה נכון שזה יהיה במסגרת הוראת שעה".

ח"כ גפני: "העלות היא אותה עלות. זה פשוט פוטר את בעיות השיהוי. מי שמגיע לו מגיע, הוראת קבע רק מונעת את ההתבזות".

ח"כ מיקי רוזנטל: "זה לוקח זמן, אנשים נפגעים כלכלית בזמן הזה".

ח"כ חיים ילין: "תפתחו את זה לאירועים ואז אתה לא צריך כל פעם להביא את זה לפה".

בנוסף עלה במהלך הדיון כי בניגוד לטיוטה שהוגשה לוועדה, בה עמד ההחזר על יום עבודה על 370 ₪, עומד השכר בתקנות שהובאו לאישור על 330 ₪. יו"ר הוועדה קבל על העניין וגם איגוד התעשיינים הצהיר כי הדבר מנוגד לחישוב שנעשה עמהם.

הצדדים יצאו להידיינות לאור הפערים בנושא הוראת הקבע והשכר היומי. לאחר דין ודברים נקבע כי השכר יעמוד על 370 ₪ ליום, ולעניין הוראת השעה או הקבע, נקבע כי ההוראה תוארך עד לסוף חודש פברואר באופן כללי וב-4 חודשים לעניין עסקי התיירות, על מנת לבחון את הנושא והצורך בהותרתה בהמשך.

ח"כ גפני: "לאחר שקיבלנו את התוספות השונות לישובים, שחלקן הופכות להוראות קבע, ביקשנו להפוך את כל המנגנון לקבוע. אמרו לי מצד רשות המיסים שהוראת הקבע שאני מבקש יוצרת עיוותים, ויהיה עיוות בדיווחים, ויהיה מצב בו אני עושה עוול. הם הציעו שתהייה הוראה שלא תסתיים ב-31 לדצמבר, היא תמשיך עד סוף פברואר ולעניין התיירות לעוד 4 חודשים, רשות המיסים תגיע באמצע פברואר לדיון כאן ויוחלט אם להמשיך ולהאריך את זה".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "ההוראות הרבה יותר טובות מהנעשה בעבר, השכר היומי יעמוד על 370 ₪, ההוראות הן מועילות לתושבי עוטף עזה, ולישובים שהופכים לקבועים, ואנחנו נמשיך ונפעל לסיוע".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "אני רוצה לומר לוועדה, לרשות המיסים ולכולם תודה בשם כל תושבי עוטף עזה. אני יודע שזה היה קשה".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.