בלחץ ועדת הכספים: רשות המיסים הציגה תקנות לפיצויים משופרים ליישובי עוטף עזה והדרום

20 נוב 2018 המחברת/ת:

בשורה לתושבים והעסקים בדרום! לאור דרישת ועדת הכספים לפני כשלושה שבועות כי רשות המיסים תציג פתרונות לעסקי התיירות, עסקי הדבוראים, לעובדים שנעדרו מעבודתם, לבעלי עסקים ולנושאים נוספים נוכח המצב בדרום בחודשים האחרונים, הציגה היום (ג') הרשות מתווה אותו תעגן בתקנות הוראת שעה בימים הקרובים, אשר יעניק פיצויים מגוונים מחודש מאי ועד לסוף השנה. התקופה כוללת את אירועי הגדר הקשים, טרור ההצתות וימי הלחימה. ועדת הכספים שיבחה את התקנות המובאות, אך דרשה הרחבה לעניין מספר נושאים וקראה כי התקנות יוגדרו כתקנות קבע. (המתווה מוצג בהמשך). 

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "קיימנו מספר דיונים ויצאנו מאוד מתוסכלים, הכנו הצעת חוק לעניין הנושא הזה במידה ולא יהיה מענה הולם מצד המדינה. המצב הוא שיש אירוע מלחמתי שברור לחלוטין שהתושבים סובלים, בעיקר בעוטף וב-40 ק"מ מהגבול, אך התקנות לפיצוי הן נקודתיות וכל מה שניתן לעשות במסגרת החוק מאוד מוגבל ולא נותן פיצוי הולם למי שכן מקבל ולצד כך יש רבים שאינם מקבלים פיצוי. ישובים רבים לא נכללים בהגדרות המזכות, חלקם למרות שהם סמוכים מאוד ומצבם זהה לישובים השכנים שכן זכאים, המנגנונים הקיימים מיושנים ולא נותנים מענה. כך בכל סבב אנחנו מוצאים את עצמנו מתקנים הוראות שעה לאחר מאמצים ומאבקים, במקום שהמדינה תיתן מענה הולם וקבוע לתושבים שבחזית, ושהיא מודה להם כל כך. יש פה עלות כספית אבל אי אפשר לעמוד מנגד מול האנשים האלה, שנמצאים במצב מאוד קשה. נצטרך לעשות סדר כללי לבי העניין הזה".

ח"כ חיים ילין: "אני תמיד שואל את עצמי למה אנחנו צריכים להגיד תודה כשאנשים עושים את עבודתם. אני חושב שצריך לתת עוד כפתורים למס רכוש, לא יכול להיות שראשי רשויות יבואו להתחנן בפני הממשלה כדי שיוכלו להמשיך לתפקד. השרים צריכים להגן על מדינת ישראל גם פיזית אבל גם כלכלית וגם על הביטחון הכלכלי שבלעדיו אין התיישבות בעוטף עזה, התקנות צריכות להיות אוטומטיות לפחות במה שנוגע לאזור הזה. בנוגע למפת הסיוע, יש 6 ישובים שאינם נכללים שם, למרות שהם זהים לגמרי לישובים שלצדם, אל תעמידו את ראשי הרשויות במצב שהם לא יכולים לנהל את הרשויות, חצי מהם מקבלים וחצי לא".

ח"כ איתן ברושי: "הדיון הזה הוא קודם כל כתב אישום חריף נגד הממשלה, משרד האוצר ורשות המיסים. ימי האש היו דומים לימי לחימה, ועכשיו אומרת הממשלה, בלי קשר לביקורת, שבתום הימים הקשים, אין לה פתרון איך לשלם ויושבים פה אנשי התיירות שלא קיבלו שקל אחד. משרד הביטחון רצה להפעיל מצב מיוחד בעורף ומי שהתנגד זה משרד האוצר ולא בפעם הראשונה. אתם אחראים למצב שנוצר, לכם אין כלים לשלם ולהם מבחינתכם יש אפשרות לשבת בממ"ד בלי סוף. אני קורא לממשה להכריז על מצב מיוחד בעורף רטרואקטיבית, רק זה יביא למענה".

