הממשלה אישרה כעת להתיר כניסה של 5,000 עובדים זרים בחקלאות במסגרת מסלול חדש

04 נוב 2023 המחברת/ת:
עובדים זרים עובדים זרים Adobe Stock

כזכור מתחילת המלחמה ב-7 באוקטובר, ספג ענף החקלאות פגיעה משמעותית ועזיבה של אלפי עובדים זרים. שר הפנים משה ארבל, שר העבודה יואב בן צור ושר החקלאות אבי דיכטר, התחייבו לנקוט בצעדים מיידים במטרה להתגבר על המשבר שפקד את הענף.

כבר ביום שישי האחרון יזמו מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, ומנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא, מפגש משותף עם נציגי לשכות כוח האדם הפרטיות זאת במטרה לקדם פתרונות נוספים, מהירים ומידיים, וכן להקל על חסמים בירוקרטיים ולהאיץ הבאת עובדים זרים לישראל.

הממשלה אישרה, ביוזמת שר הפנים משה ארבל ושר העבודה יואב בן צור, להתיר את כניסתם המיידית של 5,000 עובדים זרים בחקלאות, שיגוייסו ויוזמנו לישראל על ידי לשכה פרטית בעלת היתר לתיווך עובדים זרים לענף החקלאות.

ההחלטה התקבלה לאור השלכות מרחיקות הלכת של מלחמת "חרבות ברזל" על משק החקלאות בישראל, ולאור הצורך לוודא רציפות תפקודית של משק החקלאות במדינה. כמו כן, החלטה זו התקבלה במקביל לפעילות המואצת של משרדי הממשלה ליישם הסכמים בילטראליים קיימים ולהתקשר בהסדרים חדשים עם מדינות מוצא בהליך מהיר.

יצוין כי מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" ביום ה-7 באוקטובר 2023, יצאו מישראל כ-7,800 עובדי חקלאות זרים, מתוך כ-30,000 עובדי חקלאות זרים שעבדו בישראל טרם תחילת הלחימה. בנוסף, במשך תקופה זו הוחלט שלא להתיר את כניסתם לישראל של כ-20,000 עובדים פלסטינים לענף החקלאות.

עוד יצוין, כי במסגרת המהלך המשותף ייכנסו לישראל כ-5,000 עובדים זרים בחקלאות, ובכלל זה זרים ששהו בישראל בעבר בתוכניות השתלמות חקלאיות מוכרות, אשר יגויסו על ידי לשכות פרטיות מורשות לחקלאות, שלא במסגרת הסכמים בילטראליים וזאת בכפוף להוראות כל דין ולנהלי רשות האוכלוסין וההגירה.

שר החקלאות אבי דיכטר: "מברך על ההחלטה המתבקשת לאשר כניסת 5,000 עובדים נוספים לענף החקלאות. המהלך יעניק אורך נשימה לחקלאים שזקוקים לכח העבודה הקריטי הזה ואנו נמשיך להביא פתרונות נוספים לסוגיה זו. כך החקלאות הישראלית תבטיח חזרה לשגרה, רציפות תפקודית והבטחת ביטחון מזון, לצד המלחמה. בהזדמנות זו, אני מברך את כל המתנדבים והמתנדבות שמתגייסים למאמץ הלאומי ומסייעים לחקלאות בארץ. אנו במשרד החקלאות קוראים לציבור להיכנס לאתר שלנו ולהתעדכן במקומות בהם קיים ביקוש למתנדבים. זו החקלאות שלכם ואלה החקלאים שלנו".

שר העבודה יואב בן צור: "מפרוץ המלחמה אנו עוסקים ביצירת פתרונות מהירים על מנת שהמשק יוכל להמשיך ולתפקד. אנו נמצאים בשעת חירום, ויש צורך מיידי בידיים עובדות, בוודאי בענף החקלאות כדי שנשמור על תוצרת הארץ וניתן לתעשיה הישראלית את מירב הכלים לתפקוד יעיל. עצרנו את כניסתם של עובדים הפלסטינאים ופעלנו בימים האחרונים בשיתוף פעולה של כלל המשרדים כדי להביא בשורה לחקלאים ולשוק העבודה בישראל".

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אייל סיסו, מנכ"ל משרד החקלאות אורן לביא ומנכ"ל משרד העבודה ישראל אוזן, בירכו על המהלך והבהירו כי ימשיכו לעבוד כתף אל כתף עד למציאת פתרונות הולמים למשבר שנוצר בעקבות המלחמה, השלושה מסרו: "נמשיך לפעול יחד בשיתוף פעולה ולא נחסוך במאמצים עד שנשיג פתרונות אפקטיביים ומהירים לחקלאות ולחקלאים תוך שמירה על רציפות תפקודית וביטחון המזון".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.