התכנית למאבק בפשיעה ובטרור החקלאי: סמכויות אכיפה חדשות, החמרת ענישה ופיצוי מהמדינה.

09 מאי 2018 המחברת/ת:

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים, גלעד ארדן, כינס הבוקר לדיון דחוף את ועדת השרים למאבק באלימות בראשותו, במטרה לגבש תכנית ממשלתית כוללת למאבק בפשיעה החקלאית. בדיון נכחו שרת המשפטים איילת שקד, שר החקלאות אורי אריאל, סגן שר הביטחון אלי בן דהן, סגן שר האוצר יצחק כהן, נציגי משטרה, מג"ב ושב"כ ונציגי החקלאים.  

השר ארדן הנחה את נציגי המשטרה ומג"ב להקצות כוחות משימה יעודיים ומשאבים נוספים למאבק בפשיעה החקלאית, ועדכן כי כבר נוספו עשרות שוטרים וחוקרים וכן עשרות מיליוני שקלים כדי להגביר את אכיפת המשטרה בנושא, כולל הקמת מערכים טכנולוגיים והתקנת מצלמות ושערים במועצות האזוריות שיסייעו בטיפול בתופעה. בין היתר הוחלט לתגבר גם את משטרת מחוז ש"י, וזאת לאור ההכרה כי חלק מהגורמים לפשיעה החקלאית מגיעים משטחי הרשות הפלסטינית, להקים יחידות משטרה חדשות במסגרת ה"שיטור המועצתי" ועוד.

בדיון מסרו נציגי המשטרה ושירות הביטחון הכללי, כי שב"כ כבר עושה שימוש ביכולותיו במקרים שבהם יש חשד לפשיעה לאומנית בתחום החקלאי. השר ארדן ברך על מעורבותו של שירות הביטחון הכללי, והנחה את המשטרה להדק את שיתוף הפעולה עם השב"כ ולהפעיל את כל היכולות הקיימות כדי להיאבק בטרור החקלאי.

כדי לייעל את האכיפה בתחום הפשיעה החקלאית, החליטו השר ארדן ושרת המשפטים שקד לתקן את החוק כך שיאפשר לשוטרים להטיל קנסות מנהליים גבוהים במקרים של פלישה לשטחים חקלאיים – צעד שנועד להעניק למשטרה כלים אפקטיביים שיופעלו באופן מיידי בשטח. עוד הוסכם כי תיבחן האפשרות להפנות את כספי הקנסות לקרן לפיצוי החקלאים. בנוסף, נידון גם הצורך לפנות למערכת בתי המשפט במטרה להבהיר לשופטים כי יש לפעול להחמרת הענישה בתחום, וזאת על רקע גזרי דין מקלים שניתנו בנושא.

השר ארדן בירך על הודעת משרד החקלאות ומשרד האוצר כי יסכמו בזמן הקרוב את הפיצוי ממשלתי לחקלאים שנפגעו, כולל פגיעה מהצתות. השר ארדן הנחה את המועצה לביטחון לאומי לגבש חוות דעת מקצועית על הרקע לפשיעה ולטרור החקלאי, שתאפשר לגורמי האכיפה להכיר בפשעים כנגד החקלאים כפשעים בעלי רקע לאומני.

במסגרת המאבק בתופעת דמי החסות (פרוטקשיין), הנחה השר ארדן לבחון את האפשרות למנוע מתן רישיון לחברות שמירה בתחום החקלאות, וזאת בהתבסס על מידע מודיעני, לאחר שעלה כי מקרים רבים של פשיעה חקלאית נגרמו במסגרת סכסוכים בין חברות שמירה, או כתוצאה מפעילות עבריינית של חברות "שמירה" בתחום החקלאי.

השר ארדן: "המאבק נגד הפשיעה והטרור החקלאי עולה היום מדרגה. אישרנו מספר דרכי פעולה שנועדו לחזק את האכיפה ולהחמיר את הענישה נגד אלו שמבקשים לפגוע באחת מאבני היסוד של המפעל הציוני. הפעלת יכולות השב"כ והענקת סמכויות נוספות למשטרה יסייעו לרשויות להיאבק בתופעה החמורה, כשבמקביל חובה להעניק פיצוי ממשלתי לחקלאים. מדובר בנושא בעל חשיבות לאומית עליונה ויש צורך בפעילות ממשלתית רוחבית כדי להתמודד איתו".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.