ח"כ גפני: "הפעם אנחנו הולכים צעד קדימה, אנחנו נשמע מה הצעדים שהממשלה מתכוונת לעשות, אם יספק אותנו נאשר את התקנות, אם לא נשנה אותן, אם לא תהייה הסכמה יש לנו אפשרות להביא חקיקה. לצד כך, אני לא אסכים שתהייה הוראת שעה, אם זה נכון אז זה נכון, נקבע תקנות קבועות, כל פעם נקיים דיון? אם יש בעיה ומפצים אז שהפתרון יהיה קבוע".

ח"כ אילת נחמיאס ורבין: "בסוף מאי פניתי לרה"מ וביקשתי שיגדיר את העוטף אזור מוכה אסון, כך יוכלו משרדי הממשלה להעביר בתחומם סיוע מהיר לעוטף. זה לעג לרש מה שקורה, הורים לא הולכים לבי"ס כי הילדים מסרבים ללכת, אם יש מעסיק טוב הוא מאפשר עוד יום חופש, למה זה צריך לבוא על חשבון המעסיק? זו מלחמה בעוצמה נמוכה, הגשתי חוק לעניין מצב כזה, כדי שלא נהייה תלויים בשר הביטחון או באדם אחר, אנחנו 18 שנה במצב הזה".

ח"כ עופר שלח: "בעימות שאנו נמצאים בו, החסינות של החזית האזרחית היא חלק מהניצחון. לצערי זה לא יהיה רק עוטף עזה, זה יכול להיות מחר בסוריה ובמקומות אחרים. אנחנו במצב הזה להרבה מאוד שנים וההגדרות הישנות כבר לא עובדות. מלחמה עולה פי כמה וכמה, אם בגלל חוסר עמידה נגיע למלחמה, נפסיד הרבה יותר כסף".

בהמשך הדיון הציגה רשות המיסים מתווה תקנות שיוגשו על ידה לאישור וועדת הכספים בימים הקרובים:

פיצוי לעסקי התיירות

המורכבות: מרבית הנזק לעסקים אלה הינו 'נזק עקיף' שאינו כתוצאה מפגיעה פיזית בעסק, (כגון ירידה חדה בהזמנות בית הארחה), בדיוני ועדת הכספים עלה כי ישובים המוגדרים בכלל יישובי הספר (עד 7 קילומטר מהגדר) מקבלים פיצוי רק בגין ביטולי הזמנות שכבר בוצעו, בעוד בפועל נוכח המצב שנמשך חודשים ארוכים אנשים כלל לא מבצעים הזמנות ולכן גם אין ביטולים. באותה בעיה ואף חמור מכך, מצויים גם ישובים הסמוכים ליישובי הספר ואינם נמנים עליהם, כאשר הם אינם זכאים אפילו לפיצוי בגין ביטולים, למרות שהם נמצאים לעיתים במרחק קצר מאוד מקו 7 הקילומטר, הם כפופים להנחיות החירום בצורה זהה, והירידה המשמעותית בהיקפי התיירות שהם ספגו הינה זהה לחלוטין.

הפתרון בתקנות: רשות המיסים הודיעה כי בתקנות שיובאו יכללו כל הישובים בעוטף עזה שתחת הנחיות צה"ל בחירום באזור זה, כולל ישובים שחורגים מתחום 7 הקילומטר, כאשר חישוב הפיצויים יעשה עפ"י השוואת מחזור העסקים לתקופה המקבילה אשתקד, כפי שהציעה ועדת הכספים.

בנוסף נקבע כי חשוב למרות שתוקף התקנות יהיה עד סוף 2018 כאמור, יוכלו בעלי עסקי התיירות לפצל את התביעות לשתי תקופות – עד סוף אוקטובר ולהמשך השנה, כדי שניתן יהיה להתחיל בפיצוי באופן מידי.

פיצוי להורים לילדים שנעדרו ממקום עבודתם

המורכבות: בחלק מהימים פיקוד העורף הורה על סגירת מסגרות הלימודים של ילדים צעירים, דבר שהביא לכך שהוריהם נאלצו להישאר בבית ולא ללכת לעבודה.

הפתרון בתקנות: יינתן פיצוי בהתאם לשכר בגין ימי עבודה אותם הפסידו ההורים בכל מקום בו הורה פיקוד העורף על סגירה.

פיצוי לבעלי עסקים

המורכבות: עסקים נאלצו לא פעם לסגור את דלתותיה נוכח המצב.

הפתרון בתקנות: יינתן פיצוי בהתאם לשכר שמכניס בעל העסק בהתאם לימי העבודה בהם לא פעל בכל מקום בו הורה פיקוד העורף על סגירת עסקים.

