ועדת הכספים דחתה בשנה את המשך מתווה הפחתת המכס על יבוא דגי אמנון, בורי וקרפיון

בעקבות הירידה החדה בפדיון של מגדלי הדגים בארץ, החליטה היום (ג') ועדת הכספים לדחות את הפעימה הקרובה של הורדת המכס על יבוא דגים, שהיתה אמורה להתבצע כבר בחודש הקודם, ינואר 2018.

הורדת המכס על יבוא דגים, בדיור כמו הפחתת מכסים בענפים אחרים, היא חלק מניסיון של הממשלה להתמודד עם יוקר המחייה ואולם, במקרים מסוימים כשיש פגיעה קשה מדי בתעשייה המקומית מהמלך זה נבחן שוב. דחיית הפעימה הנוכחית של הורדת המכס על יבוא דגים נעשתה לאחר שבדיון הקודם בנושא בוועדת הכספים, קראו חברי הכנסת לאוצר לבטל לחלוטין את הורדת המכסים בענף, מחשש לקריסה של מגדלי הדגים בארץ, שרובם המוחלט ממוקמים בפריפריה, חלק גדול בעמק המעיינות בבקעה.

גם היום וגם בדיון הקודם, חברו יחדיו חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, וטענו כי המשך הורדת המכס בענף עשויה להביא לחיסולו. חברי הכנסת זבו וטענו בדיון היום, כי ההפחתה לא התגלגלה לצרכנים ולכן אינה מוצדקת. תוספת הכנסות המדינה ממיסים בעקבות דחיית הפעימה הזו תעמוד על 33.8 מיליון ₪.

משרד האוצר בדק האם נפגע הפדיון של מגדלי הדגים בישראל ובכמה. עפ"י ההסכם ירידה בפדיון בשיעור של 10% ומעלה, אמורה להוביל לדחיית הפעימות הבאות של הורדת המכס. עוד צויין בצו, כי אכן אלו הממצאים שעלו מבדיקת הפדיון של המגדלים ומשכך, מוצע לדחות את הפעימה שנועדה לתחילת 2018 בשנה ובכך בעצם לדחות גם את הפעימות הבאות שהיו מיועדות לתחילת 2019 ו- 2020. הצו תאם את עמדת ועדת הכספים בעניין ועל-כן חברי הוועדה אישרו את הצו ולמעשה, דחו את הפעימה הנוכחית של 2018.
את העניין הזה הסבירה מרכזת בכירה ברשות המיסים, יוליה אונגר, שאמרה שמדובר בדחייה ולא בביטול, כי "אכן מבדיקות שקיימנו עולה שהיתה ירידה בפדיון של המגדלים בלמעלה מ- 10%. מדובר במכס על דגי בורי, אמנון וקרפיון".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) קרא לאנשי האוצר לבטל לחלוטין את מתווה הפחתת המכס בענף המדגה לאור העובדה שהפדיון של המגדלים ירד בשיעור גבוה. גפני הוסיף, כי "ממילא שר האוצר יכול בכל רגע נתון להחליט על הורדת המכס, כשלהפחתה אין צורך באישורה של ועדת הכספים, הוא רק צריך לחתום על הצו". נוכח התנגדות אנשי האוצר לביטול גורף, קרא להם גפני, לדחות בשנתיים את הפעימה הבאה ולא בשנה בלבד, אך גם קריאתו זו נענתה בשלילה.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) פנה לאנשי האוצר: "מה אכפת לכם ללכת לקראתנו, הרי ממילא שר האוצר יכול להחליט לחתום על צו להפחתת מכסים בכל רגע בגלל יוקר המחייה??! להעלות מיסים אתם צריכים אותנו, להוריד אתם עושים מה שאתם רוצים. האם זה נכון שהדגים בסין מסובסדים? למיטב ידיעתי כן, ואם זה כך זו שערורייה. ראש הממשלה התחייב שאם יש תחרות היא תהיה תחרות הוגנת, אך זה כבר לא הוגן ולא מוסרי, שכן אם יש סבסוד בחו"ל, אז המגדלים שלנו מתחרים בתחרות לא הוגנת ללס סבסוד. החקלאות נמצאת באחת השעות הקשות ביותר שלה מאז קום המדינה, בעיקר בגלל הייבוא הפרוע. כאילו החקלאים אשמים ביוקר המחייה. מבחינתכם כאוצר, זה לא מספיק לדעת לספור אלא גם לראות את הקונטקסט. עמק המעיינות, ענף המדגה, זו אחת הפרנסות העיקריות שלו. צריך זמן ארוך יותר, לא ניתן להשקיע מתוך הנחה של שנה קדימה בלבד, ככה לא מבצעים השקעות".

