לראשונה, החקלאים יזכו לתמיכה בעלויות השימוש במים מושבים

13 אוג 2024 המחברת/ת:
השקייה בחקלאות השקייה בחקלאות Adobe Stock

משרד החקלאות וביטחון המזון ישקיע 52 מיליון ש״ח ויתמוך באחוז השתתפות משמעותי בהשקעות בתשתיות המים המושבים של משקים חקלאיים המשקים את התוצרת החקלאית הטרייה במים מושבים.

המשמעות: הוזלת מחיר המים המושבים לחקלאים, באמצעות מימון ההשקעה בתשתיות מים.

מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, אורן לביא: "צעד זה, הינו נדבך אחד ממדיניות מהפכנית אותה מוביל שר החקלאות וביטחון המזון, חה״כ אבי דיכטר, להרחבת היצע והוזלת גורמי הייצור. המים, הקרקע, כוח האדם ומו״פ והשקעות הון מהווים את הבסיס לקיומה של חקלאות מקומית, אשר תעניק וודאות לחקלאי ישראל בתקופה מורכבת זו, לצד דאגה להבטחת ביטחון המזון של אזרחי ישראל"

מים הם אחד העוגנים החשובים בגורמי הייצור של החקלאות, לפיכך המשרד פועל על מנת לשפר את תשתיות המים, במטרה לחזק את ענף החקלאות מתוך מחויבות מלאה לשימור ביטחון המזון לאזרחי המדינה, תוך שאיפה מתמדת להוזלת המים לחקלאות, בהתאם השר פועל להורדת תעריפי המים המושבים, קולחין ומי שפד"ן, בשיעור העלות הנחסכת מאי הזרמת מי הביוב המטופלים לים. ישראל היא בעלת פוטנציאל משמעותי להגדלת הייצור המקומי, על כן השר פועל אף להגדלת היקף המכסות לצורך הגדלת היקף הייצור החקלאי לטובת חיזוק ביטחון המזון לתושבי המדינה. 

עמדת משרד החקלאות היא כי חישוב עלות המים המושבים לחקלאות, צריך להתבצע ללא עלויות התפעול בהשבת המים לחקלאות, שכן העלויות מגלמות בין היתר את העלות הנחסכת למשק המים מאי הזרמת מי הביוב המטופלים לים – שכוללת גם את עלות הטיפול במים וגם את עלות ההובלה שלהם לים. בשנים 2022-2019 הכמות הממוצעת שהוזרמה לים עמדה על 55 מיליון מ"ק שהוזרמו ישירות לים, ועוד 13 מיליון מ"ק הזרמה לטבע (ירקון) ומשם לים. סך הכול 68 מיליון מ"ק בממוצע מדי שנה. על פי ההערכה מדובר בעלות נחסכת למשק של כ-70 אגורות עבור כל מ"ק בגין עלות טיפול ועלות הובלה. קרי, חיסכון של כ-50 מיליון ש"ח מדי שנה.

החקלאות המקומית משתמשת מדי שנה בכ-400 מיליון מ"ק מי קולחין, ובנוסף 167 מיליון מ"ק מי שפד"ן. קרי, סך הכול כ-570 מיליון מ"ק. במשרד החקלאות מציינים כי כמות המים המושבים בישראל גדלה משנה לשנה בשל הגידול המתמיד באוכלוסייה, ומכאן הכמות הנדרשת לטיפול נמצאת במגמת גידול מתמדת.

במסגרת תמיכה זו, המשרד יתמוך בחקלאים המבצעים השקעות בתשתיות המים המשקים את משקיהם במים מושבים: קולחין ומי שפד"ן. בין היתר בהשקעות בצנרת ותשתיות מים: צינורות, מפרטים ומגובים, רשת עליונה וייעול השימוש במים. מים מושבים כוללים את כל סוגי השפכים שעברו טיפול ומושבים לשימוש, קולחים ושפד"ן. חקלאים שהם צרכני מים מושבים בחקלאות והשקו בפועל את משקיהם לאורך שנת 2023, זכאים להגיש בקשות לתמיכה. השקעה מאושרת למבקש תקבע בהתאם לסך של 0.7 ₪ למ"ק מים מוכפל ב-15.5% מסך כל הקצאת המים המושבים של המבקש בשנת 2023.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.