פיצוי לדבוראים

המורכבות: דבוראים בישובים שאינם נחשבים ליישובי ספר והפעילו כוורות בין הישובים וכדומה, אך נפגעו בצורה דומה, אמנם זכאים לפיצוי בגין שריפת הקרקע כתוצאה מטרור העפיפונים, אך הם אינם זכאים לפיצוי כתוצאה מ'נזק עקיף' בגין ירידה גדולה בתנובת הדבש. בנוסף ישנם דבוראים שהפעילו כוורות על אדמות קק"ל ולא היו בעלי הקרקע וכתוצאה מכך הם לא היו זכאים גם לפיצוי ישיר על שריפת הקרקע ששימשה אותם.

הפתרון בתקנות: יינתן פיצוי לכל הדבוראים בתוואי 0 עד 7 קילומטרים בגין הנזק העקיף, גם כאלה שהכוורות שלהם אינן נכללות בשטחים הנחשבים כלל יישובי הספר.

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים: "אנחנו עובדים על התקנות בשלבים מתקדמים, ההתייחסות היא מחודש מאי ועד סוף השנה, נביא בימים הקרובים את הנוסח, ככל שהמצב החריף היה ברור שצריך לתת מענה לנזק העקיף. כרגע התקבלה החלטה ע"י שר האוצר ומנהל רשות המיסים להתאים את התקנות למצב הקיים. לעניין ענף התיירות ראינו שישנם עסקים שאינם ביישובים וחוו פגיעה, כמו כן ראינו את הנתונים על ירידה גדולה עד אי הזמנות, לכן נעשה השוואה לירידת המחזורים בשנה קודמת".

חברי כנסת ובעלי עסקים העלו טענות כי בדומה לעסקי התיירות גם עסקים נוספים זקוקים לפיצוי שמעבר לשכר היומי, שעה שהפגיעה נרחבת הרבה יותר. רשות המיסים התבקשה לתת התייחסות לכך בתקנות שתביא לוועדת הכספים. בנוסף העלתה הוועדה דרישה כי עסקי תיירות בישובים וערים שהיו חלק מסבב הלחימה בימים מסוימים, דוגמת אשקלון, אשדוד וב"ש בהן גם בתי מלון גדולים, יקבלו פיצוי בגין ביטולי הזמנות באותם ימים ספציפיים. הוועדה דרשה להכליל בתקנות גם מנגנון לתשלום מקדמות, ומעל הכל להפוך את התקנות שהרשות מעוניינת כאמור לקבוע כהוראת שעה, להוראת קבע.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "יש שיפור משמעותי בתקנות לעומת המצב קודם, אבל למה זה לא יכול להיות קבוע? למה מחצית מהישובים באזור מחוץ למפת הפיצוי וכל פעם צריך להיאבק על כך כאן מחדש והאישור הוא רק להוראת שעה? האם בפעם הבאה חמאס יבחין בין הישובים הסמוכים זה לזה?! למה זה לא קבוע?. בנוסף יש לתת ביטוי לכך שיש מעגלים קצרים יותר ורחבים יותר, יש מקומות שהתיירות חוסלה באותה תקופה, יש שנפגעה, ויש מעגל שלישי – כולל אשקלון שהייתה פגיעה נקודתית, צריך למצוא את הדרך, במקום ובשעה שיש ירי לפצות נקודתית".

רועי כהן, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים: "מדינת ישראל צריכה להבין שהעסקים הקטנים הם מנוע הצמיחה של המשק, לא יכול להיות שסבב אחרי סבב לא יודעים לתת מענה לעסקים הקטנים. אותו בעל עסק שהעובדת שלו לא מגיעה הוא זה שמשלם לה את השכר. המחזור יורד צורה דרמטית עד כדי סגירת העסק לעיתים. השאירו כאן בחוץ את המסעדות, את הרוקח, את המוסך. מה שמציעים להם זה פיצוי בניקוי ההוצאות – רק את השכר שלהם, איפה הפרסום, הארנונה, ההלוואות, ההתחייבויות?! לפגיעה במחזור, שיש לו אפס בקופה אין מענה".