ח"כ מוסי רז (מר"צ): "תומך בדרישה של ח"כ איתן ברושי על כל מה שאמר על החקלאות. הדברים נכונים גם בהיבט של הגנת הסביבה, הנושא של יבוא שאינו מוצדק כלכלית גם תורם לזיהום בגלל היקף הגידול ואופן הגידול בסין".

מנהל ארגון מגדלי הדגים, עמיחי גילר: "הורדת המכס לא התגלגלה לצרכן, שכן אם אכן היתה מגיעה לצרכן המחירים היו צריכים לרדת דרסטית ב- 12ש"ח – 13 ₪ ולא כך היה. אנחנו כמגדלים הפסדנו הרבה כסף, והמחיר לצרכן כמעט שלא ירד. גידול דגים לוקח הרבה זמן ולהגיע ממצב של נפילה בהכנסות, רובה ככולה מירידת מחיר הדגים הסינים ולא מהורדת המכס. נעשה פה פשע, כי מגיעים לארץ ללא בדיקה אמיתית. אנחנו צריכים להיכנס למו"מ עם האוצר על שינוי המתווה הנוכחי. אני חושב שגם הם מבינים שהלכו רחוק מדי עם הורדת המכס".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הוסיף על דברי חברי הכנסת ואמר: "יש שתי השלכות שאני רואה לנגד עיניי: אחת על התעשייה הישראלית ומצד שני על יוקר המחייה. מצד אחד רוצים להוזיל ולהקל ביוקר המחייה, מצד שני לא רוצים לפגוע בתעסוקה. העניין הוא שכבר הוחלט על דחייה אז למה לא לדחות לפחות בשנתיים, הרי השר יכול בכל רגע נתון להחליט שוב על הורדת המכס. מה יהיה בשנה הבאה אני לא יודע, כי זו כבר שנת בחירות ואנחנו צפויים לזעזועים כאלה ואחרים. אם ההחלטה שלכם בעיניים פקוחות אני חושב שצריך לעשות את זה קבוע או לפחות לשנתיים ואם תרצו לבצע הפעימה הזו תוכלו לעשות באופן רגיל והשר יוכל לחתום על צו רגיל".

נציגת אגף התקציבים באוצר, תמר לוי-בונה: "משמעות הצו היא להותיר את רמת המכס על כנה. לפי נתוני הלמ"ס מחירו של פילה אמנון ירד ב- 22% והיתה עלייה של 47% בייבוא. לגבי קרפיון ובורי ירדו כ- 5% - 6%. אנחנו רוצים לאפשר לענף להתאושש, רוצים לחזק את התעשייה המקומית. בעת הזו, אנחנו לא מסכימים להצעה לדחות את הפעימה בשנתיים או יותר ומבקשים להותיר את הצו על כנו, לשנה אחת. אנחנו חתומים על הסכם מול המגדלים ואם נראה שהפדיון שלהם ממשיך להיפגע נעשה כל שביכולתנו לתקן את המצב. כשאנחנו חושבים על רווחתו של הצרכן יחד עם רווחתם של המגדלים אנחנו בוחנים כל פעם וכך נעשה גם בשנה הבאה, אם נראה שההשקעות שנתנו להם לא נשאו פרי".

יו"ר הוועדה, ח"כ גפני סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו מאשרים את הצו, כי עדיף לפחות לדחות בשנה אחת, אבל בזה לא תם הדיון בעניין. אני חושב וכך גם חברי ועדה אחרים, שזה לא נכון והיה צריך להקפיא את מתווה הפחתת המכס או לדחותו בשנתיים לפחות. אנחנו מאשרים את הצו, אך בתמורה לזה שאני מוותר לכם עכשיו, תידרשו לשלם בתקציב על דברים, יותר משמעותיים".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.