ותודה לקורונה ? יישובי הברון בתנופת צמיחה של התיירות הכפרית-חקלאית

20 דצמ 2020 המחברת/ת:

יישובי הברון מהווים קרקע פורייה לצמיחתם של מיזמי תיירות כפרית, אשר יעמיקו את מיצובו של האזור המתפתח כלכלית ודמוגרפית- כיעד אטרקטיבי לחופשה מסוג אחר. שנת 2020 שהביאה את מגפת הקורונה, חידדה עוד יותר את האטרקטיביות של ענף תיירות ייחודי זה, המציע לכל המשפחה חוויה תיירותית עם ערך מוסף, קרובה אל הטבע והאדמה, ורחוקה משאון העיר הגדולה והצפופה. אל עשרות היקבים, בתי הבד, מחלבות הבוטיק ושאר מיזמי התיירות הכפרית שצמחו באזור בשנים האחרונות, צפויים להצטרף בשנים הקרובות מספר פרויקטים שימצבו את האזור כ-"טוסקנה של ישראל" ויפרנסו מאות עסקים קטנים בקרב תושבי המושבות. 

אלי אבוטבול כיהן כראש מועצת זיכרון יעקב בשנים 2003-2016, וכיום כיו״ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה יישובי הברון, מבקש לקדם את חזונו לפיתוח האזור מפוזיציה זו. כשנכנס לתפקידו, הבין כי אחד מהיעדים המרכזיים בפעילותו יהיה לקדם פרויקטים בתחום התיירות הכפרית במושבות, אולם רק עם פרוץ משבר הקורונה שטרף את הקלפים לתעשיית התיירות: הפנים והחוץ כאחד, הודגמה חשיבותו של ענף זה ביתר שאת. "הקורונה שינתה הרגלים והעדפות בכל הנוגע לחופשות, טיולים ותיירות, עם העדפה ברורה לחופשה באזורים כפריים, על פני חופשות אורבניות צפופות, הנשענות על עוגני בילוי ותרבות פחות רלוונטיים ", הוא מסביר. "בצד האתגרים הרבים שמציבה בפנינו המגיפה", אומר אבוטבול, "היא מזמנת לעסקים מסוימים גם הזדמנויות להתפתחות וצמיחה. הפעילות החקלאית בטבע היא מאוד מגוונת במרחב הכפרי הישראלי: יקבי יין, הזית ותוצרתו, משקי חלב, משקי דבורים, קטיף פירות עונתיים, דיג, רכיבה על סוסים ועוד. "אין ספק שקידום התיירות הכפרית במרחב יישובי הברון, בדגש על זיכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה, וג'סר אה-זרקה המתעוררת, הוא ייעד לאומי של ממש", מציין אבוטבול. "המטרה היא לייצר פרנסה לתיירנים, חקלאים ובעלי עסקים, ולבסס את הענף כפלטפורמה שתעודד השקעות נוספות, זאת תוך ניצול מרבי של יתרונות המרחב הגיאוגרפי בו פרוסים היישובים: פנינה תיירותית בלב מפת התיירות הישראלית, במרחק נגיש ממרכז הארץ ומצפונה", הוא מפרט.

ג'סר אזרקא: גן לאומי ושמורת טבע על החוף 

לאחר שנים ארוכות בהן סבלה מפשיעה נרחבת, עוני, מצב חינוך ירוד ותדמית כללית קשוחה ושלילית, בשנים האחרונות נכנסה ג'סר אל זרקה לעידן חדש וההישגים באים לידי ביטוי בתחומים רבים, ובהם מערכת חינוך     שעברה תהליכי התחדשות. בהיבט הפיסי, הישוב נמצא בתנופת פיתוח של אתרי הנופש והטבע שבתחומו ובקרבתו. הגדה הדרומית של נחל תנינים שוקמה לפני שנים ספורות, כשעבודות השיקום כללו סוכות צל, שבילי הליכה, ספסלי ישיבה, מזחים וגשרונים מעץ. זאת ועוד, הוקם חוף רחצה מוסדר ומוכרז, וכיום מבקרים בו ערבים ויהודים כאחד. "בג'סר טמון פוטנציאל תיירותי רב ממדים בשל מספר סיבות", מונה אבוטבול. "ראשית, עובדת היותו היישוב הכפרי הערבי היחידי השוכן לחוף הים התיכון, מאפשר להקים בו מוקד תיירות למגזר הערבי ולתיירים מארצות ערב". שנית, הוא מפרט, "הימצאותם של אתרים ארכיאולוגיים ייחודיים מהתקופה הרומאית בישוב ובסמיכותו, מאפשרים לפתח פעילות סביבם. בנוסף, מתברך היישוב בשמורת הטבע בצפונו ולאורך נחל תנינים, ונהנה מהקרבה ומהנגישות הגבוהה לקיסריה העתיקה, שנמצאת על מפת תיירות הפנים והחוץ, ומאפשרת ליהנות ממיצוב של אתר תיירות משלים. אם נוסיף, אומר אבוטבול, את הקרבה לכביש החוף ולריכוזי האוכלוסייה, משאבי כוח האדם חדור המוטיבציה לשינוי, הרי שיש כאן הזדמנות להקמת מערך תיירותי עם מכלול אטרקטיבי של אפשרויות". "מערך התיירות המתוכנן סביב מעגן הדיג הציורי של ג'סר, יכלול 700 יחידות נופש וסביבו יפותחו אלמנטים תיירותיים משלימים, כמו מרכז מסחרי, מסעדות וכד'. האופי התכנוני יהיה עיצוב ים-תיכוני/ מזרחי והאווירה- בהתאם. משיחות עם נציגי היישוב ותושביו, עולה כי הם נחושים לצעוד קדימה, ומאמינים כי הישוב יהפוך לישוב מודרני בעל אטרקציות תיירותיות שישתלבו עם פיתוחה של המדינה, תוך ניצול הפוטנציאל המצוי בכפר". 