תמיר עידאן, ראש המועצה האזורית שדות נגב: "המצב בעוטף קשה מאוד, ישבתי עם ותיקי קיבוץ עלומים, הם בכו בדמעות בגלל המצב הכלכלי. אנחנו מסתובבים כמו עני בפתח והדברים לא קורים. ההנחיות האחרונות שיצאו מצד מערכת הביטחון נגעו לכל יושבי העוטף, גם מי שמחוץ ל-7 קילומטר, המנגנון צריך להיות אוטומטי, שנילחם נגד חמאס ולא נגד רשות המיסים".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "התקנות ששמענו פה עכשיו הם בשורה בשבילנו אבל אני מבקש מכם, לא היה לרשות המיסים את הכלים לפעול מבחינת חקיקה, תנו לה את הכלים ככנסת. מה שהם מביאים זו הוראת שעה שנגמרת בדצמבר, צריך לראות איך בראשון לינואר היא ממשיכה, כי החמאס לא שמע על כך שההוראה נגמרת. אם התקנה הייתה קיימת כבר קודם, היה יותר קל לחלק מהתושבים".

ישראלה מני, סמנכ"לית איגוד לשכות המסחר: "יכול להיות מאוד שעד סוף ספטמבר נחווה עוד ימים כאלה, אנחנו רוצים וודאות כמגזר עסקי. צריך מתווה קבוע".

פנינה בן דוד, איגוד המלונאות: "הייתה פגיעה גם באשקלון, אשדוד וב"ש, במיוחד בימים שנפלו שם טילים".

ח"כ עודד פורר: "יש גם גלגל שני ושלישי – מכבסה ופלאפל, אם אין תיירות אין גם מי שבא לאכול פלאפל. יש לאפשר פיצוי לכל בעלי העסקים. המדד צריך להיות ירידה במחזור".

ח"כ בצלאל סמוטריץ: "לא ניתן לקבוע נוסחה אחת לתיירנים ונוסחה אחת לפלאפל, לא ניתן לקבוע פיצוי שונה כי ענף אחד פנה וביקש ואחר לא, זה חייב להיות רוחבי ואחיד". 

אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים, רשות המיסים: "כל המתווה שמירי הציגה והתחיל לפני למעלה מחצי שנה התאפיין בעיקר באזור העוטף, והפתרונות שניתנו כרגע הם לעסקים האלה, לעניינם גם עלו מרבית הפניות מהשטח וכן מדיוני ועדת הכספים. לגבי פגיעה בבעלי עסקים אחרים ונזקים עקיפים לאחר פגיעה ישירה, נבחן את הנושא הזה. הפתרון שניתן לעסקים אחרים הוא בשכר, העצמאי גם מקבל שכר, לוקחים את ההכנסה של שנה קודמת, מחלקים אותה למספר הימים וכך הוא מפוצה".

לעניין נושא המקדמה השיבה סביון כי "לדעתנו נוכל לטפל בתביעות תוך 45 יום, לכן לא נצטרך לתת מקדמות וגם לאור כך שעבר נתקלנו בתקלות במקומות שאנשים ביקשו מקדמות גדולות והיו צריכים לתת החזרים ונתקלו בקשיים".

איליה כץ, אגף תקציבי, משרד האוצר: "התקנות שיובאו לא באות בוואקום, ברקע יש הטבות נוספות ליישובי עוטף עזה בהיקף של מעלה חצי מיליארד ₪ שאמורות להיות מאורכות בימים הקרובים". 

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אני רוצה לשבח את הממשלה, רשות המיסים ואגף תקציבים. יש שיפור משמעותי בתקנות באופן יחסי למה שהיה קודם, ראינו  זאת בכמה תחומים. לצד כך, למה מחצית מהישובים באזור מחוץ למפת הפיצוי וכל פעם צריך להיאבק על כך כאן מחדש? האם בפעם הבאה חמאס יבחין בין הישובים הסמוכים זה לזה?! בואו נקבע זו כהוראה קבועה אחת ולתמיד. נדון בפרטים שתביאו את התקנות, וכך גם לעניין הנוסחאות לגבי כלל העסקים הקטנים ולעניין המקדמות שאנשים 8 חודשים עם פגיעה בהכנסה. אני מבקש שתחשבו על זה. לגבי מקומות שהיה ירי והם לא נמצאים במערכת עצמה, יש לפצותם נקודתית – דוגמת המלון באשקלון שעלתה כאן. יש כסף, אז אני מבקש שמהכסף הזה יינתן פיצוי, תהיו עם לב פתוח לפתור את הבעיה אחת ולתמיד. אם אין בעיה אז אין צורך בפתרון, אם יש בעיה לא צריך להגיע לכאן, אלא לקבוע מנגנון קבוע".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.