משרד החקלאות חתם על הסכם בילטרלי עם קוסטה ריקה להרחבת ייבוא האננס לישראל

אננס מקוסטה ריקה אננס מקוסטה ריקה

שר החקלאות, עודד פורר: "אני גאה להוביל את הרפורמה בחקלאות שפותחת את שוק הפירות והירקות לתחרות בייבוא, בצורה מושכלת ומחושבת, במקביל להשקעה חסרת תקדים של כ-2.7 מיליארד ₪ בחקלאות הישראלית. אנו מחויבים לקדם ביטחון מזון עבור אזרחי ישראל ולשם כך אנו משקיעים משאבים רבים. אני שמח לבשר שהמגעים עם  קוסטה ריקה הבשילו לידי הסכם ייבוא נוסף, ונמשיך להגדיל את התחרות בשוק התוצרת החקלאית לרווחת אזרחי ישראל כולם"

הסכם ייבוא ראשון עם אישור הרפורמה בחקלאות: משרד החקלאות ופיתוח הכפר, חתם על הסכם בילטרלי עם קוסטה ריקה, במסגרתו אושר ייבוא של הפרי הטרופי האהוב במיוחד על הישראלים, האננס. זאת, לאחר תהליך הערכת סיכוני נגעים, שנעשה בשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות הישראלי בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצומח במשרד החקלאות של קוסטה ריקה, ובכפוף לתנאים שיבטיחו יבוא של פרי חופשי מנגעים.

שנת 2021 שברה שיאים רבים, ולא פסחה גם על תחום החקלאות. כך, לפי נתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר, במהלך השנה החולפת יובאו ארצה מקנייה ומהרפובליקה הדומיניקנית יותר מ-4,200 טון אננס בכ-575 משלוחים; עלייה של כ-95% בייבוא הפרי לעומת שנת 2020. על מנת לענות על הביקוש לאננס, ולעודד ירידת מחירים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, פותח את השוק למקור ייבוא נוסף לאננס, קוסטה ריקה.

הסכם זה נחתם ומתממש לצד הרפורמה בחקלאות, שמובילים שר החקלאות, עודד פורר, והמנכ"לית, נעמה קאופמן-פס, במטרה לחזק את החקלאות הישראלית, לצד נקיטת צעדים להפחתת יוקר המחייה והטמעת תחרות בענף הפירות והירקות. כזכור, שרי האוצר והחקלאות, חתמו על צו שעניינו הפחתות המכסים על פירות וירקות, ונועד להגביר את התחרות בשוק התוצרת החקלאית בישראל. במסגרת זו, בשונה מ-8 מוצרי חקלאות בגינם הפחתת המכס תהא הדרגתית, המכס על האננס בוטל באופן מידי, מה שמקל על ייבוא הפרי ממקורות שונים בעולם, ביניהם קוסטה ריקה, איתה נחתם ההסכם הבילטרלי לאחרונה.

כמו בשני ההסכמים הקיימים, עם קנייה והרפובליקה הדומיניקנית, ההסכם החדש עם קוסטה ריקה כולל פרק נרחב העוסק בהגנת הצומח של ישראל, שבמסגרתו נקבעו דרישות ייבוא קפדניות למניעת חדירת נגעים ארצה. בתוך כך, מפקחי הרשות להגנת הצומח בקוסטה ריקה יפקחו על כל שלבי הגידול, לרבות אישור ורישום מראש של חלקות הגידול ובתי האריזה, פיקוח וניטור בשדות, וביצוע בדיקות מקדימות טרם הוצאת המשלוח.

מעבר לכך, המשלוחים שיגיעו ארצה יבדקו שוב על ידי מפקחי השירותים להגנת הצומח של משרד החקלאות המוצבים בנמלי הכניסה לישראל, כנהוג ביבוא של תוצרת טרייה לסוגיה, כדי לוודא שהם אכן חופשיים ממזיקים וגורמי מחלות אשר עלולים לגרום לנזק בלתי הפיך עבור ענפי החקלאות והמגוון הביולוגי בארץ.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.