נבלמה עליית מחירי החלב ב-14% במקביל יורחב ייבוא גבינות בפטור ממכס

נבלמה עליית מחירי החלב נבלמה עליית מחירי החלב

משרדי החקלאות והאוצר הגיעו להסכמות עם נציגי ענף החלב לאחר חודשים רבים בהם מחיר החלב לא התעדכן.

על פי ההסכם: מחירי החלב יתייקרו ב-4.9% בלבד, במקום 14% שהיו אמורים להתייקר. המחיר יוקפא לשנה לפחות • יבוטל המכס על גבינות קשות באופן מידי ועל גבינות רכות בהדרגה.

משרדי החקלאות והאוצר הגיעו היום (שלישי) להסכמות עם נציגי ענף החלב, במסגרתן התייקרות המחיר המפוקח של מוצרי החלב ייחתך בשליש, והעלייה במחיר המוצרים המפוקחים תעמוד על 4.9% בלבד, במקום 14%. מחיר זה לא ישתנה במשך כשנה לפחות. כמו כן, מחיר המטרה (מחיר שאותו מקבלים הרפתנים מהמחלבות) יפחת ב-2.15 אג' מדי רבעון למשך שנה.

עוד הוסכם בין הצדדים כי יבוטל המכס באופן מידי על גבינות קשות, כגון: מוצרלה, חלומי, גבינת ג'מיד (קישק) וגורגונזלה, וכן, יבוטל בהדרגה המכס על גבינות שמנת בעלות אחוז שומן הגבוה מ-5%. כך שבפעימה הראשונה, בתחילת שנת 2023, יירד המכס ב-50% מהמכס המוטל כיום, ושנה לאחר מכן (2024), יבוטל המכס לגמרי.  כמו כן, יוגדלו מכסות היבוא למוצרי חלב בפטור ממכס בהתאם לנתוני הצריכה המקומית.

כמו כן, החל ממאי 2023, מחיר מוצרי החלב שבפיקוח יתעדכן באמצעות מנגנון אוטומטי, בהסתמך על החלטות ועדת המחירים הבין-משרדית של משרד האוצר ומשרד החקלאות וללא צורך בחתימת השרים על צו מחירים. במסגרת זו, יחושבו עלויות ייצור החלב בהתאם לעלויות הייצור השנתיות של רפתות גדולות, בהן מכסת הייצור עומדת על 800 אלף ליטר ומעלה. מתוך הבנה כי מדובר ברפתות גדולות ויעילות, ובהתאמה עלויות הייצור שלהן מינימאליות.

נוסף על כך, הוסכם כי תוקם ועדה בהשתתפות משרדי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר ונציגי ענף החלב אשר תגבש תכנית פעולה לקידום והתייעלות ענף החלב, לרבות: בנושאי איחוד רפתות, קידום רפתות קטנות, רגולציה והקלות בניוד מכסות ועוד. הוועדה תגיש את מסקנותיה לוועדה תוך 6 חודשים.  בנוסף,  תיבחן האפשרות להגדיל את הקצאת העובדים הזרים בענף.

לנוכח המצב הפוליטי, הסכם זה ככל הסכם אחר בתקופה זו, נדרש לאישור משפטי.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.