ג׳סר א-זרקא

זיכרון יעקב: תכנית פארק היין לאזור תיירות משולב

"תכנית פארק היין של זיכרון יעקב נמצאת בשלבי יישום בימים אלו ממש", מספר אבוטבול. "האתר נמצא בגבולה הדרומי של זיכרון יעקב ושטחו כ- 600 דונם. מכיוון שהפארק ימוקם בסביבת יישובים בעלי מסורת בגידול כרמים ובתעשיית יין, האופי התיירותי שלו ייסוב סביב תחום היין ומוצריו, הוא מפרט. "הפארק יתבסס על רעיון תיירותי המשלב שימושים ייחודים מתחום היין: יקבי בוטיק, כרמים, סדנאות להכנת יין, בתי קפה, מסעדות, מסחר תיירותי, מרכז כנסים, צימרים ובית מלון, ופארק המהווה המשך תיירותי למדרחוב בזיכרון יעקב. בלב הפרויקט יוקם שטח ציבורי פתוח שאף הוא יאפשר פעילויות נופש", מציין אבוטבול. האתר יותאם להולכי רגל, וישולבו בו גידולים חקלאיים, כרמים בעיקר. עוד בתכנון, בית בד לייצור שמן זית וכרם זיתים בהיקף הדגמתי, סדנאות וגלריות, מסעדות, בתי קפה, פאבים, מרכז מסחר, ומרכז ירוק- צמחי תבלין מרפא ונוי. עוד צפויים בשטח הפארק, לדבריו, "פינות מנוחה ומרגוע, בתי קפה, מסעדות, גלריות, חנויות יין ומוצריו הנלווים ובתי מלאכה של אומנים. בצד אלו, יכלול המתחם החדש, אזור תיירות  מיוחד, המיועד לאכסון מלונאי עם 115 יחידות הארחה. אזור תיירות ב' הממוקם בכניסה הראשית לפרויקט, יכלול לפי התוכנית בית מלון, מרכז אירועים וכנסים, מרכז הדרכה, מסחר תיירותי, מסעדה, מרכז מידע ויציאה לטיולים, חנויות ואחוזת בריאות". 

בנימינה-גבעת עדה: תיירות חקלאית "מהשדה לצלחת"

התכנית עבור המושבה בנימינה- גבעת עדה משלימה את תמונת התיירות שאמורה להפוך את האזור כולו ל"טוסקנה של ישראל".  התכנית ממוקמת בשטח חקלאי מדרום לדרך הבורג' שבדרום מערב בנימינה ומאפשרת פיתוח שימושי תיירות חקלאית, כגון: יקב, בית בד, שוק איכרים, חוות סוסים, מסעדה, מרכז מבקרים שבו תהיה אפשרות לשכור אופניים וטרקטורונים שישמשו לטיולים באזור וכד'. בתחום כל חלקה יתאפשר להקים סככה חקלאית שתשמש את החקלאים המקומיים הפעילים האזור "מהשדה לצלחת". לגבעת עדה גם תכניות נוספות של תיירות חקלאית, כמו מכון רדייה לדבש, בית בד, מאפייה, יקב, מסעדה ובית קפה. "תכניות אלו, כמו גם מיזמים אחרים שצומחים במרחב, ימשכו לאזור זרם מבקרים שמגיעים לשהות ממשוכת של טיולים, פעילות ייחודית, הנאה, למידה, בילוי ופנאי", מסכם אבוטבול באופטימיות.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.