שבועות בפתח - האם מחיר החלב הגולמי בישראל באמת יותר גבוה משאר העולם?

השוואת מחירי חלב גולמי השוואת מחירי חלב גולמי משרד החקלאות

מבדיקה שערכה החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות עולה כי דווקא מחירי החלב הגולמי בישראל נמוכים או דומים למחירי החלב בשורה של מדינות אירופה.

מבדיקת המשרד[1] ועל סמך נתוני הנציבות האירופית[2] מפברואר האחרון עולה כי מחיר החלב הגולמי הישראלי עומד על 57.98 אירו ל-100 ק"ג, לעומת ספרד שמחיר החלב הגולמי בשטחה עומד על 58.5 אירו ומלטה על 60.6 אירו. מדינות כמו איטליה ואוסטריה דומות מאוד במחיריהן למחיר בישראל.

סמנכ"ל מחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, אורי צוק-בר: "דוח המבקר האחרון מציע שורת המלצות הדורשות לבחון את הדרכים לשיפור ההתייעלות בענף, שיביאו להפחתת מחיר המטרה ולהשפעה על המחיר הסופי לצרכן, אך נתוני הדוח בחלקם לא עדכניים למחירים היום. מחיר החלב הגולמי, הנקרא "מחיר המטרה", נקבע על ידי ועדת היישום בהתאם לתקנות  שחברים בה כלכלני משרד האוצר, כלכלני מועצת החלב וכלכלני התאחדות חקלאי ישראל.
על פי ההסכם בענף החלב נקבע כי בכל סקר מחירים לקביעת מחיר המטרה יש להעלות את הרף של הרפתות הנסקרות, כך שמחיר המטרה יקבע על פי עלויות הייצור ברפתות שמייצרות בכמויות גדולות, לא על פי הרפתות הקטנות. בסקר קודם זה עמד 600,000 ליטר ייצור שנתי, ומאפריל השנה (2023) הוא מחושב רק לפי רפתות מעל 800,000 ליטר. בדרך זו מתייעל הענף כולו, והמחיר יורד. במקביל רפתות קטנות נסגרות ורפתות בינוניות גדלות ומתייעלות".

[1] מחירי מטרה וחומרי גלם לחלב גולמי, מועצת החלב, אפריל 2023

(www.halavi.org.il/category/מחירי-מטרה-ומדיניות-תשלום/מחירי-מטרה-וחומרי-גלם)

[2] מחירי חלב גולמי במדינות אירופה, מחלקת החקלאות ופיתוח הכפר של הנציבות האירופית, פברואר 2023 (https://agriculture.ec.europa.eu/data-and-analysis/markets/price-data/price-monitoring-sector/milk-and-dairy-products_en)

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.